„Minden szerepnek a saját problémája a legnehezebb”

Egy bohózat karakterének kívülről nézve bagatell vagy abszurd problémái ugyanolyan életbevágók, mint bármely tragikus hősé – vallja László Lili színész, aki 2016 óta játszik az Orlai Produkció előadásaiban. Az idén PRO Arte Erzsébetváros díjjal kitüntetett színésznővel a legújabb, A nulladik perc című előadás apropóján beszélgettünk.

– Az Orlai Produkciós Irodával való kapcsolata hosszútávra nyúlik vissza, az egyik első darab, amiben játszott, Carly Wijs holland szerző Mi és Ők című darabja volt, ami a beszláni túszdrámát idézte fel két gyerek tapasztalatán keresztül. Milyen érzés volt ilyen fajsúlyos szereppel kezdeni a pályafutását?
– Nagyon izgalmas munka volt, jó szívvel emlékszem vissza rá! Fehér Balázs Benővel, az előadás rendezőjével ezt megelőzően két alkalommal is dolgoztam együtt, így jól megértettük egymást. Igyekezett mély érzéseket kihozni belőlem. Az előadást Vilmányi Benett-tel ketten játszottuk végig, ráadásul gyerekeket alakítva, összetett volt a feladat, de nagy energiákkal és örömmel álltunk elébe.

– A komolyabb témák mellett a könnyedebb, szórakoztató előadások is megjelennek az Orlai Produkciós Iroda repertoárján. Különbséget tesz ezek között? Van, amelyiket szívesebben játssza, vagy egyaránt komoly kihívást jelentenek?
– Egy elhivatott színész nem is tud különbséget tenni komolyabb és könnyedebb előadások között, hiszen minden szerep, legyen az drámai vagy vígjátéki, egyforma odaadást igényel. Átlényegült állapotban egy bohózat karakterének kívülről nézve bagatell vagy abszurd problémái ugyanolyan életbevágók, mint bármely tragikus hősé.

– Szülei táncművészek (Pongor Ildikó és László Péter balettművészek – a szerk.), ez mennyire határozza meg Önt színészként? Merít ebből a karakter-megformálásokhoz?
– Az ő tánc karrierjük hozzájárult ahhoz, hogy ezt a pályát választottam. A színházi miliő, amibe általuk betekintést nyerhettem, mindig elvarázsolt. Bár kislány koromban sokféle táncot kipróbáltam, a mostani színészi munkámban ez már nem kap szerepet.

– Játszik Tasnádi István Tapasztalt asszony című darabjában, amely a férfi-női szerepekkel kapcsolatos társadalmi elvárásokkal foglalkozik. A nőiség, a feminizmus, a „gender” különösen aktuális kérdéssé váltak manapság. Hogyan lehet egy ennyire ellentmondásos témát hitelesen megjeleníteni a színpadon?
– Egy színésznek elsősorban az adott szituációkat kell átéléssel, a szereppel való azonosulás révén hitelesítenie. A színdarabok által felvetett problematikákat pedig sosem azok társadalmi, mindig személyes, lélektani aspektusai felől kell megközelíteni. Egy alakítás hitelességét sosem befolyásolja az adott téma bonyolultsága vagy ellentmondásossága. Minden embernek, tehát minden szerepnek a saját problémája a legnehezebb.

– Június közepén lesz Göttinger Pál A nulladik perc című darabjának ősbemutatója az Orlai Produkciós Iroda égisze alatt. Ez a Puccini-parafrázis, ami egy évszázaddal ezelőtt, új korszak hajnalán játszódik. Miként reflektál mégis a jelenünkre, a mai emberek életére?
– A színdarab történelmi közege az 1900-as párizsi világkiállítás. Az akkori embereket folyamatos lázban tartotta az épp végbemenő, rengeteg lehetőséggel kecsegtető ipari- és technikai fejlődés. Jelen pillanatban is egy technikai forradalom közepén vagyunk. Hogy az ő reményeikhez képest mit tartogatott számukra a XX. század, azt már tudjuk. S hogy mit hoz el számunkra a XXI.-ik? Igyekszem bizakodó maradni...

– Először a covid, aztán az energiaválság nehezítette/nehezíti meg a színházak helyzetét. Színészként miként éli meg ezt a folyamatos bizonytalanságot?
– Próbálom nem átadni magam az aggodalomnak. Ameddig lehet jó kedéllyel, energikusan dolgozom, hisz sajnos úgysem tudok hatással lenni az események alakulására.

– Hogyan látja a fiatal színészgeneráció helyzetét?
– Bár a kulturális szféra és ezen belül is leginkább az előadó-művészet a már említett válságok okán eddig sosem tapasztalt nehézségekkel küzd, ami természetesen a mai pályakezdő fiatalok lehetőségeire is kihatással van, a sok készülő film, a számtalan sorozat mégis megkönnyíti a helyzetüket, munkát, hírnevet és egzisztenciát biztosítva.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ludovika ablakai a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival SILEX sinaia sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed