Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


SZERETNI ELFOJTÁSIG…

…avagy mégazonis túl. Mert sokszor ez nem is tudatos, úgy megy ez már nekünk, mintha ékszíj hajtaná bennünk az érzelmi analfabetizmusunknak ezt a sajátosságát. Ki, mi állítja meg az egymás melletti elbeszélésünknek ezt a fajta száguldó érzelmi defektusát? Alan Ayckbourn Hogy szeret a másik című komédiáját Göttinger Pál szabta, igazította át a Belvárosi Színházban egyre sodróbb tempójú kalamajkává arról, hogy hogyan élünk élhetetlenül, miközben leginkább önmagunk idegeire megyünk, hisz a többiekétmár teljesen lelaktuk. Ez az előadás nem a tartalmával lep meg, hisz ilyen patent vígjátékot sokat láttunk és még fogunk is látni, ám a rendezés és a játék hihetetlen pontosan kicentizett ütemétől kapkodjuk a fülünket, szemünket – eleinte csak a külsőt, majd a belsőt, a lelkit is.

A színpad teljes terjedelmében egy nappali, sőt nem egy, hanem mindjárt egymás mellett, egymásba átjárhatóan kettő is: egy polgári életszínvonalat görcsösen mutatni akaró és egy amolyan átlagos, kispolgári, napi nyolc órán át a hivatalban igát húzóé (díszlet: Ondraschek Péter). Mert itt, Göttinger Pálnál semmi sem egymás után következő, egyik életet a másik után egyenként megmutató, hanem szimultán, egymás melletti, amolyan párhuzamosan futó két filmkópia.

De nem a játékidővel, nem is a hellyel akart a rendezés takarékoskodni, hanem leginkább a mi befogadói türelmünkkel. Hisz ez a darab tipikusan angolszász vígjáték, angolosan sajátos – számunkra talán sokszor suta poénokkal, helyzetkomikummal –, ám így, egymás mellett futó két tekercsként elénk téve, egészen sajátos játékmódot, értelmezési síkot nyer Göttinger Pál olvasata. A lehetetlenség, a lehetetlenkedés netovábbját, ami nem vizuális, hanem mentális börleszket eredményez, olyat, amiben mi mindnyájan, kivétel nélkül, élünk, mozgunk, vagyunk.

Zajlik, pörög itt az a nagybetűs, végtelenül semmitmondóan átlagos, szürke, vagy épp rózsaszínre hazudott középszerű élet: Pataki Ferenc szikáran inas Frankje, aki teniszpólóban futja épp a napindító köreit, mellette egy másik életben, házban Ötvös András Bobja várná székén elterpeszkedve feleségétől, Terry-től (Grisnik Petra) a reggeli teáját, de helyette felesége nyakig belebújva falja a napi újság betűit. Mindenki máshol, másban van, itt csak az ágy közös, a párna nem, vagy még az ágy sem az. Frank felesége, Fiona (Ullman Mónika) újság helyett felsőbbrendű dámaként viselt, uszályként maga után húzott selyem hálóköntösében flangálja be az ő „térfelük” polgári nappaliját. És közben persze hol Frank, hol Fiona csörgeti fel lopva telefonon ama pár tíz centire lévő lakást, Bobékét- mert hát nem épp publikus viszonyból van itt azért nem kevés.

Megvan minden egy jó vígjátékhoz, ami annyira szokványosan jó, hogy bombabiztosan dögunalmas lehetne még az ezen a műfajon edzettek számára is, ám a rendezés egymás mellé tevő, a történetet szimultán működtető már-már profi húzása jó értelemben mindent a feje tetejére állít, és ne feledjük: felpörget! Nem is akárhogy: ember, néző, színész legyen a talpán, aki tartani tudja a ritmust, eleinte, kapaszkodva, nehogy a centrifugális erő a „szélekre” sodorja, hisz ott, a „széleken”, aztán tényleg petrezselyem árulós a tempó.

De ne aggódjunk, mi jobb két szimultán házaspárnál? Három, három egyszerre, egymással felváltva játszó házaspár: a harmadik William (Nagy Dániel Viktor) és felesége, Mary (Edvi Henrietta) olyan briliáns párost alkotnak, hogy hibátlanul egymást froclizó házastársi atmoszférájukkal képesek összerántani és tovább srófolni e komédia ütemét.

Nagy Dániel Viktor kényszeres, ám e kényszeresség alatt bármikor robbanni kész zseb zsarnok Williamje és Edvi Henrietta kikupálódás útján egyre ölesebb léptekkel haladó vidékiesen naiv Mary-je olyan páros, amelyik nemcsak a másik két házaspár világát tükrözteti vissza, hanem a szeretve szeretni nem tudás állócsillagát is megmutatja tehetséges, aprólékosan megformált, a részletek hangsúlyaira építő jelenlétével.

Nő a tempó keltette feszültség, a félreérteni akarás és a sajátos szeretni nem tudásból adódó fokozódó lehetetlenkedés. Göttinger Pál rendezésében viszont e tempó keltette feszültség nemcsak az átlagos vígjátéki klisékkel működő darabot „javítja fel”, hanem értelmet, hangsúlyt ad az angolszász módra a záró jelenetbe rejtett „mondanivalónak” – mert ameddig saját, „pervertáltnak” tartott szeretni tudásunkat nem tudjuk szeretni, addig csak elfojtásainkban megnyilvánuló, valóban perverz szeretetünk látszik a másik felé…

(2020. szeptember 25)
CSATÁDI GÁBOR




TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed