Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Komáromi György: olyan színházat szeretnék, amelyre joggal lehet büszke mindenki

Egy hét múlva ül össze a szakmai bizottság, hogy döntést hozzon a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjára pályázók beadott munkáiról. A négy jelentkező közül Komáromi Györgyöt kérdeztük, milyen elképzelései vannak a színházat illetően, ha ő kapja meg a lehetőséget, hogy a Pécsi Nemzeti Színház következő igazgatója legyen.

Október 21-én ül össze az a szakmai bizottság, mely a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói pályázatára beadott pályaműveket fogja véleményezni és támogatásra javasolni – majd pedig a közgyűlés is meghozza a döntését az ügyben. 

A Pécsi STOP megkereste és megkeresi az aspiránsokat, hogy pár mondatban mutassák be magukat, csapatukat, és hogy milyen elképzeléseik vannak a színházat érintően. Elsőként dr. Komáromi Györggyel készítettünk interjút (aki jelenleg a fővárosi Radnóti Színház gazdasági igazgatója), ő már korábban nyilvánosságra hozta pályázatát, erről itt írtunk bővebben.

Pécsi STOP: Kikkel pályázik együtt, hogyan képzeli a Pécsi Nemzeti Színház irányítását?

Komáromi György: Öten írtuk a pályázatot Bérczes Lászlóval (őt az Ördögkatlan főszervezőjeként ismerhetik a pécsiek), a k2 Színház vezetőivel (Benkó Bencével és Fábián Péterrel) - akik a prózai tagozatot -, illetve Göttinger Pállal, aki az operatagozatot fogja vezetni. Ők alkotják a stratégiai és operatív irányításban kardinális szerepet játszó Művészeti Tanácsot.

Jómagam több mint tíz éves sikeres igazgatói tevékenységet tudok magam mögött. Díjakat kaptam (Magyar Ezüst Érdemkeresztet, kétszer Budapestért díjat) és elismeréseket (a Színházak éjszakája programsorozat MagyarBrands-díjas) szereztem. Ezalatt az idő alatt számos magyarországi és külföldi egyetemen tanítottam-tanítok pénzügyet.

A Pécsi Nemzeti ügyvezetőségére pályázók közül a mi csapatunkban van egyedül pénzügyi végzettségű közgazdász, aki színház- és intézményvezetői tapasztalattal bír. Nem pusztán csapattag vagyok, de a végső döntéseket hozó igazgatói pozícióra pályázó személy. A pályázati kiírás szerint egyébként az előbbi kritériumok előnynek számítanak, úgy látszik, hogy a fenntartó kifejezett szándéka, hogy ebben a COVID-dal sújtott, bizonytalan időben a finanszírozási, működési kockázatokkal tapasztalt vezetés nézzen szembe. 

PS: A járványhelyzet okozta bizonytalanságban milyen konkrét lépéseket tenne színházvezetőként, hogy át lehessen vészelni a jelenlegi időszakot?

K.Gy.: Új működési modellben gondolkodunk. Először is érezhetően csökkenteni kívánjuk az előadásszámot. Semmi nem indokolja, hogy "kifeszítsük" a társulatot, és teljesítőképességén túl működtessük azt: az ő elkötelezett és minőségi munkájuk az alapja a színháznak. Ebben segít például a Pécsi Nemzeti Színház országos szinten legalacsonyabb létszámú társulatának kibővítése a k2 Színház hat színészével.

Továbbá ennek érdekében szabadítjuk fel a hétfőket és alakítjuk ki a blokkokban játszás rendszerét, de a csökkenő terhek ellenére a színészek jövedelme megmarad, és reményeink szerint érdemi béremelésre is lehetőségünk lesz. Ezt prioritásként kezelem. Minden munkatárs együttműködésére számítunk. Szerencsére a város és a minisztérium közötti megállapodás kiszámítható támogatásnövekedésben állapodott meg. De nem szabad felelőtlenül elkölteni a pénzt, mint ahogy arra láttunk már sok példát. A fentiek igen komoly szándékok és remények, de nem teszek soha felelőtlen és szakmailag megalapozatlan ígéreteket, részletesen meg kell ismernünk a színház gazdálkodási kereteit, pénzügyi helyzetét.

PS: A felsorolt lépések fontosak a színház munkatársai szempontjából, de az is hasonlóan kardinális, hogy milyen művészi elképzelésekkel készül a csapat a Pécsi Nemzetibe. Mire lehet számítani? 

K.Gy.: Természetesen a munkánk fókuszában az áll, hogy Pécs város polgárai számára sokszínű, igényes repertoárral bíró, a klasszikus és progresszív művészeti előadásokat is bemutató színházat hozzunk létre és működtessünk. Ehhez a leendő Művészeti Tanács tagjaival három alapvető dolgot tartunk meghatározónak: az előadások minőségét, a színház városba ágyazódását és a sokféle megmutatkozási lehetőséget biztosító együttműködéseket. 

Az előadások minőségére garanciát jelentenek azok az alkotók, akik nyilvánosságra hozott pályázatunkban szerepelnek, és akik az ország legjobb rendezői ifjabb Vidnyánszky Attilától Mohácsi Jánosig, Béres Attilától Tarnóczi Jakabig. Számítunk sok tapasztalattal rendelkező mesterekre és számos friss tehetségre. Minden lehetséges nézőt meg akarunk szólítani, a régi bérletesektől azokig, akik még nem jártak a Nemzetiben. Utóbbit szolgálják például családi- és ifjúsági előadásaink, tantermi produkcióink is. 

Minden évadban tervezünk Pécsről szóló drámát, ezt segítik például drámapályázataink és helyspecifikus produkcióink. Mi büszkék leszünk arra, ha Pécs színházát vezethetjük, és legfőbb célunk, hogy a város társulata és közönsége is büszke lehessen színházára. 

Az együttműködésekkel is a kulturális intézményekben rendkívül gazdag várost szólítjuk meg a Zsolnay Negyedtől a Jelenkorig, a művészeti iskoláktól a Harmadik Színházig. Egyúttal közös produkciókat tervezünk más jelentős színházakkal, köztük például budapesti, kolozsvári, kaposvári, újvidéki társulatokkal. Azt reméljük például, hogy rendszeresen játszhatunk „vízfejű országunk” fővárosában is, és természetessé válik majd, hogy egyre ismertebb pécsi színészek bukkannak az ország színpadain, az új filmekben, a televíziós műsorokban. Rendszeresen kívánjuk vinni a saját előadásainkat hazai partnerszínházakba, fesztiválokra és határon túlra is.

Ahogyan a nyilvánosságra hozott pályázatunkat (akozostobbszoros.hu) egy újságcikk minősítette, „nagyívű” művészi elképzeléseink vannak, de ki kell mondanom: terveink közül csak az valósulhat majd meg, ami reálisan kigazdálkodható az adott keretek között – mely kereteket egészen pontosan akkor ismerhetjük meg, ha megkapjuk a lehetőséget a Pécsi Nemzeti vezetésére.

PS: Ez egy „pesti” csapat. Miért éri meg „lejönni” vidékre?

K.Gy.: Csapatunk minden tagja elkötelezett, nagy téteket tesz arra a lehetőségre, hogy megvalósítsa a művészeti terveit. Egy pécsi származású művész említette nekem, hogy meglepi, hogy feladom a nagy presztízsű és jól jövedelmező pesti állásomat Pécsért. Nálam ez nem kérdés, ez talán jól mutatja az elkötelezettségemet. Ha én nyerem az igazgatói posztot, leköltözöm Pécsre.

Végezetül pedig hangsúlyozom, hogy munkatársaimmal olyan színházat szeretnék Pécsett megteremteni és vezetni, amelyre joggal büszke minden ott dolgozó személy, illetve a város minden polgára. Célunk, hogy a Pécsi Nemzeti Színház újra felkerüljön a szakmai országos és nemzetközi térképre.



Szerző: V.G. 


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed