Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


„Egyszer csak megelevenedik egy virsli”

Ötvös András kolbászok, májasok, szalonnák sűrűjében zsonglőrködik Gerlóczy Márton regényének monodráma-változatában, amit az Orlai Produkció mutat be Göttinger Pál rendezésében. A vidéki előadások után most a Jurányi Házban is. Menekülési vágyakról és generációs feszültségekről is beszélgettünk vele.

magyarnarancs.hu: Hogyan lett az eredetileg filmes adaptálásra szánt A csemegepultos naplójából színpadi „one man show”?

Ötvös András: A film castingján találkoztam Gerlóczy Marcival, akivel barátságba kerültünk. Évekkel később, amikor színpadi változat készült a regényből, már biztos volt, hogy én játszom. Göttinger Palival egy időben végeztünk a főiskolán, játszottam nála a Baalban és a diplomarendezésében, Hamvai Kornél Pokol című darabjában. Az ő ötlete volt, hogy mégse színdarab legyen, hanem egybefüggő szöveg, tárgyanimációs felnőtt bábjáték. Ehhez felkérte az ország egyik legjobb bábszínészét és bábrendezőjét, Schneider Jankót. Pali abból indult ki, hogy a csemegepultban rengeteg ideje van Márczy Lajosnak, ezért elszórakoztatja magát. A vele történt dolgokat úgy dolgozza fel, hogy a körülötte lévő tárgyakkal játszik.

magyarnarancs.hu: A szerep igényelt piaci figuralest?

ÖA: Nem az volt a lényeg, hogy élethű hentes vagy csemegpultos legyek, inkább élethű óvodás, akit bezárnak egy játékszobába. Jankó és Pali előre kitalálták, hogy a negyven szereplő közül ki lesz a virsli, a sonka, a ketchup, a reszelő stb. A feladat a bábozástól volt speciális. Eddig is csodáltam a bábszínészeket, de ezentúl még inkább csodálom őket.

magyarnarancs.hu: Monodrámánál nincs meg a veszélye annak, hogy a színészt azonosítják a megformált figurával? Jelen esetben Márczy Lajos cinikus, hímsoviniszta csemegepultosával.

ÖA: A színész minden szerepben magáról vall. Márczy a színpadi műfaj, a díszlet, a tárgyanimáció vagy az én személyiségem miatt tér el a könyvbeli figurától. Játékosabb.

magyarnarancs.hu: Másképpen kell kortárs szöveget mondani?

ÖA: Marci szövegét jó mondani, akkor is, ha negyvenhat oldal. A kis térben közvetlenül hat. Olyan, mint amikor megérkezik a mesélő a törzshöz, és elmeséli, hogy elmentem kolbászokat eladni, és eldöntöttem, hogy minden nőt lefektetek. Közben egyszer csak megelevenedik egy virsli. A végeredmény tekintetében nincs különbség kortárs és drámai veretes szöveg között. Nemrég jártam egyébként a csemegepultnál, ahol Marci dolgozott, és beszélgettem az eladókkal. Napi tíz órákat állnak a pult mögött. Annyi emberrel, oly sok frusztrációval találkoznak, hogy bizony este hatkor már meg kell inni egy sört, hogy másnap hajnali ötkor újra el tudják kezdeni a munkát.

magyarnarancs.hu: Felvetődik benned olykor, hogy kiugranál a színészetből?

ÖA: Állandóan felmerül, csak korábban bátrabban léptem. A főiskola előtt dolgoztam építkezésen, kórházakban. Amikor nyáron Földvárra mentünk az előadással, találkoztunk egy mozdonyvezetővel, akivel végigbeszélgettem az utat. Minden érdekel a színházon kívül is.

magyarnarancs.hu: Mennyire volt komoly szándékod a lelkészi pálya?

ÖA: Eredendően vadászpilóta szerettem volna lenni, a főiskola alatt pedig el akartam menni tűzoltónak. Nagyon régen láttam egy riportfilmet Böjte Csabáról a Duna Televízióban. Nagyszerű, amit ez az ember csinál. Hát akkor elmegyek papnak – gondoltam. Nem úgy van az, mondták, előbb meg kell keresztelkedni. Hát megkeresztelkedtem. Hála Istennek, mégsem lettem pap.

magyarnarancs.hu: Az Isteni műszak a filmes áttörés lehetőségét hordozta. Külföldön szerették, itthon langyosan fogadták.

ÖA: Nem hiszek a filmes áttörésben, nem arra vágytam, hogy onnantól kezdve ismert fiatal színész leszek. Azért örültem az Isteni műszaknak, mert hosszú idő óta nem készült minőségi film, minőségi színészekkel, amiben jó részt venni. Azt hittük, hogy ennek következménye lesz. Rengeteg energiát fektettünk bele. Végigpróbáltuk a nyarat egy mentőautóban, a szerep kedvéért megtanultam bosnyákul. Amikor bent jártam az Országos Mentőszolgálatnál – az öcsém egyébként mentőtiszt hallgató és mentőápoló –, azt tapasztaltam, hogy nagyon tetszett nekik a film.

magyarnarancs.hu: A Katonában, ahol játszol, mintha az apák rendezői nemzedéke instruálná a színészek fiúi nemzedékét. Vannak ettől olykor generációs feszültségek?

ÖA: A színház a konfliktusok művészete, a színházcsinálásban mindig felmerülnek feszültségek. A saját korosztályommal is van feszültségem, amikor nagyon érdekes akar lenni, és pont nem a lényegre figyel. Idén fordulópont van a fiatal rendezők tekintetében. Kovács D. Dániel tavaly megrendezte az Üvegfal mögöttet, idén a Cukor Kremlt rendezi. Dömötör András aMarat/Sade-ot állítja színpadra a Kamrában. Az évad végén Gigor Attilával csinálunk egy osztályteremszínházat a Tizenkét dühös emberből koprodukcióban a Stúdió K-val és a Kerekasztallal. Székely Kriszta éppen most dolgozik a diplomamunkáján a Sufniban. Ugyanakkor tagadhatatlan az idősebb generáció tapasztalata. El kell lopni, amíg tudjuk. Én is folyamatos lopásban vagyok.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed