Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Ülj közénk és hazudj

Évente egyszer, mondjuk karácsonykor, összejönnek a százfelé szóródott családtagok és némi alkohol hatására (horribile dictu józanul) kibukik belőlük az összes sérelem, amit valaha elszenvedtek egymástól…

„Matthew csak akkor hazudhat, ha ül és eszik.”

(Matthew szabálya)

A családi ünnepek az emberi létezés legrettenetesebb pillanatai.

Amennyiben hihetünk az íróknak. Magunk közt szólva van némi igazuk. Mindenesetre ontják magukból azokat a műveket, amelyekben egy-egy nagyobb ünnep alkalmával forgácsolódik darabokra, esik szét végleg a családi közösség. Gondoljunk bele. Évente egyszer (mondjuk karácsonykor) összejönnek a réges-rég független életet élő, egymástól elszakadt, százfelé szóródott családtagok és némi alkohol hatására (horribile dictu józanul) kibukik belőlük az összes sérelem, amit valaha elszenvedtek egymástól.

Brrr!

A Családi játszmák című darabban a fentieken túl van egy nagy írói ötlet, amely megkülönbözteti a többi hasonló jellegű színpadi szövegtől. A kártyajáték. Egy olyan (valódi és metaforikus jelentésű) kártyacsata, amelyben minden részvevő – a játék megkezdése előtt – megkapja a saját, személyre szóló, titkos szabályzatát. Azt kell betartania és (ez a nehezebb) betartatni a többiekkel is. Matthew például csak akkor hazudhat, ha ül és eszik. Ezért Matthew többnyire ül és eszik. A többiekkel viszont már nem tudja elfogadtatni a saját szabályait. Ha úgy adódik, akár álló helyzetben is képesek hazudni neki. Örvendeznek, hogy mennyire lefogyott, milyen remekül néz ki. Hazudnak neki anélkül, hogy közben leülnének és táplálékot vennének magukhoz. De bármennyire is ácsingózik a dicséretre (ez is a személyes szabályrendszeréhez tartozik), valójában mindenki látja, hogy Matthew bizony nem egy fitneszbajnok, nem az edzőtermek császára és később, az események sodrában nyíltan a szemébe is mondják, hogy dagadék. Teszik mindezt az anyagcseréjüktől teljesen függetlenül.

Akár esznek éppen, akár nem.

Matthewnak tehát nem sikerül a kártya (az élet) rá osztott szabályait a többiekre erőltetni és Matthew ettől szomorú. Mi több. Frusztrált és boldogtalan. Épp úgy, mint a családtagjai. Pontosabban ők másként boldogtalanok. A lényeg, hogy nem nagyon tudnak az életnek nevezett kártyajáték szabályainak megfelelni. Hurcolják magukkal a frusztrációjukat, egyre hisztérikusabban hadakoznak egymással, hosszan és nagy elánnal sorolják a régi sérelmeiket, miközben darabokra hull a személyiségük és ezen mi – ott lenn a nézőtéren – hatalmasakat röhögünk. (Olyan gogolian, persze. Velük együtt magunkon is.)

Innentől nevezhetjük Sam Holcroft darabját akár vígjátéknak.

Miközben végtelenül szomorú. Edith, az anya (Kútvölgyi Erzsébet) próbálja tartani a látszatot, és egészen az első felvonás végéig nem elárulni a fiúknak, hogy az apjuk (Papp János) egy magatehetetlen roncs lett. A már említett Matthew (Ötvös András), aki egy színésznőcskét prezentál nem túl nagy lelkesedéssel a családnak karácsonyra (Réti Adrienn), hosszú évek óta valaki másba szerelmes. Ott van még Adam, a bátyja (Szikszai Rémusz), akit rendre porig aláz az alkoholista, de amúgy nagyon rokonszenves felesége (Járó Zsuzsa), valamint közös gyermekük, a tinédzser Emma (Csikász Ágnes), aki viszont krónikus fáradtság szindrómában szenved, így csak az előadás legeslegvégén sikerül megismernünk. Addigra ér le az emeletről.

Mindenki hárít, mindenki a másikat okolja a saját boldogtalanságáért. Bár ezt a kártyát Adam húzta, de úgy néz ki, neki egészen jól sikerül a többiekre erőltetni a saját szabályait.

A holcrofti ötlet szerint ez a kártyajáték az élet metaforája. Az élet maga. S mialatt a szegény jó Edith és övéi élethossziglan játszmáznak egymással (akár a többi jóember mindig, mindenütt), az író előzékenyen megfejti nekünk, hogy mi zajlik a fejükben. Monitorokon kivetítve látjuk az egyes szereplők személyre szóló szabályrendszerét, a lapot, amelyet az élet nagy kártyajátékán húztak és ez meglehetősen zavaróan hat. Nehéz kimondani, de a szerző „nagy írói ötlete” működik a legkevésbé a színpadon. Nemcsak, hogy kellemetlen púp a történet hátán, de elmarad a nagy nézői kaland is. Miközben villogó piros betűk rágják a szánkba a szereplők rejtett mozgatórugóit, megfosztanak minket a befogadás legizgalmasabb mozzanatától. Hogy mi magunk találjuk ki a „kártya”, vagyis a szereplők életét mozgató motivációk rejtett szabályait.

Ha azt vesszük, hogy egy bármilyen halmazból kiragadott héttagú család hányféle szabályrendszer szerint működik, akkor ez a kártyás cucc mondhatni a dolgok túlzott leegyszerűsítése. Hét kártya, abból a gyerek krónikusan fáradt, így nem rúg labdába, a fiúk apjának pedig, aki az agyi traumától félholtan egy tolószékben ül, már nem nagyon van szabályrendszere. (Abban ugyan biztosak lehetünk, hogy volt neki. Nem is akármilyen. Elég gyakran emlegetik.) Szóval ez a pár kártyalap, kinek-kinek az egyetlen mondatban összefoglalható szabályrendszere, nem képes leképezni azt a fajta sziporkzó gazdagságot, ahogy a tudattalanjuktól vezérelve a család tagjai a szent ünnepen egymásnak esnek.

Ezzel együtt a történet jól van. Köszöni, él és virul.

A szöveg túlírtságát jól ellensúlyozza a színészi játék. Egészen bravúros alakítások billentik helyre az egyenetlenségeit. Mindenekelőtt Szikszai Rémusz Adamja. Pazarul bánik a szöveggel, egyszerre hozza felszínre belőle a létezés fájdalmas humorát és pimasz tragikumát. Látványosan követjük végig egy sporttehetség életútját a kezdeti sikerektől egészen a koszos kis ügyvédi irodáig, ahová az apja „szabályai” kényszerítették. Ötvös András – ügyvédként sikeresebb, de alamuszibb – Matthew-ja hatásosan ellenpontozza. Főként ahogy rezignáltabb bátyjával ellentétben élénk szerelmi életet él. Fejben.

A három nő, Kútvölgyi aprólékosan fölépített anyafigurája, Járó végletekig realisztikus Sheenája, Réti Adrienn színpadiasra fogalmazott színésznője nem sok kapcsolatot ápol egymással, ha csak az előbbi kettő gyűlölködését nem annak vesszük. Az ördög, mint mindig, most is a részletekben rejlik. Ahogy a fiúk otthon felejtik az anyjuk karácsonyi ajándékát, ahogy az anyjuk egy laza nonsallansszal túlteszi magát ezen, ahogy Sheena pár vicces gesztussal visszacsúszik az alkoholra, ahogy Adam önsajnál, miközben le-föl trappol az apja két számmal nagyobb ingjében. A végére akár még meg is szeretjük ezt a Göttinger Pál rendezésében életre kelő családot. A szélütött nagyapával együtt. És ez jó.

Az íróknak igaza van. Furcsán működik az ember. Az ünnep szétzilálja a családot. A temetés meg összehozza. De ez már egy másik történet.

forrás: http://art7.hu/


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed