Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Ilyenek vagyunk: nem szeretjük magunkat


Szegény bányászok! Látástól-vakulásig robotolnak a föld alatt, olykor az életüket áldozzák a munkáért, aztán feljönnek, és hallják, hogy itt az atom, a nap-, esetleg a szélenergia. A tárna zsákmánya mehet a levesbe.

Talán egy kicsit e bányászokra emlékeztetnek Sam Holcroft Családi játszmák című vígjátékának szereplői a pesti Belvárosi Színházban. Megtesznek mindent a közönségért: körbefutják a színpadot, verekednek, az utolsó pillanatokban előkerülő Csikász Ágnes még a tornából ismert gerendagyakorlatot is bemutat, de a szén a nyakukon marad. A legnagyobb baj, hogy nincs megnyugtató magyarázata a hiábavalóságnak.

A Családi játszmák igazából egy valóságshow, ilyenek láthatók sorozatban a televíziós csatornákon, aki szereti, az nézi, aki nem, az elkapcsol. A Belvárosi Színházban nincs távirányító, csak nagyszerű, a szerepükből a maximumot, olykor annál is többet kihozó színészek. Ezek a színészek heten vannak, de nem gonoszok, tele vannak tehetséggel vagy évtizedek érlelte mesterségbeli tudással. Ha kell, megnevettetik, ha kell, elgondolkodtatják a publikumot, de mert művészek, nem tudják a celebekre hangolt nézőket, magukhoz édesgetni.

Lehet, hogy csak egy kevés kellene a vastapshoz, a színház falát megremegtető sikerhez. Még több trágárság, esetleg női zuhanyozás a nyitott ajtó mögött, szex a paplan alatt: ki van ez találva, mint a karácsonyi pulykasült, de ha így lenne, akkor pacalpörköltet tálalnálak az ünnep fő fogásának.

Az igazság persze lehet tükör is. Az ember belenéz, és rokonait, ismerőseit látja benne. Az egyik piás, a másik szexuális ragadozó, a harmadik szeret hazudni. Az életben nem tapsolunk nekik: miért szeressük őket a színpadon? Így van ez Magyarországon, és ilyen lehet Skóciában, Sam Holcroft hazájában is. (A név ne tévesszen meg senkit, Sam szőke, fiatal, és nő.)

A Családi játszmák az elfojtott szenvedélyek, a ki nem mondott igazságok, a titkok és az árulások története. A szeretet ünnepének kifordítása. Az egymással régóta nem találkozó családtagok összejövetele. Kezdetben szeretne mindenki megfelelni a másiknak, aztán kiderül, hogy ez nem lehetséges. Kezdődik a valóság.

A nézőtér nem tud kettészakadni, a jaj, de tetszik, és a jaj, de ciki táborra, mert a darab meglévő erényei, illetve közhelyes semmiségei kölcsönösen kioltják egymást. Hullámvasút a két és fél óra, lehet valaki fent, az is visszazuhan. Pedig a színészek! Ha tényleg bányászok lennének, még szén nélkül is megérnék a pénzüket.

Kútvölgyi Erzsébet zsémbes anya, anyós, ráadásul mindig érthetően artikulál. Réti Adrienn vibrálóan izgalmas, még szélcsendben is szőke ciklon. Járó Zsuzsa zugívója tökéletes, és ha nem beszélne, a mimikájával akkor is elmondana mindent. Csikász Ágnes maga az akrobatika. A csodálatos orgánummal megáldott Papp János alázattal hallgat, hörög, gesztikulál, tőle az ínséget is bőségként fogadjuk el. Ötvös András a zabagép ügyvéd, szinte az előadás jelképe: szerethető, és mégsem.

Végezetül a jók legjobbja: Szikszai Rémusz. A többiek hozzák a figurát, Szikszai maga a szerep. A cinikus, kiábrándult, a kötekedő, a kompromisszumokat elutasító. A nézőben jobban megmaradhat Adam karaktere, mint az előadás egésze.

Göttinger Pál egy esztendővel ezelőtt a Pesti Barokk rendezőjeként bizonyította, hogy képes megérinteni a Belvárosi közönségét. Ha most azt érzékeli, hogy a nézők elhúzódnak előle, biztosan utánuk nyúl…


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed