Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Kis, karácsonyi téboly

Június 27-én a Belvárosi Színházban mutatta be az Orlai Produkciós Iroda Sam Holcroft komédiáját a Családi játszmákat, ami 2015-ben a londoni Nemzeti Színház nagy sikere volt. Az előadásban Ötvös András, Réti Adrienn, Járó Zsuzsa, Szikszai Rémusz, Kútvölgyi Erzsébet, Papp János és Csikász Ágnes szerepelnek, a rendezője pedig Göttinger Pál.

A történet alaphelyzete tulajdonképpen roppan egyszerű és ismerős: karácsony alkalmából összegyűlik a család. Az ünnepre a hazalátogat a két fiútestvér, Matthew (Ötvös András) és Adam (Szikszai Rémusz) a saját családjukkal együtt. A sok ember, a különböző érdekek, az összezártság felszínre hozza a frusztrációkat, régi és új sérelmeket. Az ünnepi hangulatot azonban meg kell őrizni, így elkezdődik a JÁTSZMA.

A játszmát kétféleképpen kell értenünk. Egyrészt jelenti a szereplők egymás közötti taktikázását, versengését, másrészt a közönség és színészek közötti interakciójára is utal. A darab legnagyobb erősségét és újítását pedig igazán a második jelentés adja. A szereplők viselkedésének egyszerűnek tűnő, de szigorú szabályait a nézőtéren tudni lehet előre. A színpad fölötti kivetítő folyamatosan jelzi, hogy melyik szereplőnek milyen utasításokat kell betartania, a többiek viszont nem tudják, hogy a másik milyen szabályok szerint játszik. A közönség így végig beavatottként láthatja lelepleződni azokat a titkokat és hazugságokat, amelyeket a szereplők egymás elől eltakarni igyekeznek. Ez pedig újabb és újabb ironikus, komikus helyzetet teremt.

Azonban a komédia csak látszat. A helyzetek nagyon is drámaiak. A poénok mögött igazi tragédiák, elrontott, önáltató sorsok rejlenek. A látszat jókedv és egyetértés mögött félelmek, neheztelések, kudarcok és soha meg nem valósult álmok tornyosulnak. A játék közben pedig lassan leomlanak az udvariaskodás falai, és lassan feltörnek az elfojtott indulatok. Ahány szereplő, annyi tragikus sors.

Az Ötvös András alakította Matthew a fiatalabb fiú, aki folyamatosan megfelelésre vágyik, anyuci kisfia, aki akkor boldog, ha a szülők elégedettek vele. Menő ügyvéd, aki társtulajjá válik a cégében, és fiatal, csinos barátnőjével látogat haza a szülőkhöz. Ötvös András remekül alakítja a konfliktusokat kerülni vágyó, kényszerevő, az életben sikeres, de a szülői házban mégis gyermekké visszavedlő harmincas férfit, és remekül lavíroz Matthew kicsit sem egyszerű játékszabályaival. A darab leghumorosabb pillanatait talán neki köszönhetjük.

Az idősebb fiút, Adamet, Szikszai Rémusz játssza. Neki sem túl könnyűek a játékszabályai, de Szikszai brillírozik bennük. Adam igazi tenyérbemászó figura. Intellektuális humora, maró iróniája mindenkinél célba talál, ő az, aki folyamatosan kapargatja a család életét leplezni igyekvő cukorszirupos mázat, de folyamatos felelősséghárítása miatt lehetetlen megszeretni.

A fiatal, attraktív, de végtelenül közönséges és ostoba Carrie-t, Matthew barátnőjét Réti Adrienn alakítja. Matthew-től tiszteletet és szerelmet vár, arról álmodik, hogy egykor a felesége lesz. Azonban csupán áldozata lehet ennek az őrült családi játszmának. Játékszabályai folyamatosan kínos és nevetséges szituációkba sodorják, ami gyakran már az erőltetett humor határát súrolják.

Járó Zsuzsa alakította Sheena a darab egyik legélethűbb figurája. Igazi összetett jellem: önfeláldozó anya, elhanyagolt feleség, önértékelési problémákkal küzdő nő, a család lelke, femme fatale egyszerre. Járó Zsuzsa képes egyetlen karakterbe sűríteni a legkülönbözőbb jellemvonásokat és koherens egésszé gyúrni.

Az anyát, Edith-et alakító Kútvölgyi Erzsébet remekül alakítaná az önáltató, hazugságokba menekülő, felnőtt fiait még mindig gyermekként kezelő, miközben férjét istenítő feleséget, de sajnos néha mintha elfelejtené a szövegét. A zseniális alakítást megakasztó apró bakik így lerontják játékának szépségét.

Az apát Papp János játssza. Bár szövege nem nagyon van, mégis sikerül nagyon hitelesen alakítania a szinte teljesen eltompult, agyvérzéses egykori zsarnokot, aki már csupán nevetséges romja valamikori önmagának.

A karakterek egymás közötti játszmája, harca az ünnepi asztal mellett lenyűgöző előadást hoz létre. A helyzet egyre fokozódik, az indulatok elszabadulnak, míg az este totális tébolyba torkollik. A darab egyetlen gyenge pontja viszont pontosan befejezése. Frappáns, megdöbbentő vagy feloldozó lezárás helyett csupán valamilyen értelmetlen katyvaszt kapunk, ami igazán kár, mert egy jó befejezést megérdemelne a remek játék, és az inprovizációnak, beavató színháznak ez a különleges kombinációja. Ettől függetlenül a darab igazán egyedi élmény, örök érvényű üzenettel.

A hat különböző figura lefedi modern társadalmunkat, mindazokat az általános hibákat, melyeket szülő, gyermek, férj és feleség mind egymás, mind önmaguk ellen elkövethet. A történet hiába egy szűk térben, egyetlen helyszínen játszódik, történhetne bárhol a világban helytől, nemzettől függetlenül. Minden humora ellenére ezért annyira fájdalmas és szívbe markoló, mert igaz. Túlságosan is. Az ünnep csupán a máz, mely gyakran elrontott életeket, egymás idegeire menő családtagokat, agyonhallgatott sérelmeket takar. A darab nevettető helyzeteivel, parodisztikus karaktereivel valójában görbe tükröt mutat mindannyiunknak.



TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed