Legendából válságjelenség

Népszava

Közhírré tett, majd visszavont szexuális zaklatási vád, elbocsátott művészek munkaügyi pere – ilyen ügyekkel kerül a hírekbe a hetvenes években a művészeti élet fősodrába berobbant kaposvári Csiky Gergely Színház. Mi történt?

A legendás, a rendszerváltás előtti hatalom tűrőképességét rendre próbára tevő, a legnívósabb honi teátrumok között emlegetett kaposvári színház hanyatlása 2007-ben kezdődött: ekkor jelentette be Babarczy László - aki 1978 óta irányította a társulatot –, hogy mandátuma lejárta után nem pályázza meg újra a színházigazgatói posztot. Egyúttal a fenntartó kaposvári önkormányzatnak egyértelműen megnevezte utódait: a vezető színész Znamenák Istvánt és a rendezőként már országosan elismert Mohácsi Jánost. Kaposvár vezetése azonban nem támogatta az utódlást, láthatóan sokkal nagyobb kontrollt akartak a korábbinál a színházzal kapcsolatos ügyekben – Babarczy ugyanis művészeti és gazdasági kérdésekben is gyakorta szembe ment a fenntartóval. A közgyűlés fideszes és KDNP-s tagjai – akik művészi szempontból többször is kritizálták az előadásokat –, s persze Szita Károly polgármester így aztán egy gyomorforgató pályázati hercehurca után végül csak egy évre nevezték ki a duót, ezután pedig jöhetett Schwajda György, a szolnoki színház korábbi igazgatója, a Nemzeti Színház építésének kormánybiztosa, akinek pályázatával kapcsolatban ugyan több kifogás is felvetődött, mégis elnyerte a városházi többség bizalmát.

Schwajdát sokak szerint a Csiky évek óta ígérgetett, s ekkor 4-4,5 milliárd forintra tartott felújítása vonzotta Somogyba, s első évadában úgy tűnt, együtt tud dolgozni elődeivel: Mohácsi A helytartó című darabja például méltó folytatása volt a kaposvári hagyományoknak. Az amúgy hamarosan kiderült, a felújítás bizonyosan nem valósul meg, s Schwajda 2010. áprilisi halála miatt művészi irányvonala sem teljesedhetett ki. Ő is megnevezte utódát, s a döntéshozók rá is bólintottak Rátóti Zoltán pályázatára, benne az ekkor már mintegy 7 milliárdra taksált színház-rekonstrukcióval.

„A bizalom és a nyugalom fontos a sok vihart megélt kaposvári társulat számára” – mondta a helyi lapnak kinevezése után az új direktor, aki hozzátette: fő célja, hogy „a kaposvári színház visszanyerje régi fényét, ez azonban nem jelenti azt, hogy támogatná a visszahozhatatlan Kaposvár-jelenség nosztalgikus ábrándjainak kergetését.” Amikor hat évvel később lemondott titulusáról, már egyértelmű volt: tervei közül csak a mondat második részét sikerült megvalósítania…

Az igazgatót ugyanis frusztrálta a Csiky hagyománya, a Kaposvár-jelenség, s helyette a teátrum népszínház-jellegét próbálta erősíteni. Darabválasztásai szembefordultak a kaposvári közönség által évtizedeken át megszokottakkal – regnálása alatt csaknem húszezerről 14 ezer környékére esett vissza a bérletszám –, a merész-egyedi hangvételű előadások helyett komoly jogdíjakkal járó közönségdarabokat állíttatott színpadra. A fenntartó által folyamatosan faragott büdzsében – alig fél évtized alatt nagyjából harmadával csökkent a támogatás - így egyre nagyobb lyukak keletkeztek, s a kiadási tételeket növelték az elbocsátásokat követő, elbukott munkaügyi perek – tavalyelőtt már pluszpénzt kellett kérnie az önkormányzattól, s cserében le kellett mondani egy bemutatót az évad elején… Ezek után nem meglepő, hogy a korábban állandó POSZT-résztvevő és -díjazott Csiky hosszú éveken át meghívást sem kapott a legnagyobb hazai színházi fesztiválra…

Az ígért nyugalom is elmaradt, népszerű és sikeres művészek távoztak saját, vagy éppen igazgatói akaratból: elhagyta a társulatot többek között Znamenák és Mohácsi – vele „elegánsan” a Játék a kastélyban premierjén közölték, nem hosszabbítják meg szerződését… –, Kocsis Pál, Kőrősi András – mindketten be is perelték a színházat –, Csapó Virág, Göttinger Pál, Grisnik Petra, Kaszás Gergő, Némedi Árpád, Takács Géza, Takács Kati – pedig közülük többen a sértődékenynek és bosszúállónak titulált Rátóti idején érkeztek. A megszűnő Bárkából művészeti vezetőnek Kaposvárra csábított Bérczes László is hamar visszaminősült rendezőnek, s méltatlanul ért véget Kamarell Márta művészeti titkár 1960-tól datálódó, 55 éves csikys pályafutása is.

Mindezek ellenére Rátóti a tavaly augusztusi távozásáig élvezte a kaposvári önkormányzat bizalmát. Lemondása, s főleg annak indoka - születendő gyermekére hivatkozott – sokakat meglepett, a városban azonban elterjedt, az akkor már biztosnak tűnő, s immáron kilencmilliárdos felújítás kapcsán támadt ellentét a fenntartó és a direktor között. Akit az igazgatói székben az általa Pécsről Somogyba hívott gazdasági vezető, Fülöp Péter követett megbízottként. Eredendően a tavalyi év végéig, aztán az idén szeptemberig megerősítették pozíciójában – nem tudni, ezután ki lesz a direktor, Fülöp maradása mellett szól, hogy kiváló kapcsolatot ápol a városvezetéssel, de arról is hallani, hogy Eperjes Károly is szívesen kipróbálná magát igazgatóként.

Fülöp személyében amúgy a színházi világot nem ismerő, a teátrumot csak gazdasági menedzserként néző vezetője lett a társulatnak, amely létszámában ekkorra annyira megcsappant, hogy még a Molnár Piroska által alapított Nagymama-díj kiosztási kritériumát is meg kellett változtatni: a harminc év alatti tehetségeknek járó elismerést immáron bárki megkaphatta. A művészi vonal az évad közben került Bozsik Yvette kezébe, aki sokkal inkább tánc-, mintsem klasszikus színházi szakember. Mindemellett tavaly decemberben megkezdődött a színházépület rekonstrukciója, a társulat a legoptimistább becslések szerint is 2018 végéig a helyi művelődési házba szorul, ahol nincsenek megfelelő feltételei a nagyszínpadi produkcióknak. Nem véletlen, hogy folyamatosan csökken a bérletesek száma, s nemcsak a nem megfelelő játszóhely miatt: amikor szűk három évtizede – szintén felújítás miatt – a színház az akkori Latinka művelődési házba kényszerült, a publikum nem pártolt el. Hiszen garanciaként a nívóra a kedvelt-elismert színészek, rendezők akkor maradtak.

Minden, ami ma hiányzik…

Vas András

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed