Egy fizikatanár operaénekes – Interjú Szélpál Szilveszterrel

Szélpál Szilveszter a Négyhangú operában
fotó: Szegedi Nemzeti Színház / Szabó Luca

A Szegedi Nemzeti Színház frissen szerződtetett magánénekesével, Szélpál Szilveszterrel Dinyés Dániel beszélget pályájáról, céljairól és közeljövőbeli feladatairól. Egy olyan énekes arcéle rajzolódik ki, akinek életét nemcsak a művészet, de a pedagógia is kitölti, de egészen másképp, mint ahogy ezt velejéig művész embertől várnánk.

– Meséld el nekem, hogy aki zenész családban nő fel, hogy köt ki fizikatanárként?
– Édesapám oboatanár, sokáig zenélt a Szegedi Nemzeti Színház zenekarában, a testvérem pedig harminc éven át oboista volt az Operaházban, így ismerve a színházi világot, lebeszéltek arról, hogy én is ezzel foglalkozzak, de már általános iskolás koromban tudtam, hogy szeretnék énekelni.

– Hangszeren tanultál játszani?

– Oboatanár, illetve zeneiskolai igazgató apával a gyereknek nem volt kérdés, hogy tanuljon zenélni… A zongorát választottam, aminek nagyon örülök, mert szerintem emiatt alakult ki tisztességes hallásom. Hat évig zongoráztam, gimnazistaként pedig elkezdtem menőzni a gitárral.

– Csajozni is kellett. Te viszont már egészen fiatalon, kisgyerekként énekelni akartál.

– Annyira, hogy általános iskolában szoprán szólamot énekeltem az énekkarban.

– Nálad mikor jelentkezett a „droghatás”? A legtöbb énekes életében van egy pont, amikortól kezdve biztosan tudja, hogy az énekléssel szeretne foglalkozni, mert anélkül nem tud élni.

– Nekem nincs ilyen konkrét élményem, folyamatosan alakult ki. Természetes volt, hogy koncertekre jártunk, imádtam a komolyzenét, mindig jelen volt az életemben.

– A kórus volt a mozgatórugó vagy az egyéni éneklés?

– Az egyéni éneklés, ami egyébként úgy jött az életembe, hogy gimnazistaként nyári munkát kerestem, a Szegedi Szabadtéri Játékokon szerettem volna statisztálni, de édesapám megkérdezte, hogy ha énekelni szeretnék, akkor miért nem az énekléssel próbálkozom? Elmentem egy meghallgatásra, és be is hívtak kisegítésre a Carmenbe, a következő színházi évadban pedig a Szegedi Nemzeti Színház Faustjába énekkari kisegítőnek. Minél többet álltam színpadon, annál inkább vágytam rá.

– Akkor hogy lettél fizika tanár?

– Mindenáron énekelni akartam, el is kezdtem tanulni, a zeneművészeti karra akartam jelentkezni, de a tanáraim azt mondták, hogy mivel férfi hangról van szó, nem tudni, mennyire fog megerősödni, milyen irányba fordul a hangfajom és hangszínem. Mivel a férfi hang úgyis később érik be igazán, ezért belefér, hogy valami mást is tanuljak, másik diplomát is szerezzek.
– A fizika is szerelem?

– Egyértelműen. Középiskolában nagyon jó fizikatanáraim voltak, akik maximálisan átadták a tárgy és a szakma iránti szeretetüket, ez volt rám hatással amellett, hogy a pedagógus szerepkör is vonzott mindig. Szerencsés vagyok, hogy már-már a kollégájuknak mondhatom magam.

– Nem furcsa, hogy szólistaként teljesen más közegben, más attitűddel mozogsz, mint pedagógusként?

– Én ezt nagyon élvezem.

– Nem fordul elő, hogy azon kapod magad a színpadon, hogy most nem pedagógusként kellene viselkedned, hanem kicsit önzőbben, szólistaként vagy pont fordítva, a gyerekek előtt állva veszed észre, hogy szerepelsz?

– Utóbbi gyakran előfordul, de az a tapasztalatom, hogy a gyerekek ezt szeretik. Tetszik nekik, hogy nem tankönyvi felolvasás vagy a tananyag ledarálása megy, hanem látják, hogy örömömet lelem abban, amit csinálok és szeretnék átadni nekik.

– Számodra ez a kettő együtt a pozitív pálya?

– Teljes mértékben.

– Képzeljük el, hogy az történik, amire én gondolok: téged egyre többet hívnak Budapestre, ide-oda, és elkezdődik az az énekesi lét, amibe már nem fér bele más.

– Jönnek a felkérések, foglalkoztat a kérdés. A lezárások alatt nagyon hiányzott a színház, tanítani is csak online tudtunk, de legalább tudtunk, előadások nélkül viszont nem volt elég. A tanítással együtt ebben a kettősségben nagyszerűen érzem magam, de ha választanom kellene…

– Úgyis az élet választ, nem hiszem, hogy neked kell. Hamarosan azonban a Müpában fogsz énekelni.

– Így van, Donizetti Lucrezia Borgia című operájában leszek Petrucci. Énekeltem már a Müpában A varázsfuvola–keresztmetszetben, valamint a Fesztivál Színházban, sőt ifjúsági előadások moderátora és énekese is voltam, ötvözve a pedagógiát a művészettel.

– A varázsfuvola–keresztmetszetet a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben játszottátok, ahol a Lucrezia Borgiát is fogjátok. Milyen érzés volt ott énekelni?

– Rendkívül különleges akusztikája van, szokatlan is volt kicsit, hiszen a szegedit szoktam meg, más a kifejezésmód is, de nagyszerű élmény volt. Izgatottan várom a feladatot.

Tárgymutató.

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email ének a három hollóhoz english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház az egész város színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed