Az erőszak hideg szele | Légrádi Gergely: Fekete-fehér / B32


Nehéz szabadulni a Fekete-fehér után Göttinger Pál játékától, de ugyanígy sorolhatnám szinte valamennyi résztvevő alkotó nevét: a Sakknovella szerzőjét, Stefan Zweiget, Légrádi Gergelyt, a szöveg színpadra álmodóját és persze a színpadi átirat rendezőjét, Ujj Mészáros Károlyt.

Muszáj az előtörténettel kezdeni: Zweig osztrákként, kritikus hangú íróként és főleg zsidóként menekült el Európából, és 1941-ben, a kultúraellenes szennyáradat és a már zajló háború alatt írta meg a Sakknovellát, szinte életműve záróköveként. Érdemes újraolvasni a művet, ahogy én is tettem, nem is először, csak most másra figyelve.

Légrádi színpadi műve sűrít, és egészen finom szikemozdulatokkal kicsit át is alakította az önmagában is drámai történetet. Egy hajó fedélzetén vagyunk, útban az Újvilág felé, az utasok közül pedig négy személyre vetül fény: a sakkbajnok Czentović, egy arrogáns úr, McConnor, és egy különös ismeretlen, akinek a kiléte csak később és töredékesen derül ki – ő dr. B., ügyvéd. És persze a névtelen narrátor.

A hosszú hajóúton a kor celebje, a legyőzhetetlen sakkbajnok pöffeszkedik, mígnem az arrogáns milliomos erőszakosan táblához nem kényszeríti – és ekkor szól bele az ismeretlen úr a játékba.

Tessék csak elolvasni, hogyan írta meg Zweig az Anschluss, vagyis az ausztriai náci hatalomátvétel körüli eseményeket. Dr. B-t letartóztatják és vallatják, a ritka vallatások közötti időkben információs vákuumba helyezik – semmit nem olvashat, írhat, láthat, csak hotelszoba-börtöne falait. Ez is kínzás, a szellem kifosztása. És egy kihallgatás alkalmával csen el egy könyvet, amitől azt várja, kiszakítja az agypusztító süketszobából.

A monodráma a színpadon nem annyira mono, mert Göttinger egymás után bújik a különböző karakterek bőrébe, és a párbeszéd olykor csak az előző figurával szembe fordulva szólal meg. A sakkfenomén az ős-novellához képest új jellemvonásokat kapott. Czentović itt nem magába zárkózott, autista bamba, hanem a magát főleg hiúsággal és kivagyisággal tálaló, valójában IQ-negatív magyar (!) celeb – hiszen máshoz nem is ért, csak a sakkjátékhoz. A másik nagy figura, az ordítozó skót bányamérnök, akit a világ szépségei hidegen hagynak, a kultúrát csak ugatja, és főleg lépten-nyomon hangoztatja, érzékelteti, hogy a pénz neki nem számít – így vásárolja meg a sakkbajnokot egy partira. Erős ecsetvonásokkal, harsogó színekkel felrakott portré McConnoré, jó is, mert így még kontrasztosabb a visszafogott narrátor és a titokzatos idegen alakja.

Az idegen Göttinger megformálásában (ahogy a Sakknovellában) fejből diktálja a felháborítóan ellenszenves skótnak a lépéseket, míg végül remi-be szorítja Czentovićot. A tapintható feszültséget egy későbbi pillanat lazítja fel, amikor bemutatkozik, és igyekszik higgadtan elmesélni, miképpen lehetséges, hogy soha nem sakkozott, és mégis legyőzte a hiú bajnokot.

Innentől a történet a néző számára áthallásossá válik, Légrádi Gergely kioperálta a szövegből a novellában említett konkrét személyeket, dr. B. csak arról beszélt, hogy a hatalom hogyan foglalta el a hírközlő eszközöket, az oktatást, hogyan végezte az új generációk és a munka nélkül tengődők agymosását, hogyan tette vazallusaivá, szolgáivá, majd lelkes követőivé azokat, akiknek az egyenes gerinc csak opció – vagyis amit magunk körül látunk.

És a korábban említett információs vákuum talán meg is törte volna dr. B. erejét – hiszen ez volt a cél – de a kihallgatás alkalmával elcsent sakk szakkönyv segített megőrizni önmagát. Azazhogy… azért nem múlt ez el veszélytelenül és nyom nélkül. De hiszen erről szól a darab.

Göttinger az igazi főhőst, dr. B-t kevés eszközzel, ugyanakkor félelmetesen idézi föl, és bár tudjuk, hogy az őrület rohama is csak színjáték – mégsem kapunk levegőt. Mert a néző ide nem nevetni, nem kikapcsolódni jön. Értelmiségiek nézik, és vetik egybe tapasztalataikkal a látottakat, és felsejlik, hogy egy autokrata hatalom mi mindent képes tenni, hogy kockaemberekké formálja a számára legveszélyesebb tömeget: a megvásárolhatatlanokét, az önállóan gondolkodókét.

Ujj Mészáros Károly a lehető legkevesebb mozgást engedélyezte a színpadon – de persze nagyon figyelt, hogy a karikírozott alakok és a többiek világa jól elkülönüljön a játékban. Ehhez igazodott a látvány is: Fekete Anna néhány fémcsíkja keretet adott a helyszíneknek, és ha megmozdult, a háttérzajokkal kellő illúzióját adta a hajó fedélzetének. Meg két szék. A szöveg meg a gondolat zavartalanul érvényesül.


Tárgymutató.

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email ének a három hollóhoz english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház az egész város színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed