Ugrás a fő tartalomra

Most épp ez

Szerdán kezdődik az Irodalom Éjszakája

Összesen 24 ország 25 írójának szövegeit olvassák fel június 23. és 25. között esténként Budapest különböző helyszínein, az Irodalom Éjszakája rendezvényen. Az idei téma a VÉSZKIJÁRAT. Az irodalmi happening formabontó stílusban hozza közelebb a világirodalmat. A budapesti nyilvános felolvasások sorozata évről évre új helyszínre vándorol, hogy az irodalmi élményen túl a város kulturális sajátosságaira is felhívja a közönség figyelmét. Az idei három napos eseménynek Belső-Erzsébetváros ad otthont. „Ami a világjárványt illeti, úgy tűnik, már látszik a villogó neonfelirat, megtaláltuk a vészkijáratot. De az életünkből egyetlen vakcina sem menekít ki, és akkor sem szabadulunk, ha nem veszünk tudomást a vészről. Valami ilyesmi volt számomra a tanulság az idei Irodalom Éjszakája szövegeit olvasva, amelyek többnyire nem friss szövegek, nem a ránk szakadt válság szülte őket” – összegez Nagy Gabriella író, szerkesztő, az Irodalom Éjszakája kurátora. A szemelvényeket az Orlai Produkció, a Gólem S

Teszteléstől az átmeneti bezárásig: így zajlik az átállás a kulturális intézményekben

Bár az illetékes minisztérium szerint a kulturális intézményekben zökkenőmentes az átállás a kedd este bejelentett, szigorúbb járványellenes szabályok betartására, a Népszava pénteki körképe nem ezt mutatja.

Antigén gyorstesztekkel teszi biztonságossá koncertjeit a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) – derült ki az együttes lapunkhoz eljuttatott közleményéből. Eszerint a tesztelés teszteléseként már a vasárnapi koncertre érkező közönséget vizsgálni fogják. A BFZ szerencsés helyzetben van, hallgatóságának jelentős része törzsközönség, így nem ütközik akadályokba elérésük. Szerencséjüknek maguk a kovácsai, az együttes a járványhelyzet nélkül is, régóta kiemelt figyelmet fordít a kapcsolattartásra. A kulturális intézmények többsége azonban nem tud gyorstesztelés szervezésével reagálni a szigorításra. A Népszava által megkérdezettek megértve az egyre súlyosbodó helyzetet is arról beszéltek, hogy könnyebb dolguk lett volna, ha legalább egy hetet kaptak volna az újratervezésre. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma viszont elégedett: „Színházaink zökkenőmentesen álltak át. Ötletes megoldások, követendő példák születtek. Rendszeres tájékoztatással, regisztrációval, pótelőadásokkal és a legvégső esetben jegyvisszaváltással hidalják át a nehézségeket a teátrumok" – írták az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményükben. Úgy tűnik, a zökkenőmentesség szubjektív fogalom. A bezárás mellett döntött az Orlai Produkciós Iroda, december 1. és január 31. között nem lesz előadás a Jurányi Házban, és nem fogad közönséget az Örkény Színház, amely élő előadásait közvetíti online a nyáron épült stream-stúdiójából. A budapesti Katona József Színház gyors közvéleménykutatás után úgy döntött, hogy a már eladott jegyek vásárlásának időpontja szerint szelektál. Pintér Béla és Társulata átszervezi előadásait, lesz olyan, amelyet másik helyszínre visznek, és lesz olyan, amely elmarad. Emailen igyekeznek megtalálni a nézőket, akik pedig nem kapnak értesítést, azokat arra kérik, hogy vegyék fel a kapcsolatot velük. Sok társulat döntött a regisztráció mellett – ilyen az Operettszínház vagy a Vígszínház - Szegeden pedig kijelölték a megtölthető sorokat, a kimaradók új időpontokban nézhetik meg az előadást. Azok az intézmények, amelyeknek produkcióira online veszik a jegyeket, a kontaktkutatás nem okoz nehézséget. Ilyen a Szkéné Színház is, amely nézői együttműködő, pozitív hozzáállását tapasztalja. A jellemzően kicsi társulatok ugyanakkor kis adminisztrációs stábbal dolgoznak, ami az újratervezést és újrakivitelezést nagyon megnehezíti. A Madách Színházban ebben a hónapban meg tudják oldani, hogy mindenki, aki eddig jegyet váltott, helyet tudjon foglalni az új szabályok szerint is. Az adott árkategórián belül a helyeiket érkezési sorrendben foglalhatják el a nézők, akiknek pedig már csak más kategóriájú hely jut, azoknak a különbözetet visszatéríti a teátrum. A decemberi előadásokról csak később születik majd döntés, az akkor hatályos szabályok szerint. A jegy.hu oldalán évi ötvenezer esemény jelenik meg, szerződött színházai, koncertszervezői saját hozzáférést kapnak, és rajtuk keresztül árusítják a saját, illetve az ország 350 jegyirodájában eladott jegyeket is. Szokolay Zsolt, az oldalt üzemeltető Interticket Kft üzletfejlesztési igazgatója a Népszava megkeresésére összegezte az első három nap tapasztalatait. - Szerda reggel elindult a színházak közötti zuhanyhíradó, együtt próbálták értelmezni a jogszabályt. Konszenzus született, a leginkább az egy „vírusközösségbe” tartozók szétültetése okozott elégedetlenséget. Ez a szabály érthetetlen: képzeljünk el egy bábszínházi előadást, ahol így távolba ültetik a gyerekektől szüleiket – utal a lehetetlenségre Szokolay Zsolt. - Az eheti előadásoknál lényegében lehetetlen jó megoldást találni, a teltházas későbbiekkel kapcsolatban született döntések sem problémátlanok. Az első riadalom után azt kell végiggondolniuk a társulatoknak, hogy töredéknézőszámmal lehetséges-e egyáltalán rentábilisan működni – folytatja. A tavaly őszi nagyjából száz százalékos telítettséggel működő szezonhoz képest idén októberre 50-60 százalékon álltak a színházak, szeptemberben még viszonylag mosolygós volt a helyzet, de októberben már világosan látszott a romló tendencia. Ezzel együtt van olyan komolyzenei együttes, amely több bérletet adott el idén, mint 2019-ben – mesél az arányokról. - A pandémia azonban előhívott egy új trendet, a streamelést, amely az online.jegy-hu rendszerén keresztül is megoldható. Erre elsősorban eddig komolyzenei partnerek mozdultak rá, mert bár kétségtelen, hogy az élő zene varásza nincs meg, hozzáadott tartalom is lehetséges. A szünetben például beszélgetést lehet közvetíteni az alkotókkal. Új ügyfélkör is meg tud jelenni, a távolról bekapcsolódó közönség pedig hatalmas kitörési lehetőség. Biztos vagyok benne, hogy hosszútávon a párhuzamos tartalmaké a jövő – mondja végezetül Szokolay Zsolt.


Kivétel erősítse a szabályt

Közös levelet írt a Magyar Bábművészek Szövetsége és tizenhárom hazai bábszínház a kultúráért felelős államtitkárnak, hogy bábszínházak esetében könnyítsenek a nézőtéri távolságtartás szabályain. A kezdeményező Asbóth Anikó, a debreceni Vojtina Bábszínház igazgatója lapunk megkeresésére elmondta: nem életszerű a gyerekek és szüleik, vagy egy óvodás csoporton belüli távolságtartás. Fekete Péter államtitkár pénteken azt válaszolta, hogy az Operatív Törzs elé tárják a kérést, a döntés várható időpontjáról nem tudott információval szolgálni. – Pozitív döntésben reménykedünk. Visszaesett a látogatottságunk, mobilak székek, ezért át is tudjuk rendezni a nézőteret. Elképesztő fegyelmezettséget tapasztalunk, még az óvodás gyerekek is maszkban ülik végig az előadásainkat, pedig nekik a törvény szerint nem kellene viselniük – mesélte Asbóth Anikó.