Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Nagyívű terveket mutatott be a Pécsi Nemzeti igazgatói posztjára pályázó Komáromi György

Dr. Komáromi György, a Radnóti Színház gazdasági igazgatója nyilvánosságra hozta az igazgatói pályaművét, melyet a Pécsi Nemzeti Színház vezetői posztjára kiírt pályázatra készített. Komáromi Bérczes Lászlóval, Göttinger Pállal, valamint a k2 Színház két vezetőjével, Benkó Bencével és Fábián Péterrel közösen indul a színházvezetésért, az összesen 127 oldalas pályamunkájukban alaposan leírták, hogyan is képzelnék el a színház vezetését.

Nyilvánosságra hozta a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjára szóló pályázatát Komáromi György, az egyik aspiráns, aki a k2 Színház két rendezőjét - Benkó Bence és Fábián Péter -, Göttinger Pált és Bérczes Lászlót is csapatában tudhatja. (Az igazgatói posztra négy jelentkező akadt.)

A pályamű 87 oldalon taglalja (mellékletekkel együtt: 127 oldal, a cikk alján beágyazva megtalálható), milyen elképzelések mentén vennék át a színházvezetést, amennyiben az ő pályázatukat támogatná a szakmai bizottság. Terveik szerint Komáromi György lenne az igazgató, Bérczes László a Művészeti Tanács vezetője (a tanács látná el a színházvezetési feladatokat, a részterületekről érkező szakemberek segítségével), Benkó Bence és Fábián Péter a prózai, míg Göttinger Pál az operatagozatot igazgatná.

Mint a pályázatuk elején olvasható, mindannyiuknak van színházi tapasztalata (Komáromi György a Radnóti Színház gazdasági vezetője évek óta, Bérczes László a Bárka Színháznál, majd a kaposvári Csiky Gergely Színháznál dolgozott több poszton is, Göttinger Pál szintén a Bárkánál és azóta több helyen munkálkodott - plusz ők ketten szervezik többedmagukkal az Ördögkatlan Fesztivált -, Benkó Bence és Fábián Péter pedig a k2 Színházat vezeti és rendezi évek óta), emellett a járvány intézményvezetői pozícióban érte a pályázót (Komáromi Györgyöt), akinek így napi tapasztalatai vannak a színházat érintő kihívásokról. 

Nyitás a város felé

A tervük az, hogy kinyissák a város felé jobban a színházat, ehhez többfajta programot képzeltek el (beavatószínházak, tantermi színház a művekhez kapcsolódó foglalkozásokkal, új játszóhelyek felfedezése, irodalmi estek megtartása, képzőművészeti alkotások kiállítása, stb.).

Elképzeléseik között szerepel új színházi rendezvény szervezése (a meglévő Családi Színházi Fesztivál mellett, melyet fontos értéknek tartanak és bővítenének) is. A tantermi színházzal peremkerületekben élőket is célozzák. Az előadások élő közvetítésének kidolgozásán is gondolkodnak, amiket aztán tévéfelvételként is viszont lehetne látni (ezzel egy pandémiás helyzetet lehetne megoldani, mint ahogy ezt tavasszal tette a Pécsi Nemzeti Színház).

Felolvasószínház, művészeti események, kortárs drámák

Mint nemzeti színház, a pályázók fontosnak tartják a magyar szerzők műveinek bemutatását, illetve a kortárs művek fejlesztését is, ehhez pedig a Jelenkor segítségét is kérik (mint ahogy a színházi nevelési programról is több szakemberrel már egyeztettek), de drámapályázat beindítását is tervezik.

Havi szinten kívánnak felolvasószínházakat is szervezni, valamint az N. Szabó Sándor termet is jobban helyzetbe hoznák ezekkel a rendezvényekkel és a kisebb létszámú darabokkal. Több pécsi témájú darabot is ígérnek, valamint a Pécsi Tudományegyetemmel is szorosabb kapcsolatot kívánnak kialakítani (a zeneművészeti intézettel és a színházzal foglalkozó szakemberekkel többek között).

A vendégelőadásokat is bővítenék (több testvérvárosi - Kolozsvár, Újvidék, Graz - színházat is meghívnának), illetve a társulat éves vendégjátékainak számát is növelnék, vendégművészeket is hívnának, a Pécsi Balettel, a Pannon Filharmonikusokkal, a városi kulturális intézményekkel is fenntartanák a meglévő stratégiai együttműködést.

Képzések, vendégművészek, tréningek, béremelés

A pályázatban az is olvasható, hogy a mostani, évadonkénti 400-as játszási számokat 320-ra csökkentenék az első évadban, majd ezt kicsit emelnék visszább, illetve az előadásokat valamilyen szinten tömbösítve játszatnák (ennek a műszakra lenne jótékonyabb hatása). Mivel a Pécsi Nemzeti Színháznak van az egyik legkisebb prózai tagozata a nemzeti színházak közül, ezért első körben a k2 Színház hat művészét vennék be a társulatba (többen már szerepeltek Benkó-Fábián páros Mecseki tigris című előadásában vendégművészként), illetve visszahoznák a hétfői szünnapot, és főállású dramaturgot is szerződtetnének.

A pályázat készítői kitérnek a műszaki problémákra is, amelyeket kezelni kell (főként, ha belátható időn belül nem lesz mód a színházépületek átfogó felújítására). A színészeknek tréningeket kívánnak szervezni neves előadókkal, illetve más lehetőségekkel is segítenék a fejlődésüket, a háttérdolgozókkal is nagyobb "együttgondolkodás" kialakítását célozták meg, az operatagozatnál is lennének szakmai jellegű belső képzések. Fontos kérdés a színházi dolgozók bérének emelése is, erre is jobban kitérnek a pályázatban. Az is olvasható a dokumentumban, hogy a jegyértékesítést, PR-t és közönségkapcsolatokat is újragondolnák, újfajta bérletrendszert is alkotnának (az idei évadban nincs bérletezés a járványhelyzet okán), és néminemű jegyáremelés szükségét is látják.

Tervezett mintaévad 

A pályázatban szerepel egy mintaévad terve is, mely a Nagyszínházban a következő előadásokkal számol:
Általunk híres e föld (munkacím), zenés népszínmű pécsi történetekből Benkó Bence és Fábián Péter rendezésében;
Csalimese (munkacím), összeállítás népmesékből Markó Róbert rendezésében;
Producerek musical;
A nagy per, mely ezer éve folyik és még sincs vége - Mohácsi János rendezésében kortárs magyar történelem (Eötvös Károlynak a tiszaeszlári perről írt könyve lenne a kiindulópont)
Rossini A sevillai borbély című vígoperája Göttinger Pál rendezésében;
balettelőadás a Pécsi Balettel együttműködésben

Kamaraszínházban: 
Gaetano Donizetti Rita című operája Tarnóczi Jakab rendezésében;
Örkény István: Az élet értelme (zenés revü az egyperces novellák nyomán) ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésében;
Tamási Áron: Tündöklő Jeromos (drámai játék) Benkó Bence és Fábián Péter rendezésében;
Jon Fosse: Őszi álom a kaposvári Csiky Gergely Színházzal közösen, Bérczes László rendezésében;
Friedrich Schiller: Don Carlos (klasszikus dráma);
balettelőadás a Pécsi Balettel közösen.

N. Szabó Sándor terem (Stúdió):
Pécsi sör munkacímmel kortárs magyar dráma, improvizációk nyomán Kárpáti Péter rendezésében;
Lessing A bölcs Náthán című darabja színházi nevelési előadás formájában, Hajós Zsuzsa rendezésében.

Emellett tanteremszínházi formában egy a középiskolás korosztálynak a párkapcsolatokról szóló előadás (R. D. Laing: Tényleg szeretsz?) Ákli Krisztián rendezésében, és Madách Imre Az ember tragédiája Bethlenfalvy Ádám rendezésében.

A további évadokra is vannak darabtervek, például Frank Herbert A Dűne című sci-fi regénye, Bodor Ádám Verhovina madarai, vagy Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című műve is fellelhető a listán mások mellett. 

Most csak pár érdekességet villantottunk fel a pályázatból, a teljes pályaművet ezen a honlapon lehet elérni, vagy pedig itt beágyazva:



TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed