Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Fiúk, minden szinten

Cseszd meg, ez kanbuli. Hol vannak a csajok? Nem felháborodni a kritikán, aki megnézi Jez Butterworth: Mojo című gengszter-komédiáját a Belvárosi Színházban, az természetesnek, környezethűnek érzi az indítást. Még reklamálhat is, a szereplők nem a „cseszd meg” változatot, hanem a b-betűst használják, de a történelem hamisítása ragadós, mint a légypapír.

Az előzetes szerint, virtuóz a nyelvezet, ami annyiban igaz, hogy szendvicsmondatokkal etetik a nézőt, két káromkodás között egy érthető gondolat, a karika figyelmeztet: a darab csak 16 éven felülieknek ajánlott, kisiskolások ne jöjjenek, csak a tanító nénik. A darabban kizárólag férfiak lépnek színpadra, s ha már ott vannak, férfiasan beszélnek, férfiasan izzadnak, férfiasan szedik a bogyót, és a testüket is férfiasan mutogatják. A szereplők mintha ezt éreznék, megvan a célközönség, és ha a szerző provokál a mondataival, akkor a színész sem foghatja vissza magát.

Van tehát feldarabolt hulla, vér, okádás, egy kis rasszizmus, de nincs pukizás, nincs pornó, kanbuliban korlátok közé szorul a nemiség. Senki ne szégyenkezzen, a múlt század 50-es éveibe visszavezető a helyszín, London Soho negyedének klubja, itt, akárcsak a rendszerváltás Magyarországában vagy a nemzeti együttműködés rendszerében, területszerzés folyik. Ismerjük a módszereket, nálunk ukrán maffiózók, aztán megválasztott, a nemzet szolgálatára felesküdő képviselők mondták, hogy ami nekik tetszik, az övék. Londonban még kaszaboltak, nálunk robbantgattak, törvényt alkottak, és a szegény (eredeti) tulajdonos máris a darabokban találta magát, vagy létrájától távol, az autó kerekei alatt.

A darabot Londonban 1995-ben mutatták be a Royal Court Színházban, azóta kétszer megfilmesítették. A korabeli sajtó elképedt, hogy a gengszterek háborúját ennyire viccesen lehet ábrázolni. Elsiették a méltatást, ha várnak még 15–20 évet, akkor a magyar fociról, a közpénzek magánzsebbe kerüléséről, a közmunkási életpálya csúcsmodelljéről is írhattak volna bohózatot. Na, de maradjunk a Belvárosi Színházban, a Mojo bemutatóján. Minden azzal kezdődik, hogy a kezdő képbe, a (Ondraschek Péter tervezte) díszletek közé belép az igazgató-producer, Orlai Tibor, és bejelent.

Az embernek Magyarországon összeszorul a gyomra, a torka a bejelentésektől: nemzetvezető testvér, kormányzó, fontos elvtárs, az árhivatal elnöke, a kétharmados pártigazgató szokott bejelenteni: zsidótörvény, megyünk a háborúba, kilépünk a háborúból, drágul a tej, kikiáltjuk, aztán megszüntetjük a köztársaságot, gyengül a forint, migránsok rángatják a kerítést.

Semmi jó sincs ezekben a bejelentésekben, Orlai Tibor sem kacagtat, azt mondja, hogy a darab egyik szereplője megbetegedett, helyettesítésére a rendező, Göttinger Pál ugrik be. A részletekből derül ki, hogy Schrufft Milánt ételmérgezéssel szállították a mentők kórházba, hogy melyikbe, ez rejtély maradt, csak remélni lehet, hogy nem az omladozó, szakemberhiányos, patkánytanyás intézménybe.

Göttinger tehát beugrik, és nem okoz csalódást. A néző nem tudhatja, hogy Sweets szerepében milyen lett volna Schurff, de biztosan nem olyan, mint helyettesítője. Ha a többiek a darab beépített szekrényei, akkor Göttinger a maga a műremek. Késleltetett memóriájú bumburnyák, tortafaló zabagép, mindig a vesztesre fogadó szerencsejátékos. Színpadról rossz embert ritkán lehet szeretni, de érte, miatta még a csapata is rokonszenves.

A fiúkkal sincs semmi baj, Csőre Gábor a buzgómócsing, összeszedi az eldobált holmikat, takarít, italt tölt, hihető beosztottnak és főnöknek is. Lestyán Attila, Nagy Dániel Viktor, Szabó Kimmel Tamás hozza a lazát, a tornából nem felmentett Hunyadi Máté az akrobatikát, de tagadhatatlan, hogy Göttinger teszi a közösbe a legtöbbet. Mindent összevetve, kellemes kikapcsolódás, főként a hölgyeknek Mojozni, bár a cselekmény kissé befejezetlennek látszik. Van bűnügy, ismertek az elkövetők, a számonkérés erőszakos, mégis elképzelhető (a színpadon), hogy a rendőrség nem nyomoz, a hulláktól bűzös kukák nem számítanak bizonyítéknak, és az áldozatok családtagjai kárpótlás helyett tanácsot kapnak: tessék az ügyészséghez fordulni, az majd megvizsgálja.

Na, ez aztán tényleg vicces… ,


Jez Butterworth: MOJO (gengszterkomédia). Fordította: Zöldi Gergely. Szereplők: Sweets -Schruff Milán/ Göttinger Pál; Potts - Szabó Kimmel Tamás; Baby Nagy Dániel Viktor; Skinny –Lestyán Attila; Mickey - Csőre Gábor; Silver Johnny - Hunyadi Máté. Dramaturg: Sediánszky Nóra. Jelmez: Cselényi Nóra. Díszlet: Ondraschek Péter. Grafika: Csáfordi László. Világítási terv: Kehi Richárd. Rendező: Göttinger Pál. Producer: Orlai Tibor.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed