Bűnügyi társasjáték készül a Várszínházban: már most mindenki rendkívüli módon gyanús

Kőszegen sokkal jobb, köszön be Némedi Árpád, aki örökös kőszegi zenésztársával, Sebesi Tamással együtt egyenesen Amerikából, a New York-ban megrendezett magyar kulturális fesztiválról érkezett a Várszínházba. Hát, ez van: Kőszegen sokkal jobb. Hajmeresztő-premier július 12-én.

Pócza Zoltán, a Kőszegi Várszínház igazgatója azt mondja, az idén kifejezetten azzal a szándékkal választottak darabot és rendezőt, hogy a fiatalabb generációkat is megnyerjék a nyári színháznak. Paul Portner Hajmeresztője a maga nemében egyrészt klasszikus, másrészt pedig friss, üde, fiatalos, mozgékony, ráadásul alkalomról alkalomra újabb – és nem megszokott – izgalmakat kínál a közönségnek. A társasjáték műfaji megjelölés nem üres szófordulat: tényleg társasjátékról van szó, amelyben a közönség nem kizárólag nézőként vehet részt; ha kedvet érez az aktív részvételhez (ami persze egyáltalán nem kötelező). Ebben a társasjátékban a rendező, Göttinger Pál sem kizárólag rendezőként van jelen (illetve rendezés voltaképpen ez is): ő lesz a – mondjuk így – moderátor (szerepből), aki időnként megakaszt, kérdez, közbeszól. A közönséggel való kapcsolattartásban, a mindig éles készenlétet kívánó improvizációban is szerzett már gyakorlatot: évek óta dolgozik a Momentán Társulattal.

Az ember azt gondolná, hogy a krimi – mint valami korszerű mese – azért örvend olyan nagy népszerűségnek, mert sok izgalom, borzongás és hányattatás után végül, egy-egy penge nyomozónak köszönhetően, helyrebillen a világ egyensúlya, nyugodtan mehetünk aludni. A Hajmeresztő azonban más rugóra jár: itt mindig más lehet a gyilkos, a közönség dönt, miután fölgöngyölítette az ügyet, befejezte a nyomozást (az előadás fináléja közeleg). Göttinger Pál azt mondja, itt észrevétlenül a színháznézés kerül a középpontba, ebben a tekintetben a Hajmeresztő olyan tud lenni, mint egy beavatás. Hiszen minden azon múlik: a közönség hogyan olvassa-értelmezi a színpadon elhelyezett jeleket. Fölfigyel-e apróságokra, hagyja-e magát eltéríteni, megtéveszteni. A kérdésre, hogy „rendezi-e valakire” az előadást, azt válaszolja: nincs titkos favorit. Sőt: az volna jó, ha mindig más volna a „napi bűnös”, miközben minden szereplő ártatlannak mondja magát. Különben is minden nüanszokon múlik. Egy-egy mozdulaton, pillantáson, hanghordozáson, hangsúlyon.

A Hajmeresztő bizonyos értelemben voltaképpen nem is színdarab, hanem „egy aprólékosan kidolgozott játékszabály-gyűjtemény.” A többi: játék, emberismeret, empátia. A gyilkosság körülményeit gyakorlatilag az első „kilenc perc” végére megismerjük, aztán következik az elemzés: ki a bűnös? Ki ölte meg Isabelt?

A társasozáshoz – a közönségen kívül – föltétlenül kell néhány jó színész. Íme: Epres Attila – mint a Kőszegi Várszínház „kabalája” – a Hajmeresztő nevű fodrászüzlet tulajdonosát játssza. Barbara DeMarco, a fodrászlány szerepében Grisnik Petrával találkozhatunk. Ő is kabala, sőt: az idei kőszegi bemutató eleven reklámja – kékben pompázó sűrű, afrikai fonatokkal a fején. Igen, ezt a háromkilós hajkölteményt körülbelül egy hónapon át (a kőszegi Hajmeresztő-széria végéig) éjjel-nappal viseli. Azért készült el ilyen hamar a július 12-én esedékes bemutatóhoz képest, mert meg kell tanulnia együtt élni ezekkel a fonatokkal. A szövegben elhangzik, hogy Barbara haja kék. Petra elsőre azt gondolta, hogy frissen vágott rövid haját egyszerű lesz estéről estére „bekékíteni” – Cselényi Nóra viszont egyszer csak mást gondolt. De ha nem lett volna Takács Katalin, a szombathelyi Weöres Sándor Színház profi fodrásza, talán nem valósul meg a jelmeztervező álma: Petra azt mondja, Takács Katiban bízott – és lám, Kati megcsinálta. Olyannyira, hogy a színésznő még a közbeeső debreceni vendégjátékban is ebben a nagy kékségben lép színre (ott egy francia fiatal lány szerepében), természetesen rendezői engedéllyel.

Hogy mennyire ő a „várszínház reklámja”, jelzi: máris többen megállították Kőszegen jártában-keltében. Hogy megtapinthassák a haját (műanyag), hogy megkérdezzék, mennyit nyom – és egyáltalán: hogyan jutott eszébe pont ez a kék fonatzuhatag. Hát így. Cselényi Nóra most sem érkezik üres kézzel: Ullmann Mónikának elegáns, karcsúsított, fekete szenátorné-kabátot hoz, a régiségkereskedőt játszó Kálid Artúr fekete félcipőt próbál. Aztán tényleg megkezdődik az énekpróba. Mert bűnügyi társasjáték ide vagy oda: a zene – az kell. Külön nyomozást kíván, hogy majd „ki hova énekel”: milyen titkos helyre (zuhanyrózsába, vasalóba?) épül be a mikrofon. Mindenre figyelni kell.


600 kilométer 100 guinness (4) a csemegepultos naplója (211) a gyáva (1) a gyermek és a varázslat (3) a haramiák (32) a hülyéje (19) a kék hajú lány (2) a kéz (48) a kis kéményseprő (2) a köpeny (29) alapítvány a magyar színházakért (3) alba regia szimfonikus zenekar (7) aldi női futógála (1) aNNa (28) anyám éhesnek tűnik (3) aradi kamaraszínház (3) aranytíz (4) archívum (2) arden (1) az elvarázsolt disznó (12) az ember tragédiája (1) baal (1) babel sound (1) baja (1) balatonboglár (2) balatonfüred (2) balfácánt vacsorára (25) bálna (2) bárka (258) bencs villa (1) bisb (1) bivaly-szuflé (54) bob herceg (34) börtönrádió (2) bsi (1) budaörs (5) budapest improv show (10) budapesti kamaraszínház (1) budapesti vonósok (10) budoár kiállítás (1) busz-színház (11) caminus (71) castel felice (34) castel felice vizsga (5) centrál (3) club70 (1) cosí fan tutte (45) cupido és a halál (30) cv (1) családi játszmák (59) családi ünnep (3) cseh tamás (4) csíkszerda (55) csoportterápia (17) csukás-díj (10) dankó rádió (1) danubia zenekar (1) debreceni tavaszi fesztivál (1) delila (2) deszka fesztivál (19) díjak elismerések (1) don juan (3) dráma kortárs színházi találkozó (6) drámaíró verseny (1) due (1) dunapart (6) dunaújváros (1) egri tavaszi fesztivál (1) egy kiállítás rémei (1) éhség (8) élnek mint a disznók (13) előadásszámok (1) email (1) english (20) erkel (2) erkel színház (62) ernani (4) érzékenyítő fesztivál (1) esztergom (1) europa cantat (7) ezek mennek (43) fellegek (14) fiatal írók (1) fidelio színházi est (3) finito (16) firkin (238) fogság (1) francia sanzonest (2) friss hús (2) furnitur (49) füge (121) gianni schicchi (26) gödöllő (1) grisnik petra (2) gusztinak megjött az esze (1) gyerekstúdió (1) gyilkosok (1) gyógyír északi szélre (84) győr (5) győri tavaszi fesztivál (2) gyulai várszínház (5) hajmeresztő (27) halál hotel (24) halastó (116) hangoló (1) harminchárom változat haydn-koponyára (92) háromszögek (25) hatok csoport (1) hatszín teátrum (32) hazug (1) hét domb fesztivál (2) hetedik alabárdos (1) hetedik mennyország (15) hírek (3) hírszerzők (1) hogy szeret a másik (4) hol (4) hoppart (1) hrabal-vurstli (14) humorfesztivál (6) így tanultam meg vezetni (1) imprójam (1) imprómaraton (3) in medias brass (1) in memoriam cseh tamás (4) interjú (71) jak (2) jászberény (6) jegyek (1) jó kérdés (8) junior príma (4) jurányi (52) kaposvár (135) katona (73) képek (276) kibelátó (13) kicsi szívem kávéba pottyant (1) kisfaludy színházi fesztivál (1) kisvárda (8) kmtg (1) kolozsvár (32) koma (38) komárom (5) komédium (1) kortárs drámafesztivál (15) kórusok éjszakája (50) kőszeg (51) kritika (422) kritikusdíj-átadó (15) kuk (3) kultkikötő (4) kultúrfürdő (26) kurátorok (9) láthatatlan állomás (4) leenane szépe (29) leonardo (1) lev&te (2) limerick-bajnokság (7) líra és epika (38) london (1) love and money (73) love and money vizsga (9) macskadémon (32) madách színház (4) madame poe (7) mágnás miska (13) magyar rádió (14) magyar színház (137) magyar színházi társaság (3) manhattan short (5) manna (101) margó irodalmi fesztivál (7) más olvasnivaló (3) menház színpad (27) merlin (4) mikor (3) mindenütt jó (34) mindenütt nő (1) miskolc (1) mojo (51) momentán (113) monodráma fesztivál (9) most fesztivál (6) mozart-kommandó (2) mozgófénykép (43) mu (5) múzeumok éjszakája (1) művészetek palotája (14) művészetek völgye (21) nagykanizsa (1) naptár (1) nefelé (2) nemzeti filharmonikusok (7) nézőművészeti kft (46) nézőpont színház (9) nofilter (3) nyílt nap (4) nyíregyháza (311) nyolc nő (25) óbudai társaskör (28) operabeavató (108) operaház (71) operajátszóház (11) operamacera (7) operettszínház (33) orlai (438) othello gyulaházán (41) ők (2) ördögkatlan (232) örkény (1) örkény vurstli (5) pájinkás jános (1) pannonhalma (2) papp jános (1) párkák (43) patália (2) pécs (9) pécsi egyetem (2) pesti barokk (84) pesti magyar színiakadémia (16) petőfi irodalmi múzeum (1) placcc (30) pokol (10) portré (1) postart (1) poszt (63) poznan (1) pozsonyi piknik (4) projekter (1) rádió (1) radnóti (44) remény (10) rendezők viadala (2) rév fülöp (34) rögvest (21) russian indie film fesztival (1) shots festival (1) sinaia (1) sly (52) snowman (6) soharóza (82) sokszemközt (1) somló cirqsz (7) song-óra (1) sopron (1) stockholm (2) susotázs (117) szabadesés (37) szeged (87) székely-könyv (2) szemes fesztivál (2) szent imre (1) szentendrei teátrum (3) szép heléna (21) szfe (10) színházak éjszakája (28) színházi törvény (1) szívem szeret (4) szkéné (29) szombathely (27) szöveg (4) szputnyik hajózási társaság (25) táblázat (1) tárgymutató (1) tartalom (2) tatabánya (43) telefondoktor (158) temesvár (46) tengeren 2008 (101) tengeren 2019 (52) térkép (1) terminál workhouse (3) teszt (16) thália (52) the irish coffee (39) thealter (15) tilos rádió (3) tivoli (3) tóbiás és az angyal (30) trefort színjátszó fesztivál (1) váci dunakanyar színház (1) vágánybenéző (11) van egy határ (27) városmajor (6) vaskakas (1) vera (1) vidéki színházak fesztiválja (12) vidor fesztivál (79) vigadó (2) visszaszámláló (1) volt egyszer egy ndk (3) vonalhúzás (34) zalaegerszegi kvártélyház (16) zeneakadémia (1) zichy major (1) zsolnay negyed (3)