Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Pesti barokk: rossz időből rossz időbe

Horváth Kálmán

Két ember nézi egymást. Unoka és nagymama, búcsúznak egymástól. Öregasszonynak maszkírozva kórházi ágyon fekszik Kern András, tőle köszön el Szabó Kimmel Tamás. Két színész, két férfi, két generáció, de összerezdülésük maga a csoda. Csak egymást szerető, egymást tisztelő emberek tudják így kimutatni érzelmeiket. Egy pillanatnyi dráma, de ebben ott az egész előadás.

Pesti barokk a darab címe. A színlap szerint vígjáték. Ezért nem plébániatemplomokról, nem Szent Flórián (kéretik a művészet és nem a közmunka világában elhelyezkedni!) kápolnájáról, hanem szerelemről, szexről, diszkóról, kitartásról, esetleg árulásról szól a történet.

Dés Mihály nagyszerű regényét, az 1984-i Budapestet, Magyarországot megidéző világot gyúrta színpadra Kern András. Nem idegen tőle az ilyesmi, írt már filmet is, nagyszerű alapanyagot kapott, csak akarattal ronthatta volna el. De nem rontott. Még a lehetőséget sem használta ki, hogy mindig jelen legyen, hogy a poénokat ő mondja, hogy a taps neki szóljon. Kern mértéktartó, barokkos túlzásoktól mentes nagymamája több mint színészi bravúr, ez üzenet az összetartó erőről, majd annak hiányáról. Igaz, olykor, főként a második részben lapos az addig gömbölyű, de a Pesti barokk sikerre született.

A döccenőkön a színészek tolják a szekeret, Szalai József díszletei a darab hangulatát adják vissza: minden kicsi, alacsony, a magasra törő ember ne ficánkoljon. A rendező Göttinger Pálnak mindegy, hogy egy nagyvárost vagy csak egy szobát kell érzékeltetnie, ő megoldja.

Igazából ettől nehéz a kritikus dolga, mert nézőként ő is szereplő, csendes szemlélődő. A kor magával ragadja, sőt rabul ejti. Ha fiatal, akkor elfogadja 1984-et a maga nosztalgikus, szánni valóan esendő valóságában, de éltesebben, a bölcsesség birtokában, már azt hiszi, hogy nem ment vissza az időben, hanem beragadt a közélet 40-50 éves mocsarába. Még a Kádár név is csereszabatos, hiába köpköd felfelé az utód, a nyál visszafelé rácsorog. Csak a diszkóból felhangzó zene idejétmúlt, a menekülés kényszere, a megfigyeltség érzése, az emberi kapcsolatok kiürülése, a reménytelenség ma is a társbérlőnk, ezeket nem tudtuk eltemetni, velünk élnek, minket mérgeznek.

A főszereplő Szabó Kimmel Tamás. Jelenléte a Belvárosi Színházban olyan, mint a lépcsőlejáró kapaszkodója. Még mindig fiatal, de már ő a támasz. Már több a tehetségnél, már főnök. Uralja a darabot, a színpadot, minden rezdülése hiteles, még az is, ahogy a tapsrendnél irányítja kollégáit. Mellette Mészáros Máté szórakoztató, Grisnik Petra és Schruff Milán megbízható. Feltűnik még két csodálatos női láb, azokon spiccel László Lili. Ő kapja a legtöbb fényt, olykor az áttetsző ruhát, mégis belőle látszik a legkevesebb. Jelen van, de még nem jelenség, ha leküzdi érezhető lámpalázát, akkor azokon a lábakon még messzire juthat.

A darab az Orlai Produkciós Iroda legújabb, barokkos fogalommagyarázattal, szabálytalan gyöngyszeme. Hamis vagy igaz? Érdemes a választ keresni…

Dés Mihály: Pesti barokk, vígjáték. Színpadra alkalmazta: Kern András. Szereplők: Kern András, Szabó Kimmel Tamás, Bánfalvi Eszter/Grisnik Petra, László Lili, Schruff Milán, Mészáros Máté. Dramaturg: Upor László, jelmez: Cselényi Nóra, díszlet: Szalai József. A rendező munkatársa: Jánoska Zsuzsa. Grafika: Csáfordi László. Világítási terv: Szondi György. Rendező: Göttinger Pál. Producer: Orlai Tibor.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed