Előbb-utóbb minden parti véget ér – Mesterjátszma
A Mesterjátszma című magyar thrillernek a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon volt a teltházas világpremierje szeptember 3-án, amit közönségtalálkozó követett.
Az 1956-os forradalomról már több film készült, a Mesterjátszma azonban újszerűen nyúl a témához, és azoknak is ajánlott megtekinteni, akik már pontosan tudják, hogy mi történt 1956-ban Budapesten.
A film Stefan Zweig 1941-es Sakknovella című regényének adaptációja. Ebből is több film készült már úgy magyar, mint külföldi. Valamint Légrádi Gergely monodrámát is írt belőle tavaly, amit Fekete-fehér címmel Göttinger Pál szereplésével és Ujj Mészáros Károly rendezésében állt színpadra. Azonban még így is újszerű tud maradni, mert a cselekmény helyét és idejét is megváltoztatták.
A cselekmény két szálon fut. Az ÁVO kihallgatja Réder Bálint (Hajduk Károly) papot, aki korábban kincstárnok volt, hogy az elrejtett kincs helyét felfedje. Erre ő nem hajlandó, ezért bezárják egy ablaktalan magánzárkába, ahol nem láthat emberi arcot (fogvatartóinak mindig háttal kell lennie vagy a szemébe világítanak). Egy szerelmespár, Márta (Varga-Járó Sára) és István (Gergely Váradi) menekül a szovjet megszállás elől. Felszállnak egy vonatra, amivel átkelhetnek a határon.
A járművön sokféle emberrel találkoznak. Van beszédes öreg néni a sütijével, gyerekek, egy színész, zsidók és még sokan mások.
Bálint a cellában elveszíti az időérzékét, hiszen sem órát, sem a nap járását nem látja. Ezt a film gyors vágásokkal és zavaró effektekkel érzékelteti. Valamint a zene a témának megfelelően elég nyomasztó.
Márta szeret sakkozni, és a vonatra is magával visz egy sakktáblát. Mivel csak egyiküknek tudták kifizetni a jegyét, és a másiknak le kellene szállnia a határ előtt, így István kihív egy gazdag utast, Czentovics Sándort (Mácsai Pál), hogy játsszon a kedvesével pénzben. A meccs közben feltűnik a pap is, aki szintén nagyon ért a sakkhoz.
A film középpontjában két játszma áll, és bár arról beszélünk, hogy két fél ül egymással szemben és bábukat rakosgat egy táblán, a megvalósítás, az operatőri munkának köszönhetően izgalmassá válnak. Az operatőri munka a film többi pontján is elképesztően látványosra sikeredett, például a börtön, amiben Bálint cellája is található, sakktáblaszerű.
A film arról is szól Bálint történetén keresztül, hogy miként lehet túlélni embertelen körülmények között, illetve arról is, hogy minden fejben dől el.
Másrészt a film az embercsempészetet abból a szemszögből világítja meg, hogy 1956-ban a magyar menekülteket csempészték külföldre a csaták és a kivégzések elől.
A Mesterjátszma a Juno 11 produkciójában készült, Tóth Barnabás rendezése. 2023 november 9-től kerül a mozikba.
A közönségtalálkozón a stáb nagyrésze jelen volt, ahol kiderült, hogy már 2017-ben megfogalmazódott a film ötlete, mivel a Sakknovella című mű adja magát, hogy megfilmesítsék.
Hajduk Károly – akit többek közt olyan filmekből ismerhetünk, mint az Akik maradtak és A feleségem története, előbbiért több díjat is kapott – alakítását látva, megfogalmazódott a kérdés, hogyan készült a nehéz szerepre. Válaszában elhangzott, hogy játékként tekintett a feladatra, mert káros lett volna, ha elmerül ebben a börtönben sínylődő és sokszor kihallgatott karakterben. A filmben látható sakkjátszmákat a fiával gyakorolta be.
forrás: https://hajdupress.hu/