$type=ticker$label=0$cols=3$va=0$count=99

“MEGÉRI ÉVEKET ÁLDOZNI EGY OPERA MEGÍRÁSÁRA” – INTERJÚ JONATHAN DOVE-VAL

Korunk egyik legjelentősebb operaszerzője a közösségi operáról.

A The Gramophone című szaklap Benjamin Britten óta a legtisztább hangú brit operaszerzőnek tartja, itthon mégse ismeri szinte senki. Jonathan Dove a Csíkszerda kórusközösség meghívására decemberben fapados villámlátogatáson járt Budapesten, hogy megtekintse Tóbiás és az Angyal című művének magyarországi bemutatóját. A közösségi operát, melyet a Csíkszerda és Göttinger Pál közösen hoztak létre, kilenc alkalommal, három héten keresztül játszották teltház előtt a kelenföldi Montázs Központban. A Csíkszerda művészeti vezetője, Tóth Árpád faggatta őt közösségről, operáról, és ami még ennél is több: közösségi operáról.

Számodra mit takar a közösségi opera műfaja pontosan?

Azt gondolom, hogy a hagyományos operát nem kell különösebben bemutatnom senkinek. Arról a viszonylag konvencionális műfajról van szó, amit általában operaházakban, színpadon adnak elő, többnyire professzionális előadókkal, énekesekkel, szimfonikus zenekarral. Ami a közösségi operát illeti, az egy jóval tágabb, rugalmasabban értelmezhető műfaj. Angliában összefonódik a közösségi színház hagyományaival, és legtöbbször olyan művet takar, melynek sztorija visszaemlékezések alapján formálódik, és így próbálja elmondani egy közösség valós tényeken alapuló történetét. Szintén fontos előkép Angliában Benjamin Britten művészete, és különösen a Noé Bárkája című műve, mely amellett, hogy egy mindenki által jól ismert történetet mesél el a Bibliából, előadói apparátusában amatőr és professzinális zenészeket egyaránt foglalkoztat, sőt, még a közönséget is bevonja himnuszok éneklése formájában.

Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba ezzel a műfajjal?

Egy West Side Story előadás előkészületeikor érintett meg először az amatőr előadókkal való közös munka varázsa. A közismert mű eredetileg viszonylag kevés professzionális előadót igénylő zenei anyagát kellett átalakítanom egy nagy létszámú, amatőr együttes számára. A vokális részek előadhatók nem képzett zenészekkel, így azzal nem is volt dolgom, de a hangszeres részeket át kellett alakítanom nagyobb létszámú, de kevésbé ügyes előadók számára. Amit abban a projektben tettem, nem volt olyan részletező, kifinomult munka, mint amilyet az előbb említett Noé Bárkájában Benjamin Britten végzett, hiszen ő három különböző nehézségi szinten írta meg például a vonós szólamokat: vannak olyanok, akik csak üres húrokon játszanak, vannak nehezebb, amatőrök számára írott szólamok is, valamint néhány valóban profi hangszerest is igényel az opera előadása.

Ennek mintájára írtam először én is közösségi operát öt profi zenészre, öt képzett énekesre, kb. 200 amatőr énekesre, és kb. 100 amatőr hangszerjátékosra. A Hastings Spring című opera Hastings város lakóinak történetét mondta el. Ennek a műnek a megalkotásába, megkomponálásába még a közösség tagjait is bevontuk, amely később kiderült, hogy számos problémát vet fel, így ezt a gyakorlatot később, más műveimben nem alkalmaztam. Azután három operát alkottunk még úgy, hogy elmentünk egy városba, kutakodtunk a város történetében és abból alkottunk egy sztorit, amit végül a közösség tagjai számára megkomponáltam, és így saját történetüket ők maguk adták elő.

Mindhárom közösségi operámmal azonban volt egy alapvető probléma: rendkívül speciálisan kötődött a megrendelő városi közösségek lehetőségeihez és adottságaihoz, elsősorban a hangszerek terén. Első operámban komponáltam betéteket gitárzenekarra és harmónikaegyüttesre is, de vannak részek furulyazenekarra, sőt, jódlizó szájharmónikásra is. Amiatt, hogy ezek a művek igen speciális előadó együttest igényelnek, fenn áll a veszélye annak, hogy bemutatón kívül soha nem is szólaltak meg többször.

Nem mintha nem lett volna számomra kielégítő annak idején, hogy ott, akkor e művek megszólaltak, hiszen nem is terveztem, hogy az örökkévalóságnak alkotok a közösségi operáimmal… A harmadik, a Flight című darabom azonban fordulópontot jelentett, mert ez e mű Angliából eljutott Hollandiába, Belgiumba, Németországba és Ausztráliába is. Ekkor szembesültem vele először, hogy egy közösségi operának általánosabb jövője is lehet. A Tóbiás és az Angyal már egy olyan történet, amelyhez mindenkinek köze van, és amely bárki számára érdekes lehet, nem csoda hát, hogy jónéhány különböző előadást megért már.

Mennyiben különböznek egymástól az operáid előadásai? Van általános elképzelésed a darabokról, amikor épp írod őket?

Bár ahhoz, hogy megírjak egy operát, természetesen alkotok belső képeket az egyes jelenetekről, de szerintem teljesen természetes, hogy minden előadás más és más. Mint ahogy a képi világ terén is számítok arra, hogy a rendezőnek és a díszlettervezőnek jobb vizuális ötletei lesznek, mint nekem, úgy én bízom a zenei vezetőkben is, és nagyon élvezem minden alkalommal a hangzás változatosságát is. Természetes, hogy minden énekhang különböző, és én e téren is szeretem a meglepetéseket. Az egyik alkalommal például – a Tóbiás és az Angyal amerikai bemutatóján – egészen váratlan változtatásokat eszközöltek az előadók. Ha jól emlékszem, a darabba egy gyermek tánckart is bevontak, és a többi előadó sem tűnt egyáltalán egy közösségből valónak. Mégis az előadás végén a hallgatóság álló ovációval, könnyezve köszöntötte a produkciót, ami megértette velem, hogy ez az előadás a maga módján nagyon közvetlen hangot ütött meg a saját közönségével.

A tegnapi előadásban például teljesen egyedülálló volt, hogy bár hallottam már nem professzionális énekeseket szólistaként, de olyanokat még sohasem, akik nem is próbálkoznak a hagyományos értelemben vett klasszikus, „operás” énektechnikával. Tegnap este nagy élmény volt olyan énekeseket hallani, akik természetes technikával énekelnek, így minden egyes hang mögött teljes testtel és lélekkel kell, hogy álljanak, hogy a zenekari szöveten áthallatszódjanak. Ez határozottan nem olyan volt, mint ahogyan elképzeltem, de mindamellett egy nagyon értékes és érdekes tapasztalat volt számomra, és rendkívül intenzív előadást eredményezett.

Miért dönt úgy egy zeneszerző, hogy közösségi operát alkot?

Egyszerűen azért, hogy értékesnek érezze magát. Ilyenkor érzem, hogy valami olyasmit alkothatok, amire az embereknek valóban szükségük van. Közösen próbálni és alkotni egy közösséggel, látni és tapasztalni, hogyan befolyásolja a darab az előadók életét: ezért megéri éveket áldozni egy opera megírására. Érezni, hogy a közös zenei munka, és mindaz, ami a közös aktív zenélés, több mint te magad, és a műved. Túlnő rajtad, és ez óriási dolog. Egy meleg férfi életében ez azt is jelenti, hogy egy ilyen munkafolyamat alatt kicsit úgy érezheted, mintha családod lenne. Ha nem is örökre, de mondjuk 18 hónapra felelős lehetsz emberekért, együtt dolgozhatsz fiatalokkal, idősekkel. És ekkor kézzel foghatóvá is válik a zeneszerző munkája és tennivalója. Ekkor a zeneszerző munkája nem valami magányos, elvont alkotó folyamat, hanem valami praktikus, valami olyasmi, ami inkább az ács munkájához hasonlít. Amelyről elmondhatod, ha az asztal összedől, akkor nem elég jó munkát végeztél, ha megáll, akkor viszont működik, és betölti feladatát. És ez egy nagyon erőteljes tapasztalat nekem.

Mivel foglalkozik Jonathan Dove manapság? Milyen művekkel rukkolsz elő a közeljövőben?

Épp most egy hagyományos operaház számára írok művet, amely egy vígopera lesz Karl Marx Londoni éveiről. Bemutatója 2018-ban lesz Bonnban, Marx 200. születésnapján. Utána egy harmonikaversenyt fogok írni, valamint két-három kórusra és zenekarra készülő kompozíció is érlelődik bennem, ezeknek a témáját azonban még nem látom tisztán.

Végül hadd kérdezzek valami önzőt. El tudnád-e képzelni, hogy egy magyar kórus számára írj művet a közeljövőben?

Valami, amit mondtál nekem a Csíkszerdáról, elültetett bennem egy gondolatot. Mégpedig az, hogy a Csíkszerda leginkább a cappella énekel. És nem tudom kiverni a fejemből, milyen hatása lehetne egy a cappella operának. Hallván, hogyan használtok improvizációs eszközöket nagy zenei felületek megfestéséhez és atmoszférateremtéshez, el tudnám képzelni a közös munkát a Csíkszerdával, ahol lehetne némi szabadságot is adni a kórusnak a zenei anyag létrehozásában. Mondjuk látom, hogy Te mindenképpen szabadnak érzed a változtatást az írott műveimben is (nevet). Ezt a közös munkát nagyon el tudom képzelni…

Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások. A cikkek forrását az egyes bejegyzések végén lehet megtalálni.

/fa-tags/ TÁRGYMUTATÓ.

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt b32 baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál címlap club70 cosí fan tutte cover cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email ének a három hollóhoz english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falstaff fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mesterjátszma mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színlapok szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed
Név

600 kilométer 100 guinness,4,a csemegepultos naplója,245,a gyáva,1,a gyermek és a varázslat,3,a haramiák,32,a hülyéje,21,a kék hajú lány,2,a kéz,48,a kis kéményseprő,2,a köpeny,34,a közös többszörös,34,alapítvány a magyar színházakért,3,alba regia szimfonikus zenekar,7,aldi női futógála,1,állj bele,1,aNNa,29,anyám éhesnek tűnik,3,aradi kamaraszínház,3,aranytíz,4,archívum,3,arden,1,az elvarázsolt disznó,12,az ember tragédiája,1,az öreghíd alatt,60,b32,8,baal,2,babel sound,1,baja,1,balatonboglár,2,balatonfüred,2,balfácánt vacsorára,27,bálna,2,bárka,268,bátorságpróba,6,bencs villa,1,beszélő levelek,4,bisb,1,bivaly-szuflé,54,bob herceg,37,bogáncsvirág,34,bohémélet,63,borral oltó fesztivál,1,börtönrádió,3,bsi,1,budaörs,5,budapest improv show,10,budapest music center,1,budapesti kamaraszínház,1,budapesti vonósok,11,budoár kiállítás,1,busz-színház,11,CAFe Budapest,8,caminus,72,castel felice,43,castel felice vizsga,5,centrál,3,címlap,15,club70,1,cosí fan tutte,47,cover,4,cupido és a halál,30,cv,1,családi játszmák,59,családi ünnep,3,cseh tamás,4,csíkszerda,65,csoportterápia,17,csukás-díj,10,dankó rádió,1,danubia zenekar,6,debrecen,11,debreceni tavaszi fesztivál,1,delila,2,deszka fesztivál,19,dido és aeneas,52,díjak elismerések,1,don juan,3,dráma kortárs színházi találkozó,6,drámaíró verseny,1,due,1,duett,2,dunapart,6,dunaújváros,2,e-színház,32,egri tavaszi fesztivál,1,egy csók és más semmi,1,egy kiállítás rémei,1,éhség,8,élnek mint a disznók,13,előadásszámok,1,email,1,ének a három hollóhoz,2,english,25,erkel színház,65,ernani,4,érzékenyítő fesztivál,1,esztergom,3,eucharisztikus kongresszus,7,europa cantat,7,ezek mennek,16,falstaff,1,fekete-fehér,39,fellegek,14,fesz segélyalap,9,fiatal írók,1,fidelio színházi est,3,finito,16,firkin,264,fishing on orfű,1,fogság,1,francia sanzonest,2,friss hús,2,furnitur,49,füge,124,független előadóművészeti szövetség,9,gianni schicchi,30,gödöllő,1,grecsó,1,grisnik petra,9,gusztinak megjött az esze,1,gyerekstúdió,2,gyilkosok,1,gyógyír északi szélre,85,győr,5,győri tavaszi fesztivál,3,gyulai várszínház,5,hajmeresztő,27,halál hotel,24,halastó,116,hangoló,1,hárman a padon,67,harminchárom változat haydn-koponyára,94,háromszögek,25,hatok csoport,1,hatszín teátrum,74,hazug,1,hét domb fesztivál,2,hetedik alabárdos,1,hetedik mennyország,15,hírek,3,hírszerzők,1,hogy szeret a másik,76,hol,4,hoppart,1,hrabal-vurstli,14,humorfesztivál,6,így tanultam meg vezetni,1,imprójam,1,imprómaraton,3,in medias brass,1,in memoriam cseh tamás,4,interjú,93,irodalom éjszakája,7,jak,2,jászberény,6,jegyek,1,jó kérdés,13,junior príma,4,jurányi,59,k2 színház,2,kalandra fül fesztivál,2,kaposvár,142,katona,76,képek,330,kibelátó,13,kicsi szívem kávéba pottyant,1,kis suttogás,5,kisfaludy színházi fesztivál,2,kisvárda,8,kmtg,1,kolozsvár,33,koma,38,komárom,5,komédium,1,koronavírus,136,kortárs drámafesztivál,15,kórusok éjszakája,63,kőszeg,195,köszönet estéje-estélye,1,kritika,458,kritikusdíj-átadó,15,kuk,3,kultkikötő,10,kultúrfürdő,26,kurátorok,9,lakott sziget,17,láthatatlan állomás,4,latinovits diákszínpad,1,leenane szépe,30,leonardo,1,lev&te,2,limerick-bajnokság,7,líra és epika,38,london,1,love and money,73,love and money vizsga,9,macskadémon,33,madách színház,4,madame poe,7,magdafeszt,6,mágnás miska,13,magvető,4,magyar rádió,17,magyar színház,140,magyar színházi társaság,9,magyar zene háza,2,manhattan short,5,manna,110,manőver,38,margó irodalmi fesztivál,7,más olvasnivaló,3,menház színpad,27,merlin,5,mesterjátszma,1,mikor,3,mindenütt jó,34,mindenütt nő,1,mintaapák,1,miskolc,1,miszépmiszépmiszép,54,mojo,51,momentán,134,monodráma fesztivál,9,móra kiadó,1,most fesztivál,6,motto,3,mozart-kommandó,2,mozgófénykép,44,mozsár műhely,4,mu,5,múzeumok éjszakája,1,művészetek palotája,17,művészetek völgye,31,nagykanizsa,1,naptár,1,nefelé,2,négyhangú opera,50,nemzeti filharmonikusok,7,nemzeti színház,11,nézőművészeti kft,46,nézőpont színház,9,nofilter,4,nyílt nap,4,nyinyernya,30,nyíregyháza,371,nyolc nő,26,óbudai társaskör,28,ómama,2,online fordítónapok,1,operabeavató,238,operaház,80,operajátszóház,21,operamacera,7,operavita,12,operettszínház,35,orlai,607,othello gyulaházán,42,ők,2,ördögkatlan,314,örkény,1,örkény vurstli,5,örömimpró,3,pájinkás jános,1,pannonhalma,2,papp jános,1,párkák,44,patália,2,páternoszter,1,patreon,2,pécs,42,pécsi egyetem,2,pesthidegkúti művészeti fesztivál,1,pesti barokk,84,pesti magyar színiakadémia,16,petőfi irodalmi múzeum,4,pim dia hangoskönyvek,3,pinceszínház,8,placcc,30,pokol,10,portré,1,postart,1,poszt,63,poznan,1,pozsonyi piknik,4,rádió,1,rádiójátékosok,3,radnóti,45,remény,10,rendezők viadala,4,rév fülöp,34,rögvest,24,russian indie film fesztival,1,sakknovella,2,shots festival,1,sinaia,1,sly,55,snowman,6,soharóza,82,sokszemközt,1,somló cirqsz,7,song-óra,1,sopron,1,sorozat a vidéki operajátszásról,4,stockholm,2,susotázs,126,szabadesés,39,szeged,224,székely-könyv,4,szemes fesztivál,2,szénakutyák,1,szent imre,1,szentendrei teátrum,15,szép heléna,21,szerzői munkák,4,szfe,18,színház a város,1,színház tv,61,színházak éjszakája,29,színházi törvény,1,színlapok,67,szívem szeret,4,szkéné,29,szombathely,28,szöveg,4,szputnyik hajózási társaság,25,táblázat,1,tárgymutató,1,tartalom,2,tatabánya,46,telefondoktor,176,temesvár,46,tengeren 2008,104,tengeren 2019,70,térkép,1,terminál workhouse,4,teszt,16,thália,75,the irish coffee,46,thealter,15,tilos rádió,3,tivoli,3,tóbiás és az angyal,30,törőcsik-emlékest,11,trefort színjátszó fesztivál,1,váci dunakanyar színház,4,vágánybenéző,11,van egy határ,28,városmajor,11,vaskakas,5,veled kerek,1,vera,102,vidéki színházak fesztiválja,13,vidor fesztivál,83,vigadó,2,visszaszámláló,1,volt egyszer egy ndk,3,vonalhúzás,34,zalaegerszegi kvártélyház,16,zeneakadémia,1,zichy major,1,zsolnay negyed,3,
ltr
item
GÖTTINGER PÁL: “MEGÉRI ÉVEKET ÁLDOZNI EGY OPERA MEGÍRÁSÁRA” – INTERJÚ JONATHAN DOVE-VAL
“MEGÉRI ÉVEKET ÁLDOZNI EGY OPERA MEGÍRÁSÁRA” – INTERJÚ JONATHAN DOVE-VAL
GÖTTINGER PÁL
https://www.gottingerpal.com/2017/01/megeri-eveket-aldozni-egy-opera.html
https://www.gottingerpal.com/
https://www.gottingerpal.com/
https://www.gottingerpal.com/2017/01/megeri-eveket-aldozni-egy-opera.html
true
457243742996709958
UTF-8
Ez a vége. Nincs találat erre. LÁSD MINDET Tovább... Reply Cancel reply Delete By Címlap PAGES CIKK Lásd mindet LÁSD MÉG A TÁRGYMUTATÓBAN ARCHIVE KERESÉS MINDEN CIKK. Nem találtunk semmit erre a keresésre Címlap Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content