Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Vége volt, és ott ültünk csendben

Az ősz egyik ígéretes előadását Péterfy-Novák Éva Apád előtt ne vetkőzz című novelláskötetéből készíti az Orlai Produkció. Az egyik főszerepet Pataki Ferenc színművész játssza, akivel a szabadság adta lehetőségekről, az elfásulás kockázatáról és szívszorító mondatokról is beszélgettünk.


Egymás után jönnek a bemutatóid. A karantén miatt sűrűsödött össze a programod?


A Hogy szeret a másik című előadást tavasszal a győri Vaskakas Művészeti Központban, majd a Belvárosi Színházban mutattuk volna be. Ehhez képest alig kezdtük el a próbákat, jött a kényszerszünet, majd a júliusi debreceni szabadtéri előadás előtt mindössze két hetünk volt Göttinger Pál rendezővel összerakni a darabot.

Ez egy komédia, ahol – miként Göttinger Pál mondta – a megfelelő ritmus a fontos.


Amikor azt mondod: komédia, azt gondolhatja a néző, hogy egyszerűbb színpadra állítani, mint egy nagyszabású drámát. Az előadás jelentős része két helyszínen, különböző idősíkokban, párhuzamosan játszódik. Így nem csak a partneredtől kapod a végszót, ez pedig különös kihívás elé állítja a színészeket. Rövid, pergő mondatok, iszonyúan kell figyelni, de mindez rendkívül izgalmas, szórakoztató.

Ma már nézői elvárás, hogy „pörögjön” egy előadás?


Nem hiszem, hogy ez általános jelenség, bár nálunk, az Orlai Produkciónál valóban gyakoriak a rövid jelenetekkel dolgozó filmes adaptációk, az egyfelvonásos történetek. Fontos, hogy a színház, mint előadói műfaj vegye fel a mai kor lüktetését, alkalmazkodjon a felgyorsult világunk kihívásaihoz. 

Úgy fogalmaztál: nálunk. Megtaláltad a helyed Orlai Tibor csapatában?


Igen, nagyon örülök, hogy így alakult. Mikor tizenkilenc év után eljöttem Szegedről, igyekeztem ahhoz hasonló, fix helyet találni. Több színházigazgatót felhívtam, beszéltem Tiborral is. Az első évben nála és a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban két-két bemutatóm volt. Aztán sorra jöttek az újabb orlais produkciók. Bár ez nem hagyományos értelemben vett társulat, összeszokott csapatként, alkotóközösségként dolgozunk. A szabadúszó lét némi bizonytalansággal jár ugyan, ám hamar ráéreztem, hogy szabadságot és sokszínű lehetőségeket ad.

Azt mondod: felhívtál néhány igazgatót. Nem okozott gondot felemelni a telefont, miután tizenkilenc évig vezető színész voltál Szegeden, ismerhet a szakma?


Nem azzal volt probléma, hogy ne ismernének. Viszont tudatnom kellett, hogy ismét Pesten vagyok. Bár hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem volt furcsa, amikor egy szinkronstúdióban újra meg kellett mutatnom, mit tudok, miközben Szegeden rendszeresen jártam szinkronizálni és húsz éve a Rádió 88 állomás hangja vagyok. Sok szakmabeli barátom él, dolgozik Budapesten, számos izgalmas találkozást hozott az elmúlt két év. Szabó Mátéval például már a debreceni Ady gimnáziumban is osztálytársak voltunk, azután együtt jártunk a főiskolára, mégis csak a fővárosba kerülésem után adódott lehetőségünk közös munkára a Belvárosi Színházban. A szakma úgy könyvelt el, hogy Szegeden vagyok, jókat dolgozom, ott él a családom, miért mennék máshová?!

És miért?


Tizenkilenc év alatt időnként felmerül az emberben a váltás lehetősége. Akkor, negyvenegy évesen úgy éreztem, vagy lépek, vagy néhány év múlva már nem lesz bennem elég erő és nyitottság ehhez.

Mennyire volt hullámzó ez a tizenkilenc év?


Időnként akadtak nehézségek, de mindig jöttek új emberek, új kihívások, amelyek megóvtak attól, hogy elfásuljak. Egyedül a filmezés hiányzott.

Budapestre kerülve rögtön bekerültél egy komoly népszerűségre szert tett sorozatba: a Bátrak földjébe.


Az elmúlt egy évben annyi castingon voltam, amennyin az elmúlt tizenkilenc évben összesen. A Bátrak földjét nagyon szerettem, remek színésztalálkozásokra adott lehetőséget a forgatás, izgalmas munka volt.

A kereskedelmi tévés sorozatokkal kapcsolatban a szakma egy része még mindig fenntartásokkal viseltetik?


Sorozata válogatja. A Bátrak földje profin szervezett munka volt, felkészült emberekkel.

Most kezdtétek próbálni a Péterfy-Novák Éva regényéből készülő előadást, az Apád előtt ne vetkőzzt. Ebben Te játszod majd az árvaházba került fiút?


Nem csupán gyermeket játszom, hanem a már nagypapa korú férfit is. Péterfy Bori lesz az unokám, és lényegében a könyvben felsejlő történetekből mesélünk néhányat egy előadás ívébe szőve. Két párhuzamos monológ: a kislányé, aki szokatlanul meghitt kapcsolatot ápol a nagyapjával és a nagyapáé, aki áldozatból elkövetővé válik. Tasnádi István rendező ötlete, hogy egy korombeli, középkorú színész játssza a nagyapa szerepét. Nagyon megrázó történet, többször olvastam, mégis bent rekedt a levegő, amikor az olvasópróbán hangosan kimondtuk ezeket a mondatokat.

Vége volt, és ott ültünk csendben.

Két párhuzamos monodráma?


Két személyes történet, amely itt-ott egymásba kapcsolódik, párbeszéddé válik, de inkább valóban monológszerű vallomásokról van szó. Csikasz, vagyis a nagyapa története is a kisgyerekkorból indul. Nyilván némi időbe telik majd, míg a nézőknek összeáll, hogy ebből a gyerekből lesz a felnőtt, akiről a darabbéli Eszter beszél. Komoly színészi lehetőség megragadni azt a pontot, ahol valami elcsúszik, és az áldozatból elkövető lesz.

Mennyire válogathatod meg, mit játszol?


Orlainál csupa olyan feladatot kapok, amelyben örömmel veszek részt. Az említett előadások mellett próbálom a Dumaszínház és az Orlai Produkció közös bemutatóját, az Irodai patkányokat.

Hogyan viselted a leállást?


Elég rosszul, állandó készenlétben voltam, az agyam nem tudott kikapcsolni. Fogalmam sem volt, mikor kezdhetünk újra dolgozni. Feszült várakozással, telefonokkal teltek a napok.

Az Irodai patkányok amolyan Dumaszínházas stílusú bohózat?


Ez a zsibbasztó irodai létről szóló jelenetek sora, amelyet Vinnai András, Litkai Gergely, Fehér Boldizsár és Fehér Gáspár írt, a rendező pedig Kocsis Gergő. Zenés darab, a humor kétségtelenül fontos része, sokaknak tartunk tükröt. Valóban ennyire „szánalmasak” vagyunk a munkahelyünkön? Erre keressük a választ.

A rendezés nem foglalkoztat?


Egyáltalán nem. Lehet, hogy valamikor jön egy kattanás, sokaknál láttam hasonlót. A filmezés érdekel. Akad néhány reményteli projekt, de ezekkel kapcsolatban még sok a bizonytalanság.

Könnyen megtalálod a hangot az emberekkel?


Soha nem volt ezzel nehézségem. Egyetlen dolog hoz ki a sodromból: az igazságtalanság. Csapatjátékos vagyok, a közös munka híve.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed