Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Landolás a pult mögött


Gerlóczy Márton 2009-ben megjelent regényből, A csemegepultos naplójából az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE Produkció együttműködésével készült előadás Göttinger Pál rendezésében. A főszerepet alakító Ötvös Andrással arról beszélgettünk, mikor jön el váltás pillanata. INTERJÚ

- Mekkora kihívás másfél órára egyedül kiállni a színpadra egy színésznek?

- Nagy és nehéz feladat, az egész vállalkozás kockázatos volt, működik-e majd a regényből átalakított monodráma, tárgyakkal, bábokkal előadva. Eddig az a tapasztalatunk, akik látták az előadást, nagyon szerették. A balatonföldvári bemutató után eljátszottuk a szegedi THEALTER fesztiválon, ahonnan díjat is hoztunk haza és megjártuk az Ördögkatlan Fesztivált is. Nagyon nagy élményünk volt, hogy Szegeden odajött hozzánk két fiatal és lelkesen elmondták, azért tetszett nekik a darab, mert nem volt benne politika, róluk szólt, hiszen ők is dolgoztak ilyen helyen. Eddig is nagyon tiszteltem a bábszínészeket, ez után pedig pláne. Schneider Jankó bábos végig bent ült a próbákon Göttinger Pál rendező mellett. Segített megálmodni, a regény szereplői közül kit jelenítsek meg a felmosóronggyal, kit a sonkával. Ilyen bábalapú előadást még nem csináltam korábban.

- Mennyire vagy a civil életedben tárgymániás?

- A játékrepülők a gyengéim, gyűjtöm őket. Minden hónapban veszek egy újat. Szeretek a tárgyakkal játszani, hülyéskedni. Ezt a tulajdonságomat ki is élhetem az előadásban.

- Gerlóczy Márton téged választott egy korábban felmerült filmfeldolgozás szereplőjének, Göttinger Pál pedig kifejezetten veled szeretett volna előadást készíteni. Honnan fakadnak ezek a ragaszkodások?

- Az a casting elég rosszul sült el, nem is valósult meg a film. Ám jelen volt Marci, megismerkedtünk, barátok lettünk. Göttinger Palival az egyetemen készítettünk közösen két monodrámát, Brecht Baalját és Hamvai Kornél Pokolját. Az utóbbi a rendezői diplomaelőadása volt. Egy időben végeztünk, azóta viszont nem dolgoztunk együtt. Aztán felmerült a gondolat, hogy készüljön előadás a Csemegepultosból az Orlai Produkciós Irodánál. Először több szereplős változatként került szóba, majd Pali felbukkanásával jött az ötlet: legyen bábos monodráma. Vele baráti és szakmai múltunk is van.

- Milyennek látod a figurádat, Márczy Lajost?

- Fontos leszögezni, Márczy Lajos nem Gerlóczy Márton. Nem önéletrajzot írt, hanem munka volt számára bevetni magát a Vásárcsarnok forgatagába, élményeket gyűjteni, amelyeket megírhat. Alapvetően különbözik a karakterétől, ahogyan az enyémtől is. A szerep nagyon cinikus pasas. Ez egyfajta vélemény a világról, amit nem mondom, hogy nem értek meg. Át tudom érezni, miért ábrándul ki valaki emberekből, a közéletből. A története végén, szilveszterkor eljut odáig, hogy egyedül marad, addigra végigment minden sonkán és nőn. Rájön, már nincs több abban a kalandban, amibe belevágott, befejezi. Abból a szempontból szimpatikus Lajos karaktere, hogy bátor. Arról ír - ahogy Marci is -, ahova elment, amit testközelből megtapasztalt. Nem kitalálta a szobájában a történeteket, hanem belevetette magát az életbe. Kivett egy albérletet és eljárt dolgozni, találkozott mindenféle emberrel. Az előadásunk szerintem - a tárgyanimáció miatt - jóval játékosabb, mint a könyv.

- Az eljátszáshoz neked szükséged volt arra, hogy elmenj a Vásárcsarnokba szemügyre venni egy hentesüzletet?

- Nem a csemegepultos figurája a lényeg az előadásunkban. Egy íróról szól a történet, aki anyagot gyűjt és megírja a történeteit. Ha realista filmet forgattunk volna, vagy hentest játszanék, valóban meg kellett volna sok szakmai dolgot tanulnom. Az előadásunkban viszont a tárgyanimáció volt az központi vonalunk, az expedíciónk, Schneider Jankó rengeteg felvételt mutatott meg nekem.

- Hogy áll hozzá a nőkhöz Lajos? Kísérletek vagy kalandok ők a számára? Gerlóczy Márton úgy fogalmazott, a minél érdekesebb esetek miatt próbált a kínálat aljáról meríteni.

- Kalandok és kísérletek egyaránt. Minden szereplőt, a nőket is külön tárgy jelenít meg a csemegepultból az előadásban, vicces játékok, jelenetek kerekednek ebből.

- Pasiként mennyire ismerős ez a mennyiségi vadászat neked, vagy netán elítéled?

- Vannak az embernek korszakai, engem is értek bizonyos ingerek már, mindeközben persze fejlődik a személyiségünk. Tudatosan soha nem futottam ki halászhajóként, mint a Marci. Végigcsinálta ezt helyettünk, laikusok helyett. (Nevet.) Én nem is tervezek már ilyesmit, megnősültem, gyerekem van. Ahhoz, hogy el tudjam játszani a karaktert, bele tudjam képzelni magam egy ilyen helyzetbe, történt már velem elég az életben és vannak olvasmányélményeim is könyvekből.

- Miként értékeled a bátorságát, hogy kilép, otthagy mindent? Te milyen élethelyzetet tudsz elképzelni egy teljes váltáshoz, mondjuk hátat fordítani a színháznak?

- Ez attól függ, mit hoz az élet, másrészt annak a kérdése, hova helyezi az ember az életében a hangsúlyt. Ha már van családja, máshogy lép ki szituációkból, mintha csak egyedül lenne. Nekem etetnem kell a gyerekemet, ha ezt nem tudnám a színházból fedezni, abban az esetben tudnék elképzelni egy ilyen váltást. Nem kalandvágyból, hanem felelősségvállalásból lépnék. Ha azzal tudnám eltartani a családomat biztonságosan, hogy elmegyek - mondjuk - sírkövesnek a színház helyett, azt kellene választanom. Szerintem nem lehetetlen kilépni, hátat fordítani annak, amit csinál az ember, akár a szakmájának sem. Ezért áll hozzám közel ez a darab, nagyon szeretek emberekkel megismerkedni, még ha nem is Lajoshoz hasonló, magányos hősként. Nagyon vonz színháztól távol eső embereket megismerni, akár egy vonatút alatt szóba elegyedni másokkal.

- Ezek karakter-megfigyelésnek is hasznosak.

- Színészként tényleg tudok dolgozni ebből, de magánemberként ugyanúgy szeretek bemenni az öcsém munkatársaihoz, a mentősökkel beszélgetni. Minden érdekel, az egészségügytől a repülésig. Kedvenc idézetem Arnold Wesker Charlotte című darabjából való: "Mit ér az ember, ha izmos, de nem kíváncsi?" Azt érezzük, hogy nagyon sok mindent kell féltenünk. Túl sok fölösleges dologgal vesszük körbe magunkat. Hozzám közel áll ez a gondolkozás, még akkor is, ha valószínűleg holnap nem fogok elmenni a Vásárcsarnokba dolgozni.

- A repülőmakettek nem ennek a leképezése?

- Lehet, annak a leképezése, hogy nem lehettem pilóta. (Nevet.)

- Se tűzoltó. Ha jól tudom, azzal az ötlettel komolyabban kacérkodtál.

- Abból lehet, kifutok hamarosan, azt hiszem, 35 éves korig lehet jelentkezni. Popper Pétert hallgattam a napokban, aki feltette a kérdést: van-e az embernek saját élete vagy sem? Egy eleve elrendelt menetrendet követünk vagy van beleszólásunk? Lehet, hiába van vágyam arra is, hogy tűzoltó legyek, kétbalkezes vagyok, hibákat követnék el, valóban az a sorsom, hogy színész legyek. 

A december 16-ai előadást követően közönségtalálkozót tartanak a Fidelio szervezésében. A beszélgetésen a közönség is felteheti kérdéseit a főszereplőnek, Ötvös Andrásnak, valamint a rendezőnek, Göttinger Pálnak. Moderál: Csicsely Zoltán.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed