Ezeken az oldalakon
nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.

„Fogalmatok sincs, hogy ki vagyok” – Grisnik Petrával a Veráról, a vajszívű szerzőről és a várszínházról



Erre a felkérésre – ekkora szeretetre és bizalomra – csak igennel lehetett válaszolni, mondja Grisnik Petra, aki Grecsó Krisztián Veráját hozza el a Kőszegi Várszínházba.
Egy kiskamasz, aki először találkozik a szerelemmel, miközben súlyos családi titkok tűnnek elő a biztonságos mindennapok repedéseiből.

Sokat gondolok rád a karanténhelyzetben: a tavalyi kőszegi benyomások alapján – amikor a Csoportterápiában játszottál – úgy tűnt, hogy nálad impulzívabb, mozgékonyabb, nyitottabb személyiség kevés van. Szóval: hogy bírod?


– Ingerkereső típus vagyok, és a veszélyhelyzet kihirdetése, a színházak bezárása után egyszer csak hiába kerestem: nem volt inger. Néhány napig lehetett annak örülni, hogy addig alszol, ameddig akarsz, hogy lám, most van időd – korábban úgyse nagyon jártál szabadságra –, de gyorsan felülkerekedett ezen az érzeten a hiány. Hogy nem lehet találkozni, nem lehet energiacserébe lépni más emberekkel. Egy hét alatt eljutottam odáig, hogy amikor telefonon beszéltem valakivel – akivel folyamatosan kapcsolatban voltam –, éreztem az orromban az illatát. Megcsinálta az agyam. Az egzisztenciális szorongás – hogy mi lesz velünk – messze alatta maradt annak a hiányérzetnek, amit a találkozások, közvetlen együttműködések hiánya okozott.

De közben azért ott volt Vera, ugye?


– Álomszerűen ért utol Grecsó Krisztián regénye. Nem volt ilyen ambícióm, hogy mono­drá­mát csináljak, meg se fordult a fejemben: úgy voltam vele, ahhoz 70 évesnek és kétszeres Kossuth-díjasnak kell lenni. Egyszer volt ugyan egy Es­terhá­zy-performance-om, de ott sem az volt a motiváció, hogy egyedül lépjek színpadra: a szövegbe voltam szerelmes. Vera a Kőszegi Várszínházból érkezett: Gelencsér Ildikó hívott fel azzal, hogy amikor olvasta a regényt, végig én jártam a fejében: hogy az én hangomon milyen jól meg tudna szólalni a színpadon. Ekkora szeretetre és bizalomra nem lehetett nemet mondani. Sokkoló volt – és nagy boldogság.

És milyen volt Verával az első találkozás?


– Érzékeny állapotban ért a regény: a Kolibriben éppen A méhek istene főpróbaheténél tartottunk. (A méhek istene – avagy a világ legjobb gyereke azt mutatja meg nagyon érzékenyen, hogy hova – milyen tragikusan messze – vezethetnek a családban, a szülő-szülő, szülő-gyerek kapcsolatban megbújó frusztrációk.) A Veráról az első benyomásom az volt, hogy „de honnan tudja?”. Döbbenettel vegyes tisztelettel tekintek azokra a férfi szerzőkre, akik így tudnak megszólalni a nők szájával. Engem ez letaglózott, amikor a Verát olvastam. Azonnal levett a lábamról.

Ráadásul – és ez megint szerencse a váratlan és bizonytalan helyzetben – neked mindig kéznél van egy rendező: Göttinger Pál személyében.


– A felkérés is így érkezett: a GP & GP csomagra gondolt a várszínház, amikor eltervezte a Vera-előadást. Akkor éppen az Orlainál lett volna bemutatónk, Pali azzal a rendezéssel volt elfoglalva. Úgyhogy abban állapodtunk meg, hogy az első két hónapban egyedül dolgozom a Verával – az utolsó két hétben pedig együtt: fölrakom, aztán Pali megnézi. Ez volt a terv – és bár a járványhelyzet közbeszólt, így is történt: nagyon az enyém lesz az előadás.

Két napja, május 13-án este az is kiderült, hogy a Vera elnyerte a Libri-közönségdíjat.


– Felugrottam a székből örömömben, amikor meghallottam a hírt. És persze nőtt bennem a szorongás is: növekedett a tét. Sokaknak van személyes viszonyuk a regényhez, és az olvasók óhatatlanul ahhoz mérik majd az előadást. Jó lenne már arról beszélgetni a közönséggel, hogy ez vagy az a momentum miért maradt ki – az a másik meg miért került bele, mit kellett volna még, mit kellett volna másképp… Ha van közös háttértudás, az mindig nagyon inspiráló.

Az álomszerűen sodró regényszövegben egyszer csak egy-egy jelenet – szinte színpadi módon – éles fénnyel megvilágítódik, nem?


– Amikor válogattam, sok minden önmagától adta magát. De sokszor – talán éppen a jelenetezés miatt – a párbeszédeket, megszólalásokat is meghagytam. Nem maradhatott ki például, amikor az apa elkáromkodja magát a Mikulás-ünnepségen. Sokszor meg a kimondott szavakban is pontosan benne van, amit a felnőttek elhallgatnak. Nem írok saját dolgokat, de ahhoz van hajlandóságom, hogy elképzeljek struktúrákat. Így alakult a Vera-példány is. Húzni tudok a legnehezebben – mintha a fogamat húznák.
De muszáj.

Grecsó Krisztián mit szólt hozzá, hogy a Vera színpadi pályafutás elé néz?


– Ilyen vajszívű élő szerzővel még nem találkoztam. Amikor megmutattam neki a saját változatomat, egyetlen megjegyzése, javaslata, kifogása nem volt. Csak annyi, hogy nagyon örül – és tetszik neki a példány. Azt érzem, hogy az érdekli: engem mi érdekel ebből a szép és nehéz történetből, hogy nekem mit jelent Vera. De az is bennem van, hogy éveket belefektetett az életéből ebbe a csodálatos regénybe, és most végig kell néznie, ahogyan az ő szövege tök más életet kezd élni egy másik közegben. És nemhogy akadályozná, hanem kíváncsi az eredményre. Elmondhatatlanul hálás vagyok ezért.

Visszakanyarodva az impulzivitásodhoz, a legfontosabbat talán nem mondtam: mintha valami ragyogó szemű, gyermeki, néha szeleburdi, mindenre rácsodálkozó üzemmódban léteznél a világban. Vera 11 éves.


– Színészként nagy előny, hogy nem vesztettem el a játékosságomat. De megvannak a hátulütői is. Önkormányzati ügyintézővel vagy gázszerelővel nem tudok felnőtthöz illően tárgyalni. Néha infantilis vagyok, na: mintha elakadtam volna abban az életkorban, pont valahol Vera környékén. Csodás, hogy a színház alkalmat ad arra is, hogy ezekkel az elakadt ügyekkel dolgozzam. A Vera révén beszélgettem pszichológussal: arról például, hogy az örökbefogadás – az örökbefogadottság – tudatosítása is gyászfolyamat: elakadhat a stresszpillanatban. Ezt az elakadást kell megszüntetni, hogy megkezdődhessen a feldolgozás, a gyászmunka. Mint egy nagy kirakós: egyszer csak a helyükre kerülnek a dolgok, összeáll a kép. A szerepeimmel is gyakran vagyok így. Mostanában gondoltam bele, hogy mennyi gyerek- és kiskamaszszerep utolért: sok dolgom van ezek szerint az életemnek azzal a szakaszával. A játék egyúttal terápia. Amikor az Epertortá…-ban (Esznek-e a halottak epertortát?) azt kiabálom, hogy „semmi közötök hozzá”, akkor érzem, hogy a nyolcéves önmagam megkapja az elégtételt: mit akartok, amikor fogalmatok sincsen, hogy ki vagyok.

Ölbei Lívia


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit.
A támogatói feliratkozáshoz
kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed