Zene a színházban, színház a zenében

by - 10:52:00

Beszélgetés Cári Tibor zeneszerzővel

Zajlik a fesztivál, pörögnek az események, amelyeknek Cári Tibor zeneszerző is szerves része: a tegnapi este fénypontja az ő műveit megszólaltató A színház zenéje formáció koncertje volt. A ma esti Furnitur című előadás zenéjét szintén ő jegyzi. A próbák közti rövid szünetben ültünk le beszélgetni.

Színházban, zenében közös: ha az embert megfertőzi, többé nem szabadul. Veled ez mikor történt meg?

Én négyévesen kezdtem el érdeklődni a zene iránt. Arra emlékszem, hogy a tv-be láttam egy zongoristát és azt mondtam apukának, hogy nekem zongora kell. Édesapám amatőr zenész volt, aki több hangszeren is játszott. Ötéves koromban megkaptam a zongorát és egyúttal a zeneiskolába is beiratkoztam.

És a zeneszerzés?

Már a líceumi évek alatt elkezdtem írogatni, de nem olyan céllal, hogy ez legyen a hivatásom, csak saját magam, meg az osztálytársaim szórakoztatására. Akkor fordult meg a fejemben, hogy csinálhatnám hivatásszerűen, amikor konkrétan felkértek, hogy zenét írjak egy előadáshoz. Teljesen váratlanul ért ez a dolog, hogy érdeklődtek a zeném iránt.

Tehát már az első felkérésed színházi volt.

Igen, a Lecke, amit a temesvári színházban rendezett Victor Ioan Frunză.

Miben más egy előadáshoz írni zenét?

Ez már konkrét utasítások szerint történik. Megvan, hogy milyen jelenetre milyen hangulatú zene kell, nem az én pillanatnyi hangulatomat fejezem ki. Persze az én érzéseim is belekerülnek, de ez nagyban függ magától a darabtól.

Ebből a szempontból egy táncszínházi előadás több szabadságot ad.

Igen, ott más, mert sokkal nagyobb fontosságot kap a zene. Ott van idő arra is, hogy egy zenei témát kidolgozzak. A színházi zenében nem mindig van erre lehetőség, mivel nagyon precíz, nagyon rövid, nagyon pontos és sokat mondó kell hogy legyen. Itt van időd, hogy egy valamibe belekezdj és eljuss a tetőpontra, hogy egy hosszabb folyamatot végigvigyél.

Mennyire létezik színházi zeneszerzés Romániában?

Létezik, de kevesen vannak, akik tényleg ebből élnek. Mindenkinek megvan a maga stílusa: van, aki inkább zörejeket használ zenei aláfestésnek, vagy elektronikus zenét, az most nagyon nagy divat Romániában. Sokan mondták, hogy az én zenémben az a más vagy különleges, hogy a zenémnek van története. Külön is megél, és ezért tudom koncert formájában megszólaltatni, mert nem minden színházi zenét lehet.

A tegnap esti koncerten felmerült bennem a kérdés: a dalszövegeket is te írod?

Nem, a szöveget, azt sajnos nem. Szeretném, ha tudnék szöveget írni, mert bizonyos szempontból megkönnyítené a dolgomat. Azokat a darabokat, amiket Frunză-vel csináltam, együtt írtuk, vagy Balázs Attila csinált még dalszövegeket. De volt egy vers, amit én adaptáltam, amit átírtam és sok olyan darab van, ahol adott a dalszöveg. Például a ma esti előadásba (Furnitur) a szövegeket készen kaptam és arra írtam a zenét.

A zene szerepe a színpadokon többnyire háttérbe szorul, ha prózai darabokról beszélünk. Foglalkoztat az a kérdés, hogy hogyan lehetséges egyenrangúvá tenni a zenét a színházban a szöveggel, látvánnyal, mozgással?

Persze, hogy érdekel és szeretnék ilyesmit, mert minden zeneszerzőnek létfontosságú az, hogy a zenéje előtérbe legyen helyezve, hogy ugyanolyan fontos szerepet kapjon. Nagyban függ a darabtól, meg főleg a rendezőktől, mert az is igaz, hogy vannak rendezők, akik mernek zeneszerzővel dolgozni, és vannak, akik nem. Sokkal könnyebb az, hogy válogatnak innen-onnan zenét, mint az, hogy egy zeneszerzőt megkérjenek. Nem tudják, hogy mire van igazán szükségük, nem nagyon mernek dolgozni zeneszerzőkkel. Ilyennel gyakran találkoztam.

A fesztivál visszatérő kérdését neked is feltenném: egy előadás, egy dráma mitől kortárs?

A kortárs nekem inkább az, ami foglalkoztat minket, amivel kapcsolatba kerülünk a mindennapokban. Pont ezért Shakespeare is lehet kortárs, ha úgy van megvilágítva, hogy az a mai életünkre levetül. Valahogy így.

Kérdezett: Welczenbach Luca


You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed