Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Nem teremőr vagyok egy szövegmúzeumban– Interjú Mohácsi Jánossal

Botrányt kavart, hogy Molnár Ferenc jogörökösei a premier előtt közvetlenül letiltották Nyíregyházán a Delila című darabot. Az előadás rendezője Mohácsi János szerint neki nem védeni kell a szerzőt, hanem kiteljesíteni.

Amikor felhívtam, nagyon dühös volt. Bár gondolom, hogy több hét, hónap után történt, ami történt. Most is dühös vagyok. Jelentettek már fel még a kaposvári pártbizottságon a rendszerváltás előtt a Bánk bán miatt, de ilyen, mint most, még sosem fordult elő. Hogy jutott el a történet a letiltásig? Elkezdtem próbálni a Delila című darabot, amely az utolsó előtti műve Molnár Ferencnek. Hamar szembesültem vele, hogy nem véletlenül nem ismerik. Nem hinném, hogy ott a helye a szerző parádés darabjai között. Akkor miért akarta megrendezni? Erre szólt a nyíregyházi színház felkérése. Konkrét darabra. Az ilyen szituációk engem mindig érdekelnek. Ismerik a munkamódszeremet, azt nyilván ők is tudták, hogy egy több mint nyolcvan éves színmű nem marad változatlan, ha hozzányúlok. A Delila nyelve rettenetesen poros, a benne levő szituációk nem elég bonyolultak, az egyik színész az olvasópróba után még azt is felvetette, hogy olyan, mintha ebben az esetben ez nem is Molnár munkája lenne. Persze ezt nem tudhatjuk, mert nem voltunk jelen, amikor a karakterek a papírra odahullottak. Nem véletlenül Molnár Ferenc az egyik legtöbbet játszott szerző. Hogyan kezdődött a konfliktus a szerző örököseivel? Kérték a szövegkönyvet, de jeleztük, hogy csak a főpróbahéten lesz végleges példány, mert addig napról napra változik. Egyébként nem titok, mindig így dolgozunk. A próbák alatt is alakul a szöveg és csak az utolsó pillanatban készül el. Az örökösökkel aláírt szerződése volt a színháznak, meg is állapodtak nyilván a Molnár-darabok esetében szokásos, kiemelkedően magas jogdíjban. A főpróbahetet követően elküldtük a szöveget, arra válasz nem érkezett. Megtartottuk a nyári színpadon az elő bemutatót, egyetlen előadást, illetve előtte a nyilvános főpróbát. De önök még a nyári előadás után is hozzányúltak a darabhoz. Persze. Nyár közepén visszaküldték az örökösök a példányt. Bejelöltek bizonyos szavakat, amelyek nem tetszettek nekik, ezeket mi javítottuk. Ezek után jelentették be, hogy az eredeti szövegből csak húzni lehet. Ezek obszcén kifejezések voltak? Ezt nem mondanám. Szoktam káromkodást írni a darabokba, ugyanis nem gondolom, hogy például a balatoni országút melletti csaposnak, aki a darab egyik szereplője, kifogástalanul kellene megszólalni. Ráadásul Molnár figurái ebben a darabban mind egyforma stílusban beszélnek. Az örökösök olyan kifejezéseket is kifogásoltak, hogy molyolni, vagy padlót fogtak. Persze káromkodásokat is bejelöltek. Először a testvérem, aki alkotótársam is, találkozott a családot képviselő Lukin Ágnessel, én nem voltam ott. Miért nem? Én abban a hitvitában, hogy megszentségtelenítjük-e Molnár szellemét, nem szerettem volna részt venni. De gondolom az ön feladata is, hogy védje a szerzőt. Én nem védeni akarom, hanem kiteljesíteni. Nem hiszem, hogy Molnár szellemisége sérülne, ha hozzányúlok. Azt hiszem a pályámon eddig sikerült bebizonyítanom, hogy jól nyúlok a darabokhoz. Závada Pál például azt mondta, hogy boldog lehet az az író, akinek a művét mi Istvánnal a kezünkbe vesszük. Molnár Ferencet erről nem tudjuk megkérdezni, viszont az örökösök korántsem voltak boldogok. Sőt végül le is tiltották az előadást. A szövegkönyv vita miért nem hozott eredményt? Minden általuk megjelölt kifejezésen változtattunk. Igyekeztünk eleget tenni a kérésüknek, de már az sem volt elég. Álláspontjuk szerint az eredeti Molnár szöveghez egy betűt sem lehet hozzátenni. Lukin Ágnes találkozott a színház vezetőivel is, ahol állítólag azt mondta, hogy a mi változatunkban már öt százalék Molnár sincs. Ez eldöntötte a dolgot, mert ha nincs, akkor már ne is legyen, elkezdtük azt is kivenni. Ezt a műtétet elvégeztük az utolsó napokban és Molnár alapján írtunk egy vadonatúj darabot. Noha a szerző szellemisége szerintünk még így sem sérült. Sokkal meghatóbb, szebb történet lett belőle. Ez jól hangzik, de gondolom eredetileg nem erről volt szó, hogy Molnár alapján önök írnak egy új darabot. De ez lett belőle, a színház már így is tűzte ki, hogy Molnár nyomán ez a mi darabunk, a címe is más lett: A tétova menyasszony. Ezután a nyíregyházi polgármesteri hivatalnál jelentették fel a színházat. Azt nem tudom megmondani, hogy hány százaléktól számít valami plágiumnak. Minden estre a „Bocsánat, hogy a csapos közbeszól…” molnári mondatot benne hagytuk. A színház végül, ha jól értem, a döntésével végül az örökösök mellé állt. Hogy a színház ki mellé állt, azt megmutatja a színház közleménye, de Kirják Róbert igazgató a városvezetéssel történt egyeztetése után végül úgy döntött, nem kockáztatja meg a jogsértés lehetőségét. Az alkotóknak, noha nem tűzték végül műsorra a darabot, kifizeti a színház a járandóságát? Mivel a nyári bemutató megvolt, igen. A színház elbukta a befektetett összeget. De ne felejtsük el, hogy egy hatszereplős darabról van szó, nem pedig egy ötven-hetven fős operettről, tehát a költségek nem voltak kiugróak. A díszlet, amit a másik öcsém, András tervezett, sem volt különösen drága. Ön érez valamilyen felelősséget az ügyben? Nem. Az én dolgom az, hogy a szöveg alapján a legjobb előadást adjam a nézőnek; én nem teremőr vagyok egy szövegmúzeumban, hanem rendező. Rendeztem már Molnár-darabot, A játék a kastélyban-t és Az üvegcipőt is. Akkor ilyen probléma nem merült fel. Hangsúlyozom, én a jogi ügyekkel soha nem foglalkoztam, mert hogy nem is kellett. Úgy tudom, hogy A játék a kastélyban esetében is felvetődött már probléma. Nem tudok erről. Lukin Ágnes azon a premieren gratulált. Később, úgy tudom, felemlegette, hogy a színésznő miért ül az egyik drámaíró ölébe. De szerintem a suszter maradjon a kaptafánál. Azt hiszem, el tudom dönteni, hogy ki kinek az ölébe üljön bele – vagy akár ne – a színpadon. Visszatérve a felelősségre, amíg le nem jár a jogvédelem, addig nem rendezek Molnár művet. Nem vagyok én őrült, hogy mezítláb rugdaljam a sündisznót. 

Számottevő anyagi veszteség

Valóban egyeztettem a fenntartóval a jogi vitáról, de mivel egy darab műsorról való lévételéről volt szó, ezt szükségszerűen meg kellett tenni – mondta lapunk megkeresésére Kirják Róbert, a nyíregyházi teátrum igazgatója. A direktor megerősítette, hogy a próbák előtt aláírt szerződésük volt a jogtulajdonosokkal a darab játszására azzal a kitétellel, hogy a végső szövegkönyvet jóvá kell hagyniuk. Arról, hogy egy másik címmel a Mohácsi testvéreket szerzőként (Molnár nyomán) feltüntetve akarták bemutatni a darabot, azt mondta, ez egy lehetőség volt, ami nem járt sikerrel és végül elvetették. Hozzátette, ez az egész ügy a színház számára számottevő anyagi veszteséggel jár. Tanulságként pedig annyit jegyzett meg, hogy legközelebb nem nyúlnak olyan műhöz, amellyel kapcsolatban szerzőjogi vita adódhat. 

Jogi keretek

A szerzői jogok a szerző életében és halálától számított hetven éven át részesülnek védelemben. A hetvenéves védelmi időt a szerző halálát követő év első napjától, közös művek esetében az utoljára elhunyt szerzőtárs halálát követő év első napjától kell számítani – mondja ki az 1999-es szerzői jogi törvény. Az elmúlt évtizedekben a legtöbb csörte az előadók és a szerzői jogok örököse között Bartók Béla színpadi művei kapcsán folytak. Bartók 1945-ben halt meg, szerzői jogainak védelmi ideje 2016. január elsején szűnt meg. Ugyanakkor a színpadi műveit szerzőtársakkal szerezte. A kékszakállú herceg vára és A fából faragott királyfi alkotótársa, Balázs Béla 1949-ben, A csodálatos mandarin szerzőtársa, Lengyel Menyhért pedig 1974-ben hunyt el. Így az előbbi két mű jogai 2019. december 31-én, az utóbbié csak 2044. utolsó napján járnak le. Molnár Ferenc műveinek a jogai három év múlva, 2022 december 31-én járnak le. Egy-egy mű előadásával jogdíjfizetési kötelezettség keletkezik, a mű bármilyen megváltoztatása pedig sérti a szerzői jogot. Utóbbihoz – ahogy a mű játszásához – az illetékes kiadó és a jogörökösök engedélye szükséges. Kerestük az ügyben a Molnár örököseket nem kívántak élni a lehetőséggel, arra hivatkozva, hogy az általuk megbízott ügynökség néhány nap múlva adja közre a család álláspontját.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed