Ugrás a fő tartalomra

MOST ÉPP EZ

Újabb Puccini operát rendez Göttinger Pál: nem a koronavírusra akarok reagálni! – mondta a közönségtalálkozón

A Szegedi Nemzeti Színház új évadának első opera bemutatóját október 22-én láthatja a közönség a nagyszínházban. Puccini Bohémélet című operáját Göttinger Pál állítja színpadra. A premier előtt, szerdán délután az alkotók közreműködésével zenés közönségtalálkozót rendeztek a Reök-palotában. Nem először állít színpadra Szegeden Puccini operát Göttinger Pál. Éppen két éve, 2019 októberében vitte színre az olasz szerző két egyfelvonásosát, A köpenyt és a Gianni Schicchit. Most ismét a huszadik század legnépszerűbb operaszerzőjének újabb darabját vette elő. A Bohémélet a rendező szerint is Giacomo Puccini életművének egyik csúcspontja, valódi drámai remekmű. A közönségtalálkozót vezető Dinyés Dániel zeneigazgató elsőként azt kérdezte Göttingertől, mennyiben különbözik a Bohémélet a korábbi két Puccini-rendezésétől. – A köpenyhez képes ez a darab sokkal ráérősebb, van idejük a szereplőknek alakulni, fejlődni. Így a Bohéméletet én elsősorban színészi darabnak tartom. Kiderült az is, Pucciniv

Művészeti tanácsadó lett Horváth Illésből

Először színészként, majd rendezőként, újabban pedig művészeti tanácsadóként debütál a Móricz Zsigmond Színházban Horváth Illés. A tehetséges művészt régi kapcsolat fűzi Nyíregyházához.

Horváth Illés négy főiskolai osztálytársa is színházunkhoz szerződött hajdan, akikhez gyakran jött látogatóba Nyíregyházára, és közben sok előadást megnézett itt. A Régimódi történet című tévéjátékból, illetve sok külföldi film és sorozat szinkronhangjaként is ismert színész remek alakítását láthattuk teátrumunkban a Don Carlos címszerepében az előző évadban.


– Schiller darabját Szabó Máté vitte színpadra, akivel régebben dolgoztam már a Szegedi Nemzeti Színházban – idézi vissza Illés. – A Don Carlos dramaturgjával, Sediánszky Nórával több színházban dolgoztunk együtt, Göttinger Pál főrendező is több ízben látott már színpadon. Örültem, hogy felkértek és egy ilyen fajsúlyú szereppel találkozhatok egy olyan színházban, ahol azelőtt sosem dolgoztam. Ezzel együtt az érdeklődésem mindinkább a rendezés felé kezdett fordulni. A Don Carlos premierje után rögtön két előadást is színre vittem Pesten, még abban az évadban. Amikor Nyíregyházán is megbíztak rendezéssel, választásunk a Macbethre, címszereplőként pedig Nagyidai Gergőre esett. Amikor először láttam Gergőt színpadon, már akkor éreztem, neki el kell játszania Shakespeare művének főszerepét. Életem legjobb időszakai közé tartozott a próbafolyamat. Remekül megértettük egymást a színészekkel, a színház vezetése pedig maximálisan segítette elképzeléseim megvalósítását. Negyven Macbeth-előadáson vagyunk túl, a nézők visszajelzései pedig nagyon biztatóak. A színészek számára nagy próbatétel az előadás, különösen a boszorkányokat alakító Fridrik Noéminek, Jenei Juditnak és Horváth Sebestyén Sándornak embert próbáló a feladata, hiszen teljes testfestésben kellett végigvinni a bonyolult játékot több mint negyvenszer.

Váratlanul érte Horváth Illést Kirják Róbert ügyvezető igazgató felkérése: legyen Sediánszky Nóra dramaturg és Göttinger Pál főrendező mellett a színház művészeti tanácsadója. Feladatát, amely újszerű kihívásokkal is jár, nagy kedvvel és kíváncsisággal végzi. Örömmel tapasztalta, hogy Kirják Róbert igazgató milyen felvilágosultan, egyenrangú partnerek szakmai vitájaként vezeti az üléseket, mindig a legkonstruktívabb megállapodásokra törekedve. A következő évad előkészítő munkáinak oroszlánrészét már elvégezték a többiek az ő megérkezése előtt, de egy év múlva már ő is kezdettől fogva kiveszi részét a repertoár összeállításának teendőiből. Más vidéki és határon túli színházaktól is kapott rendezői felkéréseket, ezeket szintén örömmel vállalta, ugyanakkor itteni színházszervező feladatainak elvégzése rendkívül ambicionálja, sok időt és energiát igyekszik ráfordítani. Reméli, munkája közvetve is sok örömöt tud majd szerezni a nyíregyházi közönségnek.