Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


GÖTTINGER PÁL KÖZÖSSÉGI OPERÁT RENDEZ

A Csíkszerda napjaink egyik legizgalmasabb és legfontosabb amatőr kórusa. Az elmúlt évek során mind műfaji, mind előadásmódbeli sokszínűség jellemezte a darabválasztásait és idén ősszel egy egészen ínyenc ’fogást’ választott bemutatásra.

Az operát egyébként a színházon belül eleve csúcsműfajnak tartó rendező természetesen nem állítja, hogy egy-egy ilyen alkalommal operaénekesek születnek, ahogyan néhány hét alatt színészt sem lehet faragni senkiből. Az ő vállalkozásuknak sincsenek ilyen ambíciói, mindössze annyit szeretnének vele, hogy megmutassák, az együtt zenélésnek sokkal nagyobb távlatai vannak a bőrbe kötött mappákkal, fehér blúzban éneklő kórusoknál vagy a garázsrockzenekaroknál. (A Demokrata cikkéből)

Jonathan Dove Tóbiás és az angyal című operájához Tóth Árpád művészeti vezető és a kórus a tőlük megszokott – azonban amatőröktől szokatlan – profizmussal nyúl és így alakítja saját képére, megtartva annak műfaji jellegzetességeit.

Az operáról:

Jonathan Dove operáját David Lan librettójával először 1999-ben mutatták be a londoni Christ Church-ben. Érdekesség, hogy ezzel a darabbal nyitotta meg kapuit néhány évvel később a szintén londoni Young Vic színház, ahol a kórustételeket ehhez a hazai bemutatóhoz hasonlóan nem profik, hanem a helyi közösség amatőr tagjai adták elő, míg a szólista szerepeket profi énekesek szólaltatták meg.

A “Tóbiás és az angyal” bibliai történet, és mégsem az. Csak a katolikus Szentírásban szerepel, a kanonizált protestáns változatból kihagyták többek közt mesés, sámánisztikus részletei miatt. Dove és Lan lényegében hű maradt az eredeti történethez, csak néhány elemén változtattak. Az opera, vagy méginkább zenedráma jelenetei egyetlen ívbe illeszkednek, nincsenek benne zárt számok, kiállások, a zenekar mindig azonnal átvezet a következő jelenetbe. Tóbit feleségével, Annával és fiúkkal, Tóbiással Ninivében él, ahol nap mint nap gyilkolják honfitársaikat, és a halottak eltemetése is tilos. Tóbit azonban a Tóra parancsa szerint cselekszik: saját kezüleg földeli el az áldozatokat. Egy nap, mikor fáradtan a szabad ég alatt alszik el, arra ébred, hogy a rápiszkító verebek miatt elvesztette szeme világát. A család kétségbeejtő helyzetében némi reményt nyújtana, ha Tóbiás visszakérné azt az óriási kölcsönt, amit egykor Tóbit rokonuknak, az Ekbatánában élő Raguelnek adott. A fiút útján egy titokzatos, új ismerős, Rafael kíséri el. A színpadon az indulás pillanataiban egy másik helyszín is megelevenedik: Ekbatánában Raguelék Sára lánya immár a hetedik nászéjszakáját hálja el, amiből minden alkalommal egyedül ébred fel. Újdonsült férjeit rendszeresen holtan találják, mert a Sárába szerelmes démon, Ashmodeus kegyetlenül meggyilkolja őket. Ehhez a gyönyörű, ám balszerencsés lányhoz indul el Tóbiás a darab kezdetén, akibe természetesen első látásra bele is szeret. Ahhoz azonban, hogy apja igazi megmentője és a szépséges Sára kezére is méltó férfi legyen, nem csupán a Ninive és Ekbatána közti utat kell megtennie az eleinte kissé kamaszos, szeretelen Tóbiásnak. Vajon valóban létezik-e Sára démona? Miért buzdítja folyton Rafael fülelésre, hallgatásra Tóbiást? Mi vagy ki az, ami, aki a szereplők életét átjárja, átrendezi? Vigyázat! A Csíkszerda kórus nem ígéri, hogy egyértelmű választ tud nyújtani akár a fenti, akár a darab nyomán felmerülő egyéb kérdésekre.

A szabadúszó Göttinger Pál mögött fiatal kora ellenére már elég gazdag és sokrétű rendezői pálya áll. Több műfajban is otthonosan mozog, rendezett klasszikus, modern és kortárs darabokat, prózai műveket éppúgy, ahogyan operákat is. Dolgozott a Pesti Magyar Színházban, az Operaházban és a Szputnyik Hajózási Társaság produkciójában is. Rendhagyó módon nyúl a színdarabokhoz, s teszi ezt úgy, hogy az a mai néző számára is közérthető legyen. A színházkedvelő közönség leginkább az operabeavatókról ismerheti nevét, amely beszélgetős, operaelemző előadásmód Göttinger Pál saját ötletei alapján valósulnak meg. Emellett rendszeresen dolgozik együtt az improvizációs színház műfajában alkotó Momentán Társulattal, valamint évek óta az Ördögkatlan Fesztivál munkatársa is. A Prima Primissima alapítvány Junior Prima díjjal ismerte el munkáját. Néhány éve együtt dolgozott Halas Dóra és Tóth Árpád karnagyok együttesével, a Halastó kórussal a Cupido és a halál angol kisopera, majd később Az elvarázsolt disznó című – szintén Jonathan Dove zeneszerző által írt – meseopera színre vitele kapcsán. Göttinger Pál szemléletmódja hasonlatos a Csíkszerda kórus mondanivalójához: önként és dalolva hozzunk létre a valami egyedit, szórakoztatót és magával ragadót.

Jonathan Dove neve már ismerősen csenghet a hazai koncertlátogatók számára, hiszen a Halastó Kulturális Egyesület 2011-ben nagy sikerrel vitte színre a kortárs brit komponista meseoperáját, Az elvarázsolt disznót. Dove 1959 júliusában született Londonban, építész szülők gyermekeként, de zenei irányultsága hamar megmutatkozott: gyermekkorától játszott zongorán, orgonán és brácsán, később pedig zeneszerzés szakon végezte egyetemi tanulmányait Cambridge-ben. Ugyan zongorakísérőként bőven volt alkalma énekesekkel együtt dolgozni, az opera műfaja felé a híres Glyndebourne-i Operafesztivál terelte, ahová 1987-ben szerződött le. Első, áttörést hozó saját operáját is az ő megrendelésükre írta Flight címmel 1998-ban. Azóta több mint 20 operát vagy jellegében ahhoz fogható színpadi művet írt, és a szakma határtalan lelkesedéssel fogadja azt a közvetlen és tiszta hangvételt, aminek köszönhetően Dove új lendülettel képes meghódítani a közönséget az opera már-már elveszettnek hitt műfaja számára. Ebben nem kis szerepet játszik az a törekvése is, hogy meghonosítsa a „közösségi opera” műfaját. Ennek első darabja az 1999-es Tóbiás és az angyal, ami – azóta több társával, a Life is a Dream, a The Walk from the Garden és a The Monster in the Maze című, részben amatőrök által színpadra vitt előadással – megtöri azt az elitizmust, ami az opera műfaját övezi, valamint a profi zenészeket és szólistákat összekovácsolja a zene szeretete miatt szabadidejükben együtt éneklő amatőr kórusokkal és gyermekkarokkal.

A Tóbias és az angyalt a következő időpontokban nézheti meg a közönség a Kelenföld Montázs Központban:

november 18. péntek, 19. szombat 19.00
november 20. vasárnap 18.00
november 25. péntek, 26. szombat 19.00
november 27. vasárnap 18.00
december 2. péntek, 3. szombat 19.00
december 4. vasárnap 18.00

Az előadás jegyelővételhez kötött: http://csikszerda.hu/projekt/tobias


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed