Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Beremendi concerto

Egy igazi fesztiválon nem pusztán éppen futó (vagy kifutó) produkciókat tálalnak fel a nagyétkű fesztiválközönségnek. Márpedig – valljuk be – a legtöbb fesztivál ilyen. A több-kevesebb ízléssel, netán egy koncepció mentén összeállított fesztiválmenü gyakorta nem is sokban különbözik a torkos csütörtökök kínálatától, melyről sokan joggal gondolják azt, hogy a gasztronómia infernója. Fesztiválesemény nélkül nincs valódi fesztivál. Az Ördögkatlan Fesztivál valódi. Valódiságát olyan zenei események biztosították, mint Both Miklós ukrán népzenei műhelye vagy a Forte Társulat Concertója. Legyen most szó az utóbbiról.

Bartók Béla Concertójáról kevesen gondolták korábban, hogy helye van egy szalmabálákkal telehintett domboldal tövében felállított színpadon. Azt pedig még kevesebben gondolják e kompozícióról, hogy balettzene volna, mely karszalagos nézők ezreit szólítja meg katartikus erővel. Bérczes László és Kiss Mónika (az Ördögkatlan megálmodói) mindig is úgy gondolták, hogy ezen a fesztiválon lesz nagyszabású komolyzenei esemény, s ebben partnerre leltek Dinyés Dániel személyében. Ő viszont úgy gondolta, eljött az ideje annak is, hogy Bartókot játszanak. Horváth Csaba rendező-koreográfus pedig már régóta dédelgette magában a tervet, hogy Bartók nagyzenekari darabjára koreográfiát készítsen. Állítólag ennyi elég is volt ahhoz, hogy a 9. Ördögkatlan Fesztiválon, Beremenden, a Megbékélés Kápolna előtt felcsendüljön és láthatóvá váljon a Concerto.

Láthatóvá is vált, hiszen Horváth Csaba rendkívül gazdag koreográfiája, sablonokat sutba vágó, összetett és egy pillanatra sem redundáns térkombinációi vizuálisan is érzékelhetővé tették az egyes tételek és a teljes mű formáját. A formát a maga komplexitásában és a zenében rejlő dramaturgiai potenciál maximális kihasználásával.

A Bartók-mű ismerői számára nem újdonság, hogy a Concerto mennyire drámai alkotás. Horváth Csabának sikerült e drámaiságot oly módon felszínre segíteni, hogy a zenei formák, a zenei karakterek dramaturgiai absztrakciója ne sérüljön, hogy a néma látvány ne körvonalazzon konkrét cselekményt, a szereplők közötti viszonyok konkrét konfliktusokat. E leírásból kitetszik, hogy egy ilyen „összetett” és „nem redundáns” téralakzatokban kifejtett és alapvetően a tánckar tömegében gondolkodó koreográfiát csakis a táncosok rendkívül koncentrált jelenlétére és csapatmunkájára lehet építeni.

A táncosok többsége – a szó legszorosabb értelmében tulajdonképpen valamennyi szereplő – azonban elsősorban színész. Színészi teljesítményekre figyelhettünk fel korábban például a Nagy füzetben, A te országodban, A Kohlhaasban, az Emilia Galottiban vagy a Sirályban. A Forte Társulathoz köthető produkciókban természetesen mindig is nagy hangsúlyt kapott a mozgás, az akrobatika vagy a tánc. Ám a Concerto balettnek álmodott közel negyvenpercnyi muzsikája teljesen más kondíciókat, extra fizikai és táncos adottságokat feltételez. E feltételnek a produkció tíz színpadi szereplője magától értődő heroizmussal felelt meg.

Valódi fesztiválhoz valódi teljesítmény dukál, s ha a teljesítményt kizárólag az izzadságcseppek literjeiben mérnénk, a Concerto akkor is az év egyik legkiemelkedőbb művészi eseménye volna. E teljesítményt ugyanakkor a hatás mértéke felöl is érzékelhettük: nagyon sokan lettek éppen most Bartók-hívőkké. És sokan cipelik az élmény terhét még ma is. Kijelenthetjük tehát, hogy aConcerto már ebben a pillanatban is a kompozíció és általában a Bartók-recepció kiemelkedő állomásának tűnik.

De mit hallhattak azok, akik nem a színpadra, hanem a csillagos égre szegezték tekintetüket? Milyen koncertet hallottak ők? A Dinyés Dániel vezényletével, Bujtor Balázs hathatós koncertmesteri közreműködésével játszó Hungarian Studio Orchestra (sok zenészt az Óbudai Danubia Zenekarból ismerhetünk) a messze nem ideális koncertkörülményeket (szabad tér, hangosítás, készülődő vihar stb.) mintegy zárójelbe téve, Dinyés elképzeléseit híven közvetítő, szuverén olvasattal rukkolt elő. A zenekar a produkció kivételességéből adódó – a recepciótörténeti jelentőség azért nem egy mindennapos helyzet! – izgatottságát nem megtagadva és a Bartók-darab javára fordítva muzsikált. Jó koncert (is) volt.

És hát ne feledkezzünk meg egy pillanatra sem egy „mellékes” körülményről! A táncszínházi előadásra Richard Strauss Négy utolsó énekével hangolták rá a közönséget. A szólista Kolonits Klára volt. Ismét rá kellett csodálkozni, hogy Kolonits milyen magától értődő természetességgel mozog egy olyan repertoárban, melyet minimum három énekesi fach között lehetne szétteríteni. Csakhogy érzékelhető legyen: az Ördögkatlanban pár nappal korábban Kolonits „még” Fiordiligi volt (Mozart: Così fan tutte), s hogy a hozzá nagyon hasonló hangfekvésű Anna Nyetrebko kvázi épp a Négy utolsó énekkel jelentette be szimbolikusan, hogy bizonyos szerepköröktől ő elköszön. Kolonits úgy énekli ezeket a meseszép Strauss-dalokat, hogy közben a hang továbbra is készen áll akár Mozart-, akár Donizetti-, akár Verdi-szerepek megformálására. Bevallom, hogy a harmadik dalt meg is könnyeztem.

A jól sikerül fesztiválprodukciók jó esetben továbbélnek. A Forte Társulat Concertója – minden esély megvan rá – a CAFe Budapest műsorán is szerepelni fog.

Molnár Szabolcs


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed