Rév Fülöp - bemutató a Magyar Színházban

- interjú a rendezővel, Göttinger Pállal -

Rév Fülöp címmel új mesejátékot mutat be a Magyar Színház október 11-én, Ágoston Péter és Lovas Rozi főszereplésével, Jeney Zoltán lovagregénye alapján. Ahogy arról a fotóspróbán meggyőződtünk, ez a mesevilág nemcsak a gyerekeknek lehet izgalmas. A darab rendezőjével, Göttinger Pállal beszélgettünk.

- Miről szól Rév Fülöp története és hogyan vált színpadi előadás Jeney Zoltán meséjéből?

- Ez a mese az eredeti mű első kötete alapján készült, de alaposan hozzányúltunk a történethez: gyakorlatilag csak a szereplőket és az alapkonfliktust vettük kölcsön az eredetiből, és Jeney Zoltán a próbákat megelőző hónapokban gyakorlatilag egy új darabot írt számunkra. Az első kötet megjelenésekor egy kritika azt írta, hogy ez egy "pacifista lovagregény". Aki erőből, karddal, vagy erőszakkal akar valamit megoldani, az ebben a történetben nevetségessé válik, és az igazi hős egy vétlen kisfiú lesz, aki minden helyzetbe csak véletlenül csöppen bele.

- Az, hogy a főszereplő itt nem a klasszikus népmesei értelemben hős, egy megváltozott 21. századi hőseszményt jelez?

- A színészek közt van egy mondás, hogy "a kreativitás nem igényel erőfeszítést". Furcsa mód egy előadás igazán sikerült pillanatai sem azok, amiket az alkotók szénné próbáltak, hanem amikor az alkotókedv felszabadul, és minden jön magától. Ennek van egy történetbeli analógiája: én hősiesnek látom az én Fülöpömet, de nem azért, mert nagy erőbedobással hősi tetteket hajt végre, hanem mert csodás naivitással, hallatlan játékkedvvel, felfedezni vágyással és nyugalommal van jelen egy olyan történetben, ahol rajta kívül minden karakter egy kicsit idegroncs. Tehát ebben az értelemben szerintem ő egy nagyon pozitív hőseszmény képviselője: nem a fogcsikorgatós, nagy akarásban van a megoldás, hanem abban, hogyha valaki észnél marad.

- A gyerekdarabok esetében gyakran kérdéses, hogy mennyire élvezhető a szülők számára. Ebben az esetben ez a kérdés fel sem merül…

- Mindig két esélyes a gyerekeknek előadást csinálni, mert a mi felnőtt agyunk másképp jár, mint az övék. Ha ügyesen eltaláljuk az ő ingerküszöbüket, akkor elbűvölődnek, de ha kevésbé vagyunk ügyesek, akkor előfordulhat, hogy véletlen kihagyjuk őket a történetből. Ezt az egyensúlyt mindig tartanunk kell, mert nekünk is van egy belső kényszerünk, hogy olyat mondjunk el a történettel, ami számunkra fontos és közölnivaló. Ezt a két nézőpontot egyszerre kell képviselnünk.

- Rendezőként szem előtt tartod, hogy a nézőtéren olyan gyerekek fognak ülni, akik már mobilapplikációkon és vizuális ingerdömpingben nőttek fel?

- Egy nyugodt történetmesélést szerettünk volna megvalósítani, ezért valahogy úgy kellett intéznünk mindezt, hogy ne váljon az előadásból látványcirkusz, hanem be lehessen vonódni. Olyan tempóban adagoljuk az egyes információkat, ami talán lassúnak hat, csakúgy, mint egy Balaton parti nyári délután, ahol egyébként a könyv játszódik. Valahogy ezt a világot, ezt az életérzést próbáljuk megidézni, de közben persze nagyon sok meglepetés történik.

- Az ötletes vizuális megoldások mellett a nyelvi bravúrok sem hiányoznak az előadásból.

- A szöveg leglátványosabb része az a nyelvi lelemény, ahogy sikerül akaratlanul is a Balaton környékére helyezni ezeket a szereplőket. Rév Fülöpnek hívják a főszereplőt, aki Csobánc király udvarában jár, útjában segíti a csodálatos Akarattya hercegnő, aztán tördemicet esznek, Szántódpusztán pihengetnek, halápi lápban gázolnak. Ezeken túl pedig vannak olyan finomságok, minthogy ebben a darabban nem mondják azt, hogy gyerek, csak azt, hogy györök.

- A Csukás István-díj egyik kuratóriumi tagja vagy. Mi volt a cél a díj alapításával és mi lesz a jövője a beérkező pályaműveknek?

- A cél jó gyermek- és ifjúsági darabok összegyűjtése, majd színpadra állítása. Noha az összes vidéki nagyszínház játszik legalább egy gyerekelőadást egy évadban, és Budapesten is van erre igény, ennek ellenére az ilyen előadások alapjául szolgáló matéria hiánycikk. Különösen a nagyszínpadi produkciókhoz szükséges szöveg, ami nagyon speciális írói feladat is. Most igazgatóváltás előtt állunk, ezért nem tudom az ő nevében megígérni, hogy ezeket be fogjuk mutatni, de az én személyes motivációm elsősorban az volt, hogy matéria keletkezzen és lehessen egymás műveit látni, olvasni. Az ifjúsági- és gyerekszínház nagyon virulens része a magyar színházi életnek, mégis kevés országos szakmai figyelmet kap. Nagyon örülnék, hogyha a díj kapcsán a gyerekdarabokat készítő szakmai műhelyekről mindannyian többet tudhatnánk.

Az előadást 9 éves kortól ajánljuk.

Tárgymutató.

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email ének a három hollóhoz english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház az egész város színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed