Szavak, amelyeket senki nem hall

2019. 04. 12. | BECSÁGH DÁNIEL 

Tóth Barnabás rövidfilmje, a Susotázs kis híján a Mindenki utódja lett, hiszen az idei Oscaron kategóriája öt legjobbja közé került be – ennek megfelelően pedig hamarosan a mozikban is vetíteni fogják az Eksztázis kísérőfilmjeként. A siker természetesen örömteli, de a Susotázs csak részben a legújabb csúcsteljesítménye a hazai filmkészítésnek.

Pál (Göttinger Pál) és András (Takács Géza) szinkrontolmácsok, akik pont annyira veszik komolyan a munkájukat, amennyire 10-15 évnyi rutin és kiégés mellett jellemző. Amikor egy prágai hűtőgép-konferencián rájönnek, hogy csak az egyetlen magyar résztvevőnek kell fordítaniuk, és hogy feltehetőleg a közönség soraiban ülő gyönyörű nőről (Osvárt Andrea) van szó, a két főszereplő humoros, de egyre komolyabb felhangokat megütő játékba kezd hallgatóságuk kegyeiért.

Furcsának tűnhet, hogy a Mindenki győzelme után mindössze két évvel újabb hazai kisfilm jutott a legnagyobb elismerés kapujába, de az író-rendező hátterét ismerve ebben nincs semmi meglepő: Tóth Barnabás már több mint egy évtizede készít rövidfilmeket, és neki köszönhetjük a pár éve az interneten hatalmas karriert befutó Újratervezés című alkotást is. Ne gondolja tehát senki, hogy a nagyjátékfilmes munkák hiánya azt jelenti, hogy Tóth a végzős hallgatókkal egy ligában játszó, félamatőr alkotó.

Sőt, mint azt a Susotázs összképe is mutatja, a százmilliókból dolgozó kollégáit is megszégyenítő profizmussal képes levezényelni egy filmet. Mondhatni, a Susotázsban az a feltűnő, hogy nincs benne semmi feltűnő: a színészek minden gesztusa, a jelenetek ritmusa, a humor időzítése egytől-egyig a helyén van, mintha csak egy gyakorlott nemzetközi rendező munkáját néznénk. Pedig a hazai produkciók többségére még mindig jellemző, ha csak egy-egy apróságban is, de kiviláglik filmeseink kényszerű tapasztalatlansága – de úgy tűnik, Tóth számára ez nem gond, hiszen ő kisfilmeken keresztül is tökéletesen elsajátította a történetmesélés minden csínját-bínját.

Többek között abban a tekintetben is, hogy ahogyan az Újratervezés virális népszerűségét a végső fordulat szégyentelen lélektani manipulációja idézte elő, úgy a Susotázs is ügyesen, de nem kevésbé kiszámíthatóan pengeti azokat az érzelmi húrokat, amelyek végtelen mennyiségű Facebook-megosztásig és akár egy Oscar-jelölésig is képesek eljuttatni egy produkciót. Tóth ezúttal a magány, a valódi kitárulkozás lehetetlenségének élményét ragadja meg, ugyanakkor ehhez egy jó nagy adag (ön)iróniát is társít, amitől egy csapásra lényegesen hitelesebbé válik a Susotázs. De ne feledkezzünk meg Göttinger és Takács érdemeiről sem ebben: a nyúlfarknyi játékidő ellenére is hibátlanul érzékeltetik karaktereik különbözőségeit, ugyanakkor a kémia pont olyan erős köztük, mint egy az évek során alaposan összecsiszolódott tolmácspárosé.

Ugyanakkor a befejezés ettől függetlenül is a lehető legtriviálisabb. Maga a fordulat is kilométerekről sejthető (ráadásul részben pont Osvárt Andrea személye miatt), de sokkal inkább azt lehet előre megjósolni, hogy milyen közhelyre fog kifutni ezen keresztül a történet – hiszen az Újratervezéshez hasonlóan a Susotázs is látványosan a lehető legnagyobb katarzis felé tapos. Ebből a szempontból pedig visszaüt a rövidfilm-jelleg, hiszen egy 15-20 perces alkotást sokkal jobban meghatároz a csattanója, mint egy 100-120 perceset.

Ötlete, mondanivalója és jelentősége szempontjából tehát óvakodnék világszínvonalúnak nevezni a Susotázst, ugyanakkor megvalósításában abszolút a filmkészítés magasiskoláját képviseli – a hazai mezőnyben pedig végképp. Úgyhogy csak remélni tudom, hogy Tóth Barnabást ezek után megtalálja egy nagyjátékfilmes lehetőség, amelyben végre igazán kibontakoztathatja tehetségét.



forrás: https://art7.hu/
Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed