Beszélgetés Ilyés Róberttel


Karácsonyra várva
Beszélgetés Ilyés Róberttel

2008. november 17., 16.50: most lett vége a Tengeren próbájának, 19.00 órakor kezdődik a Piaf Piaf. Az előbbiben Sharkyt, a mindig úton lévő „tengerészt”, az utóbbiban a Bokszoló szerepére hiába készülő színészt játszod. Különböznek a napjaid annak fényében, hogy aznap este mit játszol?
Volt idő, amikor az esti szerep tönkretette az aznapot. Múlt időbe tettem a mondatot… magam sem tudom, mondhatnám-e ezt jelen időben. Rágörcsölő, rákészülő fajta vagyok, ostorozom, gyötröm magamat, és úgy gondol…tam, hogy ha értékelhető teljesítményt akarok este nyújtani, nem hagyhatom, hogy a lelkem napközben elaludjon. Öt órakor már a színházban voltam (most még benn vagyok!), jöttem-mentem, a szöveget morzsoltam, korbácsoltam magamat az estére… Ez idővel elmúlt. Mögém kerültek azok az önmarcangoló, úgynevezett hősszerepek, amiket sorra kaptam, főleg Zalaegerszegen. Idősebb, tapasztaltabb lettem, meg is híztam, szóval másféle szerepek várnak rám a színpadon. Ma este például a Bokszoló a Piafban. Amit itt meg kellett szenvedni, azt megszenvedtem a próbákon, például amikor folyamatosan jelen kellett lenni, noha szövegileg úgymond kicsi a szerepem. Meg ez valamiféle rendezői színház, kijelölt úton „tól-ig” kell eljutni, jórészt technikai jellegű feladatom van. A személyesség kikerülhetetlen, de mégsincs az a lelki sztriptíz, ami egy-egy valódi szenvedéssel járó munka során követelmény volt.
Magamban nagyon örültem, amikor téged Alföldi Robi a Bárkára hívott, sőt Csányival korábban is próbálkoztunk, hogy Kecskemétről, majd Zalaegerszegről idehívjunk, mégis, éppen a magadtól az imént kicsit eltartott Piaf-előadásban éreztem először, hogy Ilyés Róbert kicsit itthon van a Bárkán. Pedig jelentős szerepeket játszottál az elmúlt két évben: Tigris Brown a Koldusoperában, Théseusz a Szentivánéji álomban, Barát az Ahogy tesszükben, Dorn a Sirályban és az igazán nagy szerep: Posa márki a Don Carlosban… A Piafban azt várom legjobban, amikor a fiúk női ruhába öltöznek, te is bejössz, ezen a behemót, esetlen férfin kiskosztüm, sőt nagy levegő után magára erőltetett paróka, aztán magas hangon énekelni kezdesz – mulatságos, de sokkal inkább fájdalmasan kiszolgáltatott helyzet, tragikus pillanat…Neked az önmarcangolás hiányzik?
… Igen. A színházra, mint élményre nekem is szükségem van, nemcsak a nézőnek, vagyis velem is történjen meg, ne csak veled. A történés pedig szembenézés, fájdalommal járó felismerés… Megkapod a szerepet, és ha azt magad mellé ülteted, ránézel, és a társak, a rendező segít, akkor egyszercsak rájössz: önmagaddal találkoztál. Az pedig igenis szenvedéssel, pontosabban megtisztulással jár. A katarzis nekem, színésznek is elemi igényem. Ez a Bárkán egyelőre még hiányzik nekem. Bánatot, örömet, sebeket, gyötrő fájdalmakat hurcol magával az ember, és ha így vagy úgy nem adhatja ki őket magából, azok emésztik, nyomasztják őt.
„Mikor jön már a szenvedés?!”, követelte valamelyik próbán testvéri barátom, Kovács Lajos, aki csak akkor tudta elhinni, hogy jó, ha az szenvedéssel járt. Az a gyanúm, te is ez a fajta színész vagy.
Biztos lehet máshogy is. De ezt tanultam, ezt szoktam meg. Székely Gábor és Zsámbéki Gábor voltak az osztályfőnökeim, ők nem technikát tanítottak, hanem elmélyültségre, önmagunkkal való szembenézésre késztettek. És az kényelmetlen. Meg talán ilyen a személyiségem is. Nem hozom egyből a megoldást, nem is hiszek a könnyen megtalált végeredményben, munka nélkül nincs igazi teljesítmény. Talán azért fogalmazok így, mert inkább a szorgalom, mintsem a tehetség tartott meg ezen a pályán. A színészi pályán, melyre a véletlen, egy sikeres szavalóverseny sodort. Aztán itt ragadtam.
Az elmúlt majd’ húsz évből egyetlen veled készített interjút találtam, abból tudom, hogy most akár egy mozdonyvezető is ülhetne itt, velem szemben.
Igen, az akartam lenni. A debreceni közlekedésgépészeti szakközépiskolába jártam. Jó lett volna mozdonyt vezetni: előtted az egyenes sín, előre lerakták az utadat, csak menni kell. Nem kell dzsungelt kapálni, mint amikor elkezdesz egy szerepet próbálni, és irány egy szál se.
Debreceni vagy?
Hajdúnánáson születtem, de egy év múlva Debrecenbe költöztünk, az iskolát magam választottam, érdekelt ez a mozdonyosdi. Persze mit tudja még az a kamasz, mit is akar valójában? Jól tanultam, bármerre folytathattam.
Van még közöd Debrecenhez?
Anyukám, nagymamám és a húgom élnek ott, hozzájuk szoktam hazamenni karácsonykor.
Egyszer egy évben?
Egyszer-kétszer-háromszor, ritkán. A gyerek meg… elvált vagyok, a gyerek meg Zalaegerszegen van, őt se láttam augusztus óta… nehéz. Láthatásra leugrani, miközben rámegy az egész nap és drága is, meg többnyire játszom is… Nehéz.
Nem jobb lett volna mozdonyvezetőnek menni? Milyen örömöt kínál cserébe a színház?
Egyre kevesebbet. Ez most a váltás ideje. Szerepkörváltás. A pályán is, az életemben is alapvetően változik minden. Emiatt nem vinnyogni kell, hanem szembenézni a tényekkel. Azzal a világgal, amiben élek. Azzal a világgal, amit nem érdekel a szemlélődés, a belefeledkező elmélyültség, az önfeledt molyolás. Márpedig én ilyen vagyok: ha valami érdekel, azon leakadok, abba belefeledkezem, megszűnik a világ.
Például?
Bármi lehet. Horgászás, puzzle-kirakás, számítógép… Minden figyelmemet, energiámat arra fordítom. Reggelig rakosgatom a háromezer darabos puzzle-t, mert az meg kell csinálni. Kell. Ez a kell hiányzik most a pályámon. Merre forduljak, mibe kapaszkodjak… Szoktatom magam ehhez a helyzethez.
A váltás kényszere a színházváltáshoz kötődik? Otthagytad Zalaegerszeget, a vidéki létezést, és két évvel ezelőtt a Bárkára szerződtél.
Azt hittem, Alföldi Robival passzolunk egymáshoz, mellesleg ő is azt hitte. Én jelentkeztem, ő hívott, egyszerre történt a két dolog, és… nem jött be. Csalódás, mindkettőnk számára. Minden rendezésébe bekerültem…
… Vagy szerepátvétellel vagy a próbák kezdetétől, de mind a négy általa rendezett Bárkás előadásban benne vagy, illetve a Sirályban együtt játszotok.
Arra a helyzetre emlékeztet a dolog, amiben a főiskolán voltam: Zsámbéki nem tudott velem mit kezdeni, és sem ővele. Állt vele szemben egy robusztus, erős fizikumú ember, akinek „lelke van”, sőt talán érzelmes is, és ez a disszonancia nem működött számára. Nem tudott hogyan viszonyulni hozzám, én pedig ettől begörcsöltem, ahogyan itt, a Bárkán is.
Ilyenkor hibás valaki? Zsámbéki, Alföldi, Ilyés?
Szerintem nem. Olyan ez, mint a házasságban. Mindketten azt hiszitek, egymáshoz illetek, aztán mégsem.
Ezek szerint a főiskola is csalódás volt?
Nem. És elsősorban Székely Gábor miatt nem az.
Gyanúm szerint alkatilag is Székelyhez kötődsz: két öngyötrő, belülről építkező ember…
A gondolkodásmódja segített meg engem később, amikor az éppen adott rendezőtől vagy partnertől nem kaptam túl sok fogódzót. Vagyis nem Székely színházcsinálása, rendezői módszere volt a példa, hiszen azt nemigen ismerhettem, én nem kerültem a Katonába gyakorlatra, viszont emlékeztem az órákra, amikor mindig a dolgok lényegére kérdezett rá. És ezt próbáltam én is, magamra maradva, a példányt bámulva. Azt mondhatom hát, hogy köszönettel tartozom a főiskolának.
Főiskolásként láttalak először: a Chioggiai csetepatéban, majd pedig a Kasimir és Karolineban. Híres osztály: Stohl András, Kaszás Gergő, Csányi János, Bertalan Ági, Söptei Andrea, Gazdag Tibor…Számosan a híres Katonába kerültek, neked pedig következett a vidéki színészi létezés: Nyíregyháza, Veszprém, Kecskemét, Zalaegerszeg. Nagyon különbözik ez a létforma a budapestitől?
Igen, nagyon. A Bárka pedig mindegyiktől különbözik, hiszen már maga az épület is más, mint a hagyományos színházépületek. Nehezebben őrizhető a színházi morál egy olyan épületben, amelyikben, ha el akarsz jutni az irodába, akkor mindenképpen keresztül kell menned egyik vagy másik színpadon. Hogyan tarthatnád azt a törvényt, hogy utcai cipőben színpadra nem lépünk?! És akkor már eszedbe sem jut számonkérni azt, hogy színpadon nem fütyülünk, nem eszünk… Amikor megy a munka, és jól megy, azt gondolod, színházban vagy, de másszor meg olyan ez, mint egy depo, mint például a konténer, ahol mostanában próbálunk. Át lehet menni, meg lehet állni kicsit, de igazán itthon lenni, hát, nem tudom... Vidéken többet voltunk együtt. Itt csak akkor, amikor munka van. Na nem mintha én annyira keresném az emberek közelségét.
Hát nem. Érkezel a biciklin, belépsz a próbára, kilépsz a próbáról, felülsz a biciklire. Még a bemutatók utáni koccintásokon sem látlak, amikor akár sikerült egy munka, akár nem, az emberek összeborulnak egy pillanatra. Azt mindenesetre kimondhatjuk, zárkózott vagy.
Lassan érek. Alakul ez már valamennyire, néhány emberrel kezdünk közelebb kerülni egymáshoz. De tudod, a tavalyi év nehéz volt. Nőttön-nőtt bennem a görcs, amivel ide beléptem, és a munkák nem segítettek. A Sirályban még úgy-ahogy kiböfögtem magamból valamit, de a többi merő görcs és megfelelni akarás volt.
Kinek akartál megfelelni?
Magamnak? Alföldinek? Nem tudom. A saját bajainkért mégiscsak mi magunk vagyunk felelősek, az embernek kezébe kell vennie sorsa irányítását. Ez történik most. Meg kell ráznom magam, és görcs nélkül önmagamat adni.
Vidéken ez volt? Sorra kaptad a világirodalom nagy szerepeit: Woyzecktől Bicska Maxiig, Szakhmáry Zoltántól Eddie Carbone-ig.
A Posa is nagy szerep, nem ezen múlik. Ha nem áll melletted valaki, akihez bizalmad van, akkor mindegy, mekkora a szereped. Az eddigi majd’ két évtizedben Bagó Berci volt az, akire leginkább támaszkodhattam, talán ő is rám.
Elégedetlenkedsz. Említs olyan szerepet, amivel utólag elégedett vagy.
Az Orpheusz Zalaegerszegen. Talán. De hát azt soha nem érezheted, hogy valami kész van. Hiszen azért mégy színpadra ma, hogy a tegnapinál jobban csináld. A saját elégedettséged nem feltétlenül függ össze a fogadtatással. Nyíregyházán történt, hogy Gaál Erzsiékkel tizenhat embernek játszottunk a nagyszínpadon. Remek munka volt – de a kutya nem volt rá kíváncsi. És a szünetben elment a nézők fele. Az egy pokol, bármennyire is hiszel abban, amit csinálsz. Persze, volt olyan, amikor minden egybeesett: minőség is, siker is. De az ismeretlen olvasó nem arra vágyik, hogy szerepek felsorolását olvassa.
És te? Te mire vágyol?
Azt szeretném, ha lehetne valami halvány jövőképem. Azt persze nem szeretném tudni, mi van a tenyerembe írva. De ha kinn, az úgynevezett életben, és itt, a színházban egy kicsit is tudhatnék tervezni. Ha azt érezhetném, hogy amibe belefogok-belefogunk, annak sorsa csak rajtunk múlik. Ha átlátható, kiszámítható lenne a holnap. Jó lenne például egy olyan rendezővel találkozni, aki rám gondol, bennem gondolkodik, és ha ezt utólag nem is bánná meg. Nem az kell, hogy átsegítsen az út másik oldalára, de az jó, ha van valaki, akivel együtt várhatod a zöld lámpát. Ez biztonságérzetet ad.
Most mintha együtt várakoznátok a zöld lámpára: öt színész és Göttinger Pál, rendező, amikor ezt a fantasztikus ír darabot, Conor McPherson Tengeren című darabját próbáljátok. Egy hónap múlva lesz a bemutató, még keveset tudunk a szereplőkről. Az azonban biztos: nem panaszkodhatsz, Sharky szerepében világcsúcsot dönthetsz önmarcangolásban. Önemésztő, súlyos titkot hordozó, zárkózott ember.
Valamiféle ívet kellene megrajzolni, ettől még messze vagyok. Ismerkedés történik. Egymással, a szerepekkel, a rendezővel. Palit még nem ismerem. Elengedi, ránk bízza a dolgokat, aztán egyszer-egyszer élesen és érzékenyen megfogalmaz valamit, amire rácsodálkozik az ember. Vajon mit akarhat: azt reméli tán, hogy bennünk érnek a dolgok, aztán amikor a sűrűjébe jutunk, érdemben tudhatunk majd megszólalni, vagy… Később derül ki minden. Amikor ezt valaki olvassa, már kiderült, már tudnom kell azt, amit most még nem. Mi az a zsák, amit Sharky cipel; mit követett el a múltban, amitől álmatlan éjszakái vannak; miért van az, hogy folyton továbbáll; miért keveredik mindig mindenkivel bunyóba, miközben olyan finom és érzékeny belül?!
Robosztus alkat, finom, érzékeny belső világ… Olyan ellentmondás, ami ismerős lehet Ilyés Róbert számára.
Igen, ismerős. De attól még meg kell fejteni Sharky minden rezzenését. Hogyan tud az az ember választékosan gondolkodni és fogalmazni, aki egész életében durva közegben, rücskösre faragott emberek között töltötte az életét? Állandóan kocsmáról kocsmára, kikötőről kikötőre járt, egyik verekedésből a másikba zuhant – hogy maradt meg benne mégis a lélek finomsága? Mitől ágaskodik még benne a lelkiismeret? Az a lelkiismeret, amire építhet Lockhart, az érkező idegen, aki elszámoltatja őt az életével.
Vajon mi igaz abból, amit mondanak róla? Például, hogy „bármihez ér…
… szarannyá változik”. Ez a nehéz: vannak emlékek, félreértések, tévedések – de vannak tények is. Nekünk bizonyos tényeket egyértelműsítenünk kell, de hát kevés a támpont, mert akikbe kapaszkodhatunk, az öt részeg ír férfi, akik literszámra isszák a guinesseket és a whiskyket, és így várják a Karácsonyt: megváltást vagy pokoljárást.
Sharky menekülő ember.
De mi elől menekül: a börtön elől, a családja elől, az új nő elől, a sorsa elől? Egyelőre nem tudom, mihez kössem a hajómat. Csupa kérdés. Forrponton, fordulóponton van: huszonöt év ivászat után eldönti, nem iszik többé. Nem olyan egyszerű ez.
És nem is sikerül. Hány ilyen elhatározás van az életünkben?! Mostantól másként…
Aztán nem sikerül. Inog még Sharky elhatározása. Hazajön, hogy megvakult bátyját segítse – de nem egyből jön. Nem verekszik többé – leszáll a buszról, és beleköt másokba. Nem iszik többé – aztán a második felvonásban whiskyhez nyúl.
Egy bizonyosság van, amikor a végén vállalja a bukást, és elmegy az ördöggel.
Na az se sikerül. Csupa ellentmondás.
Te mikor határoztad el legutóbb, hogy új életet kezdesz?
Pár éve, amikor tényleg új életet kezdtem: elváltam, színházat váltottam, új helyre költöztem, új családot alapítok…, igen, új életet kezdtem.
Ennek része a hízás? Első szavaid egyike volt, felfigyeltem rá, csak akkor még nem mertem rákérdezni. Zavar?
Igen.

Mert például egy csomó színdarabot, amiben rám várnak a szerepek, a sarokba dobhatok így. Jó, ez csak vicc. De zavar. Letettem a cigit, és azóta ez van. Próbáltam futni, de nem bírják az ízületeim. Világéletemben sportoltam. Foci, kosárlabda, atlétika… és most semmi. A biciklizés nem elég.
Honnan biciklizel ide?
A Határ útról, kicsit szinte vidékről, az jó.
Mi a jó a napodban?
… A szerelem. Más nem nagyon, de hát az elég, nem? Dolgozom, hazamegyek, nemigen járok el.
Vidéki vagy Budapesten.
Igen. Nem szeretem Pestet. De szerencsére a Wekerle-telepen lakom, és az jó. Átmenet, nyugalom, menedék. Zöld sziget a nagyvárosban.
Onnan a Bárkáig kerekezel, és mi sem vagyunk még a központban. Egyáltalán, mikor jársz a belvárosban?
Amikor ajándékot veszek.
Karácsonykor.
Igen, legközelebb a Tengeren bemutatója után.


Bérczes László

Beszámoló a közönségtalálkozóról


DENNIS KELLY 

Közönségtalálkozó a Merlinben

„– Úgy beszélek, ahogy írok, sose fejezek be egy mondatot”– mondta viccesen Dennis Kelly, a vasárnap esti Love & Money megtekintése után. A felületes nézõ akár egyet is érthetne eme kijelentésével, de a figyelmes hallgató a bemutató utáni beszélgetésen többre is szert tehetett. Nevezetesen a darab mögött meghúzódó, egyetértésemet is kivívó mély gondolatokra. Az író kifejtette: a hit az egyik fõ eleme a darabnak. Mint fogalmazott: „régen az emberek számára volt a hit, volt mibõl kiindulni, mihez visszatérni, kapcsolódni, valahova tartozni. Aztán jött a politika és az ideológiák, sokan elvetették a hitet, vagy áthelyezték meggyõzõdésük középpontját a fentiekbe. Persze manapság sem elhanyagolható a politika hatalma, de mégsem az a mérvadó.” Ma már ezek is a múlt ködébe vesznek, sokan már ezt is elutasítják, „szabadságunk” kézhez kapásával együtt járt a pénz elõtérbe kerülése. „Mindent a pénz mozgat”. 



A Love & Money gyorsan, szinte észrevétlenül pótolta az ûrt az ideológiai útvesztõk, esetleges csalódások helyén. Most a pénz van a hit helyett. Azonban mi lesz a 21. század emberével, ha már a pénz sem lesz elég?(Láss csodát, egy ideje minden áldott nap hallhatod az oly baljós gazdasági világválság kifejezést.) „Ezért mindenki felelõs, csak vannak, akik másoknál jobban”.
Szülõhazájában mostanra érett nem kis problémává az eladósodás (jobban belegondolva: kis hazánkban is egyre alattomosabban üti fel fejét e gonosz szörnyecske, gondolatának aktualitása körülleng minket). Emberek ezrei szegényednek el világszerte, hiszen a hitelkártya (figyelem a hitelek felvétele legalább ilyen veszélyes) használat korlátlan szabadságot ad, de csak ideig-óráig… aztán igaz lesz a mondás: a szabadságban ismered fel korlátaidat. Valós példája, mégpedig, hogy egy angol valóság-showban, ami az adósokról szól, még meglepõbb volt. (Vajon mi mikor jutunk el a sztárocskák imitált dzsungellel folytatott túlélõharcától idáig?)

Az egyik szereplõ, egy 24 éves lány, 78.000 (!) font adósságot halmozott fel, de mindezért nem tud felmutatni semmit (se ház, se kocsi, se család). Csupán elszórta az amerikai „single” sorozatok jól ismertetett módszerével: drága éttermek, italok, taxik, és no persze a vásárlás. Nem vagyok én ellene, sõt… 

Az ember azonban attól is ember, hogy fel tudja mérni, meddig ér a takarója… ha már ez sem sikerül, akkor érti csak meg Dennis igazságát: az „áldozat” õ maga, a pénz rabszolgája, szinte vegetatív állapotban, örök mókuskerékben, hatalmas csapdában vergõdik. Ekkor már nagy a baj. Jess sem menekült, a nyomás felemésztette. 

Szerelme Daviddel szemünk láttára semmisül meg. Életét nem tudja tovább kezében tartani. Érzelmes, nagy pillanat. Vissza lehet-e fordítani a visszafordíthatatlant? 

Végletekbe esni sem tanácsos. Az élet robotjában megfásult, hangya módjára dolgozó, jó kis katona éppúgy pusztulásra ítéltetett, mint a pénzt görcsösen elkölteni akaró szenvedélybeteg. A kérdés csak az, ki meddig bírja. A szerencsésebbek kihúzzák addig, amíg már nem áll módjukban végiggondolni… Az arany középút megtalálása hosszútávon, (leendõ) unokáinkat szemünk elõtt látva, nem lehet megoldás. A szerzõ üzenete egyszerû és mégsem az: a pénzcentrikus világfelfogás maga rossz, nem szabad, hogy mindent a tõke irányítson. Milyen igaz: naponta hallhatjuk, nem David az egyetlen, aki gyilkol a pénz miatt… Mindenki felelõssége megváltoztatni világunkat, ne feledjük: a kis dolgokból lesznek a nagyok.

Ha megfogott e gondolat, közel áll hozzád, látnod kell a Love & Money-t!

A társulat kiváló, fiatal, tehetséges és valóban energikus. Nem kis bátorságra vall, ugyanakkor sikerüket is tükrözi a Székelyudvarhelyen tartott hét elõadás. A darab jelenetei eredetileg hat pályakezdõ rendezõnek készültek, késõbb állt össze Dennis Kelly számára egésszé. Mint mondta, a szöveg bármennyire töredezett lehet, ha az információ összetartja. Gyors fejszámolás után megállapította, most vasárnap látta harmadszor a Love & Money-t, a londoni, svájci elõadás után nálunk, Budapesten. Lényegében különbözik a három felfogás, de az erõs érzelmi töltésû pillanatok ugyanazok, a beszéd ritmusából következtetni lehet a cselekményre. A Nézõpontszínház elõadása – bevallása szerint –, különösen elnyerte tetszését. 

A közönségtalálkozó maroknyi, ámde meglehetõsen érdeklõdõ hallgatósága családias hangulatú, késõ éjszakába nyúló, felemelõ diskurzus részese lehetett. 
Köszönettel tartozunk a rendezõ: Göttinger Pál – humorban bõvelkedõ –, kreatív tolmácsolásának.

2008.12.02.

József Ingrid (1985) 
E-mail: jozsefingrid@freemail.hu

forrás: PR Herald

Az emberek kimondják, hogy fuck


2008. 12. 01. 10.34 Hírextra

A Miskolcon botrányt okozó Love and Money című darab írója, Dennis Kelly szerint a beszélt nyelvben a "fuck", illetve más, durvább kifejezések is gyakran elhangzanak, ezért természetes, hogy egy kortárs drámában ezek helyet kapnak. A vasárnap esti budapesti előadás díszvendége hozzátette, hogy senkit sem állt szándékában megsérteni, de ha mégis így történt, azért elnézést kér.

"Hallottam a miskolci színházban történtekről és igencsak meglepett a dolog, eddig még sehol sem fordult elő hasonló eset, legalábbis a Love and Money előadásain nem" - mondta el Dennis Kelly az MTI-nek a Merlin Színházban tartott előadás után, hangsúlyozva, hogy a Love and Money a legkevésbé ellentmondásos darabja.

"Én emberekről írok darabokat, olyanokról, mint én, vagy ön, vagy bárki más" - jegyezte meg az alkotó, hozzátéve, hogy a Love and Money nem a durvaságról, hanem a hitről és emberi érzésekről szól.

A művész felidézte, hogy a tabutémákat feszegető, brutális jeleneteket is tartalmazó Osama the Hero (Oszama, a hős) című drámája több helyen, így Belgiumban és Hollandiában is váltott ki ellenérzéseket a közönségből. Az Oszama bin Ladent példaképének tekintő fiúról szóló darab előadása közben többen elhagyták a nézőteet, de olyan színházlátogató is akadt, aki egy erőszakosabb jelenetnél elájult.

A székelyudvarhelyi Nézőpont Színház előadása a darabban elhangzó obszcén kifejezések miatt váltott ki nemtetszést a Miskolci Nemzeti Színház közönségének egy részéből. A teátrum Ráadás Bérlettel rendelkező nézői közül többen nyugdíjasok, illetve iskoláskorú fiatalok.

A Nézőpont Színház vezetője, Kroó Ádám azóta elnézést kért a miskolci színház vezetőségétől és közönségétől, amiért az előadásról küldött anyagaikban és plakátjukon nem szerepelt korhatárra vonatkozó figyelmeztetés. A botrányba fulladt vendégelőadás nézőinek ajándékjegyet ajánlott fel a teátrum.

Dennis Kelly darabját számos helyen nagy sikerrel játszotta az első magyar erdélyi magánszínház társulata, a Pécsi Országos Színháztalálkozón a női főszerepet játszó Bartsch Kata a legjobb 30 év alatti színész díját kapta.

Az egy fokozatosan széteső, majd tragédiába torkolló kapcsolat történetét elmesélő drámát Göttinger Pál állította színpadra, további szereplői Kroó Ádám, Tamás Kinga, Viola Gábor, Magyari Tekla és Elek Ányos.

Az 1970-ben született, Londonban alkotó Dennis Kelly a kortárs brit drámairodalom egyik legmeghatározóbb egyénisége. Legfontosabb műveiben (Debris, Osama the Hero, After The End, Love and Money) Kelly a gyermekek kegyetlen naivitásával csodálkozik rá az őt körülvevő világra, érzékenyen tapint rá a mai nyugati társadalmakban való mindennapi létezés feloldhatatlan ellentmondásaira. Ő fordította angolra Kárpáti Péter A negyedik kapu című drámáját, amelyet a londoni Nemzeti Színház mutatott be 2004-ben.


Forrás: MTI

GIGAFÉRC


TÁP Színház: Kurátorok / 7. Nemzetközi Kortárs Drámafesztivál
2008.11.30.
Sokat markol a TÁP Színház legújabb megaprojektje, a Kurátorok. A hatalmas dzsembori helyszínéül szolgáló, ezúttal szűkösnek tűnő Tűzraktérban egymást tapossa rengeteg színházrajongó, jelentős és kevésbé jelentős író és rendező, és megszámlálhatatlan színész. RÁDAI ANDREA KRITIKÁJA.
A nagyszabású vállalkozás keretében Vajdai Vilmos tizenhat írót és tizenöt rendezőt kért fel egy-egy, a színházak számára is a túlélést biztosító kuratóriumokról szóló jelenet megírására és színpadra állítására. A legkülönfélébb karakterű és pályájuk más-más szakaszán tartó alkotók hosszú listáját tekintve a néző a magyar színházi élet sajátos mustráját várhatta egy izgalmas és fontos kérdéseket feszegető téma mentén. Azonban a Kortárs Drámafesztiválon tartott bemutatón csak kevés igazán kiemelkedő produkciót láthattunk, és a merész vállalkozás iránti minden tiszteletünk és kalandvágyunk szép lassan elpárolgott az előadás kaotikus öt (!) órája alatt.
Az eredeti terv szerint – a jelen cikk írásakor a társulat honlapján még mindig ez az információ szerepel – a nézők nem nézhettek volna meg minden jelenetet, vagyis vállalniuk kellett volna saját döntésük felelősségét, vagy fejet kellett volna hajtaniuk a szervezők akarata előtt. Ez a terv rövidebb előadással és egyfajta interaktív akadálypályával kecsegtetett, ehelyett azonban három teremben szimultán folytak a jelenetek, s a színek (kék, piros, sárga) szerint három csoportba osztott nézőknek mindet végig kellett (vagy lehetett) nézniük. Ráadásul a jelenetek többsége jóval meghaladta a Vajdai által is szívesen emlegetett, a mai társadalom koncentrálóképességének időtartamát jellemző YouTube-hosszúságot. A Radikális Szabadidő Színház „túravezetői” pedig hasztalan igyekeztek a csoportok mozgatását zökkenőmentesen lebonyolítani: jómagam lemaradtam a Mundruczó Kornél rendezte Nyitó Plenáris Ülésről, s a sárga csoportba került ismerőseimet például addig várakoztatták egy szobában, míg tanácstalanságukban hazamentek.
Az előadás egészét tekintve pozitívum, hogy a Kurátorok bemutatásának alkalmából nagyrészt nem a tuti megmondására kihegyezett publicisztikák, hanem a kultúra és az állami pénzek kényszerű összefonódásának abszurditásáról szóló jelenetek íródtak. A termek közötti vándorlás helyszíneit is belengi a bizarr hangulat: a falakon színes mappák lógnak, bennük pornómagazinokból kivágott képek, s a lépcsőházban hatalmas, „Határidő” feliratú poszter áll a közlekedők útjában.
Rituális öngyilkosság, időutazás, elrabolt, pszichiátriai intézetbe került, Darth Vader alakját öltő és mennyei kurátorokon keresztül ismerkedhet a néző a két oldallal: a szűkmarkúan osztott pénz miatt félmegoldásokra kényszerülő alkotókkal és a döntés kényszerét szorongással vagy a hatalmaskodás eszközével megélő pénzosztókkal. Az abszurd köntösben – és a jelenetek nagy számát tekintve szükségszerűen – olykor az unalomig ismétlődnek a magyarországi színház helyzetét jellemző elemek: az összefonódások, a mutyizás, a korrupció, a soha el nem olvasott vagy sikertelen pályázatok, és a saját pályázatukat bíráló kuratóriumi tagok. Örvendetes viszont, hogy a másik oldal is frocliztatik: a pályázati pénzekért mindenre képes, vagy a művészetüket mindenáron a közönségre kényszerítő, esetenként fél-, azaz rossz megoldásokkal megelégedő alkotók sűrű lila ködben tengetik mindennapjaikat.
Míg egy efféle előadásnál törvényszerű, hogy a jelenetek között legyenek jók és kevésbé jók, az már magyarázatra szorul, hogyan kerülhettek a Kurátorokba érdektelen szövegeket ledaráló produkciók. Komoly probléma az is, hogy kevés élő néző (és színész) akad, akinek leragadó szemhéját hajnali kettő után is felfeszítené akár minden idők legjobb előadása. Vagyis a minőség észlelését természetesen a sorrend is befolyásolja. Így még viszonylag ígéretesen indul a „Grecsó-szoba” szekciója a kurátorasszonyt elrabló, kortárs formációkat parodizáló táncosokkal (író: Tasnádi István – rendező: Bozsik Yvette). A Bársonyterem szekciójában láthatjuk a jelenetek krémjét és a legváltozatosabb színházi eszközöket. A Keresztapa című film egyik híres jelenetét szinkronizálta újra Bezerédi Zoltán és Fodor Tamás, a vérfertőzés témáját cukisággá finomító, a támogatásért meghunyászkodó művész és a 20 %-kal megelégedő maffiavezér (Galambos Attila – Vajdai Vilmos). A Szecsuáni vérengzésben (Háy János – Horváth Csaba) az Oroszlánkirályt kedvelő és elánnal előadó kuratóriumi elnök színházak lebontására ír ki pályázatot, melynek megvalósítását egy alternatív társulat – nem lévén saját játszóhelyük – önmaga rituális kivégzésében látja. A Kovácsoltvas pelenka című pályaműben (Vinnai András – Vajdai Vilmos) egy arisztokratikus és egy izgága kuratóriumi tag utazgat az időben, hogy a megvalósult produkció, a premier felől ítélkezzen a pályázatokról. Az utolsó szekcióban már csak a filmtörténet alakjait (például Joker, Darth Vader és Taki bácsi) magukra öltő kuratóriumi tagok kizárólag nyulakról szóló pályázatok közti vergődése győzi le a fáradtságot – úgy-ahogy.
A Záró Plenáris ülésen (Schilling Árpád – Gáspár Máté) idős hölgy olvassa fel a Gáspár és Schilling nevében írt, az alkotás szabadságával és pénz általi korlátoltságával játszó szöveget. A néni nagy igyekezettel, olykor akadozva olvas. Az ítélet kérlelhetetlensége, a szöveg bürokratikussága és a keresetlen egyszerűség furcsa, feszült játékának vagyunk tanúi. Tűrőképességünk legvégső határán.
A támogatás adatait és kapcsolódó cikkeinket a 7. Nemzetközi Kortárs Drámafesztivál gyűjtőlapon olvashatják.
Szerző: Rádai Andrea

Dennis Kelly érkezik!


A vasárnap esti előadást nézi a szerző, a Londonból pár napra idelátogató
Dennis Kelly,
utána pedig beszélgetésen vesz részt a nézőkkel és az alkotókkal. Várunk benneteket szeretettel!

Love & Money
Merlin Színház
Budapest, Gerlóczy utca 4.
www.merlinszinhaz.hu

2008. november 30. 19h

Karácsonyi bérlet



Ajándékozzon élményt karácsonyra!
Ünnepelje a Karácsonyt színházunk társulatával!

A Bárka Színház bérlettel készül a Karácsonyra. A bérlettel három tetszőleges előadást tekinthetnek meg nézőink az évad hátralévő időszakában.

A karácsonyi szabadbérletet akció december 1. és 19. között megváltott bérletekre vonatkozik. Azok a nézők, akik ebben az időszakban vásárolnak bérletet december 21-én 21.30-tól részt vehetnek a Bárka Színház karácsonyi ünnepségén és közösen tölthetik el az estét színészeinkkel és a színház többi munkatársával.

Program:
FIRKIN KONCERT


A bérletek 2008. december 1-től válthatóak, részletekről érdeklődjön a színház szervezésén: 1082 Budapest Üllői út 82.; nyitva hétköznap 14-től 19 óráig. Hétvégén előadás előtt két órával.

Telefon: jegypénztár 303 6505, központ: 303 6506.

Bérletárak:
Józsefvárosi 4800.- Ft
Felnőtt 5400.- Ft
Diák/nyugdíjas 4500.- Ft
Páros (két fő részére) 9900.- Ft


***


A Firkin együttes koncertje
Péter János - fuvola, furulya; Göttinger Pál - ének, gitár, ír furulya; Sárhidai Zsuzsa – hegedű; Marczis Attila - elektromos gitár; Szuna Péter - basszusgitár; Juhász Róbert - dob, ének.
www.firkin.hu
Péter János fuvolás (M.É.Z.) 2008 nyarán alakította a FIRKIN zenekart. A stílusnak nincs neve, ír népzene, punk és rock keveredik benne. A féktelenül vidám és a féktelenül dühös ember egyaránt mulatságos, az ír zenétől kölcsönvett önirónia pedig képes ennek végleteit egyetlen gesztussá sűríteni: ellazít, kikapcsol, aztán újra megpörget, energiával és derűvel tölt el. A saját számok mellett sokak által közismert ír dalok és táncok is elhangzanak, utóbbiak a Firkin előadásában friss, dinamikus ízt kapnak.


„A trágár beszéd nem lehet öncélú”


A Nézőpont színház előadása a budapesti Merlin vendége lesz, a darabot nemrégiben a miskolci közönség is láthatta. Az erdélyi teátrum most így hirdeti országszerte produkcióját: Az előadás, amely Miskolcon botrányt okozott.


A Love@Money című vendégelőadás után a miskolci színház közleményt adott ki (az Északban is megjelent), amiből kiderült, voltak, akik otthagyták, mások utólag kritizálták obszcenitása miatt. A Miskolci Nemzeti Színház hírül adta akkor, mivel jogosnak tartják és megértik a nézők felháborodását, ezért „az őket ért erkölcsi és anyagi kárért a teátrum vállalja a felelősséget”, és felajánl egy ingyenes színházjegyet azoknak, akiknek a produkció csalódást okozott.
Most, hogy az erdélyi színház ezzel az esettel „reklámozza” előadását, kérdeztük meg Halasi Imrét, a miskolci színház igazgatóját, kíván-e lépni az ügyben. Válasza: nem. Szerinte elég volt az a bizonyos közlemény. (Egyébként magán a „botrány” szón is csodálkozik, ő úgy látja, nem volt semmiféle botrány. Nem fütyülték ki a színészeket, „csak” néhányan hazamentek a szünetben.)
– Bevallom, nekem sem tetszett az előadás – jegyezte meg. – Ezért is értettem meg a tiltakozókat.

Nem voltak sokan egyébként, tíz alatt volt azon nézők száma, akik igényelték a kárpótló tiszteletjegyet.

– Az esetek 99 százalékában megnézem a meghívott előadásokat – mondta még. – Mivel helyettesítenünk kellett egy másik produkciót, gyorsan kellett döntenem. A darabot maguk a székelyudvarhelyiek ajánlották, a büdzséből is kitelt, és még POSZT-díjasok is voltak, adta magát, hogy őket válasszam. Ma már tudom, gyanakvóbbnak kellett volna lennem.
Halasi Imre szerint ritka, hogy a nézőknél „kiüsse a biztosítékot” egy előadás, bár van rá példa, ő úgy látja: főleg az alternatív daraboknál fordul elő. "Legutóbb" Pintér Béla együttese bukott meg Miskolcon, néhány éve a Parasztopera című előadással. (A színiigazgató mondta, az előadás után néhány felháborodott levelet kapott pedagógusoktól.)

Megjegyeztük, több olyan előadás van (például Spiró György: Csirkefej című darabja), ahol fontos szerepet kapnak a trágár szavak: ez a modern daraboknál gyakori. Miért akkor mégis a tiltakozás? A színiigazgató úgy látja, nem a káromkodással volt a baj. A Portugál című előadás – szintén „csúnya beszéddel” tűzdelt –, évek óta sikerrel megy a színházban, soha senki nem tiltakozott a darab ellen. A trágár beszéd nem lehet öncélú, kell, hogy oka legyen a darabban. A Love@Money-ban nem volt.

„A botrányos Love&Money.

Amelyet azóta számos helyen sikerrel játszottak, meghívták a Kisvárdai színháztalálkozóra, legutóbb pedig a Krétakör által szervezett dunaPart Platformon láthatta a közönség. A Pécsi Országos Színháztalálkozón Bartsch Kata (Jess) a legjobb 30 év alatti színész díját kapta.” Ez olvasható a székelyudvarhelyi előadás reklámszövegében. (Ami azért csúsztatás, mert a kisvárdai találkozó és a POSZT is hamarabb volt, mint a miskolci „botrány.”) Vajon milyen lehet ez a darab? Az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) honlapjáról idézünk néhány véleményt.

Kiragadott mondatok:

Nagyon úgy tűnt, hogy van egy erősen közepes darab, aminek a megmentésére történik egy kísérlet, nagyon komoly invencióval. És ez hol sikerült, hol nem. A végére inkább a nem felé billen a dolog.
Tasnádi István

...én nem ismertem a darabot, teljesen szűzen ültem be. És amikor azt mondom, hogy nem értettem, akkor valójában egy rettenetes hiányérzet fogalmazódott meg bennem. Számtalanszor elveszítettem a fonalat.
Telihay Péter

Azt érzem, hogy lehet, hogy valahol, Angliában van olyan közeg, ahol ez nagyon horzsol, de itt nem.
Tasnádi István

A Merlinben láttam az előadást, és ott egyszerűen mindenkit leütött a lábáról. Sikongattak a végén, és hihetetlen vastaps volt.
Kukorelly Endre

Csak azért jöttem el ide minden nehézséget leküzdve, hogy megköszönjem Kukorelly Endrének, hogy kiválasztotta ezt az előadást, nektek pedig azt, hogy kiválasztottátok ezt a darabot, és meg mertétek csinálni. Noha tényleg lehetnek apró színházi, szakmai kifogásaink, de nekem egészében nagyon tetszett az előadás, és az volt a benyomásom, hogy a körülöttem ülőknek is.
Rezes Zsuzsa

Nagyon fontosnak tartom elmondani, hogy nekem borzasztóan tetszett az előadás. Azt gondolom, hogy nagyon sokféleképpen lehet színházat csinálni, és nekem úgy tűnt, hogy ők ehhez a fajta szöveghez egy adekvát formát találtak. Lenyűgözött a színészeknek a játéka, hogy milyen levegősen játszanak, hogy mennyire nem törekszenek arra, hogy belemenjenek a mélyébe, vagy hogy az extrémitásig vigyék. Ez fogott meg, és a mozaikszerűsége.
Bellus Attila

„Jó reklám volt nekünk“

– A Merlin színház küldhette önökhöz a levelet, ők minden lehetőséget kihasználnak, hogy sikerre vigyék az előadást. A botrány szóval pedig mindent jól el lehet adni – magyarázta a történteket Kroó Ádám, a Nézőpont színház vezetője. Aki még elmondta, teljesen egyedi eset volt a miskolci, soha korábban nem fogadták rosszul az előadásukat, még a meglehetősen konzervatív Csíkszeredán, Székelyudvarhelyen sem.
– Nagyon sajnáljuk, ha csalódást okoztunk, de a darab nyelvezete szerves része az előadásnak, hazug lenne, ha a káromkodás helyett árnyaltabb kifejezéseket használna. 
Kroó Ádám elmondta, már az előadás alatt érezték, nem olyan a darab fogadtatása, mint máskor. Néhány idős hölgy és úr ült a nézőtéren, sokat sóhajtoztak, „már közben gondoltuk, se nekünk, se nekik nem jó ez így”. Ez volt a délutáni előadás, az esti már hatalmas siker volt, a színész állítja, vissza is tapsolták őket.
– Az az igazság, a darab fiatalokról szól, fiataloknak.
Kroó Ádámék úgy gondolják, jó reklám volt nekik, ami Miskolcon történt. A Merlinben mindenesetre több jegyet adtak el a hétvégi előadásukra, mint várták. A botrányban kicsit felelősnek érzi magát. A plakáton mindenesetre azóta ott áll: 16 éven felülieknek.

Eddig egy botrányos előadásra emlékszik a Miskolci Nemzeti Színház történetéből Mikita Gábor muzeológus, ez pedig Zsótér Sándor rendezésében a Wojzeck című darab volt a ’90–es évek elején. Ebben Kuna Károly színművész több perces jelenetben meztelenül mutatkozott a színpadon, ezért a középiskolai igazgatók kivetették az előadást az ifjúsági bérletes sorozatból. Volt még egy darab, ahol bár háborgott néhány néző, de mivel Jancsó Miklós rendezéséről volt szó, a közönség eleve számított rá, hogy ez a Csárdás királynő kicsit más lesz, mint a többi. Így a meztelen női test látványa nem váltott ki botrányt 1980–ban. Mikita Gábor tapasztalatai szerint a közönség a színháztól tiszta, katartikus élményt vár, ezért váltanak ki ellenérzést azok az előadások, melyekben trágár beszéd hallható, meztelen színészek vagy naturális szexjelenetek láthatók.

Kurátorok-pályázati felhívás!


TÁP Színház a Kortárs Drámafesztiválon


A Táp Színház pályázatot hirdet a Kurátorok című ősbemutató megtekintésére. Időpont és helyszín: 2008. november 26. szerda, 22.00 óra, TŰZRAKTÉR (VI. Hegedű u. 3.).


Különleges írói és színházi kísérletre vállalkozott a TÁP Színház.

Mindannyian tudjuk, hogy a pályázati rendszer működésével ifjú demokráciánkban sok baj van.

Hogyan működnek a kuratóriumok?

Mire és mennyi pénz jut?

Miért éppen arra?

Milyen kritériumok alapján dőlnek el a pályázatok?

Hogyan élik meg a döntéseket a pályázók?

1 előadás 1 helyszín 4 tér 13 író 15 rendező 89 színész

Filó Vera Galambos Attila Gazdag Péter Háy János Kárpáti Péter Kukorelly Endre Maros András Molnár Gál Péter Mohácsi István Takátsy Péter Tasnádi István Tóth Krisztina Vinnai András Ascher Tamás Bozsik Yvette Gáspár Máté Göttinger Pál Horváth Csaba Keszég László Kovács Dániel Mundruczó Kornél Néder Panni Pelsőczy Réka Schilling Árpád Tasnádi István Török Ferenc Vajdai Vilmos W. Szabó Julcsi Bánki Gergő Csányi Sándor Csákányi Eszter Dankó István Ezüsthigany Fullajtár Andrea Hegedűs D. Géza Keresztes Tamás Kovács Lehel Mészáros Béla, Monori Lili Rába Roland Zrínyi Gál Vince és még sokan mások

- de, van amikor írók rendeznek, rendezők játszanak és színészek írnak –

Túravezető: Radikális Szabadidő Színház

(az előadásban használt díszlet Deák Emese alkotása, amely Nina Ummiakov A könyvtár című előadására készült – Köszönet!)

Információ és jegyrendelés: tapszinhaz@szinhaz.hu +36-20-336-1134
Foglalás ajánlott, helyek korlátozott számban!

A botrányos Love and Money a Merlinben!


A Miskolcon botrányt okozó előadás újra látható!


Dennis Kelly, a Love and Money színdarab angol írója is megnézi november 30-án a Nézőpont színház vendégjátékát a Merlinben. A Miskolcon botrányt okozó előadást azóta számos helyen sikerrel játszották, meghívták a Kisvárdai színháztalálkozóra, legutóbb pedig a Krétakör által szervezett dunaPart Platformon láthatta a közönség.
2008.11.25 17:00, ma.hu

Az előadás botrányba fulladt a miskolci színházban, mert túl sok volt a káromkodás, így voltak, akik otthagyták, mások utólag kritizáltak obszcenitása miatt egy csütörtöki vendégelőadást a Miskolci Nemzeti Színházban; a csalódott nézőknek ajándékjegyet ajánlott fel a teátrum.

A negatív kritikát a székelyudvarhelyi Nézőpont Színház Love and Money című előadásában elhangzott obszcén kifejezések váltották ki - közölte a Miskolci Nemzeti Színház kommunikációs és marketingvezetője.

Árvai Judit közölte: az első magyar erdélyi magánszínház vezetője, Kroó Ádám elnézést kért a miskolci teátrum vezetőségétől és közönségétől, amiért az előadásról küldött anyagaikban és plakátjukon nem szerepelt korhatárra vonatkozó figyelmeztetés.

A Ráadás bérlettel rendelkező nézők között ugyanis több nyugdíjas, valamint iskolás fiatal található. Nekik, illetve az őket kísérő pedagógusoknak feltétlenül tudniuk kellett volna az olykor meglehetősen szókimondó kifejezésmódról - fejtette ki a kommunikációs vezető.

Hozzátette: mivel azonban erre nem készülhettek fel, a Miskolci Nemzeti Színház jogosnak tartja és megérti azon nézőinek felháborodását, akik a trágár szavak miatt nem tudták, nem akarták végignézni az előadást.

- "Az őket ért erkölcsi és anyagi kárért a fentiek miatt a teátrum vállalja a felelősséget", és felajánl egy ingyenes színházjegyet azoknak, akiknek a Love and Money csalódást okozott.

Az előadás a Kroó Ádám vezetésével működő Nézőpont Színház harmadik bemutatója. A Csongor és Tünde és Az arab éjszaka után kortárs angol darabot állítottak színpadra. A három fős társulat három vendégszínésszel, a kaposvári Bartsch Katával, a marosvásárhelyi, de Magyarországon dolgozó Viola Gáborral és a Kaposváron frissen végzett Elek Ányossal egészült ki az alkalomra, a látvány megtervéséhez Bukarestből hívtak szintén friss végzős díszlettervezőt, Bagoly Zsuzsát.

A magyar szöveget a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturghallgatója, Várady Zsuzsa készítette.

A rendező, Göttinger Pál Székely Gábor osztályában végzett a színművészeti egyetemen, a darabbal és a szerzővel londoni szakmai gyakorlata során ismerkedett meg.

A produkció egy héthetes, "bentlakásos", táborszerű próbafolyamat végeredménye, a nap 24 órájában együtt lévő színészek és alkotók közös munkája, egy fiatal, a határontúli és a magyar színházi életben magát meghatározni igyekvő társulat friss, energikus bemutatkozása.

Szereplők: Bartsch Kata, Kroó Ádám, Tamás Kinga, Viola Gábor, Magyari Tekla és Elek Ányos

Díszlet: Bagoly Zsuzsa
Dramaturg: Várady Zsuzsa
Rendezte: Göttinger Pál

Időpont: november 30-án, vasárnap, 19:00
Helszín: Merlin Színház (Budapest, Gerlóczy u. 4.)

forrás: kulturport.hu

A Bárka Színház decemberi ajánlója a napvilag.net oldal átiratában


A Bárka Színház 3 teremben, 14 változatos darabbal, közöttük a Tengeren című új bemutatóval várja 2008 decemberében az érdeklődő közönséget. A március óta Seress Zoltán vezetése alatt álló létesítményben tapasztalható néhány változás, ezt jelképezi a megújult logó is, ami a gondolkozásbeli sokszínűséget, és a haladás vitorláját ábrázolja. (*** program ***)

Nem történt azonban változás abban, hogy az immár 11 éve működő Bárka továbbra is helyet biztosít a magyar ősbemutatók és legújabb külföldi darabok mellett a klasszikusok számára is, erre példa a Szász János rendezésében bemutatásra kerülő Sirály című Csehov dráma, amelyben Varjú Olga, Varga Anikó és Gados Béla mellett az igazgató Seress Zoltán, valamint a színház korábbi vezetője, Alföldi Róbert is szerepet vállal. A mű előadására december 22-én kerül majd sor.

Szintén a klasszikus darabok közül tűzi műsorára a színház december 3-án a mostohaanyja után epekedő Don Carlos történetét, december 28-án a Mágnás Miskát (Spolarics Andrea rendezésében, Pásztor Tibor és Császár Réka főszereplésével), valamint december 30-án Betrolt Brecht és Kurt Weill Koldusoperáját, amelyben az egyik kikiáltó hangját Garas Dezső biztosítja majd, Bicska Maxi szerepében pedig ismét Alföldi Róbertet láthatjuk, aki egyben a rendező is.

Mikulás napján a Szentivánéji álom Bárka-verzióját tekinthetjük meg, többek között Illyés Róbert, Horváth Zsuzsa, Telekes Péter, Dévai Balázs és Kálid Artúr előadásában.

A modern darabok közül könnyedebb, zenés szórakozást ígér a franciák énekes madárkájának története, a Piaf Piaf, melyet finn írója kifejezetten a Bárka Színház részére újított fel, és amely több alkalommal is, december 9-én, 11-én, 21-én, 26-án és 28-án is műsorra kerül, Varjú Olga, Illyés Róbert és Spolarics Andrea főszereplésével.

Pikáns témát feszeget az Édes szívem, ribanc vagy című színmű, amely Ágens operaénekes és rendező verseskötete alapján született (december 1-én játszák). Sokkal komorabb vizekre evez a hitleri Németországban játszódó, egy nézetei miatt őrlődő, ellentmondásos viselkedésű tanár (Kardos Róbert alakítja) kálváriáját bemutató Istentelen ifjúság, mely Ödön von Horváth regényéből készült, és a színház háromszor, december 13-án és 14-én tűzi műsorra.

Bohumil Hrabal népszerű cseh író művei nyomán Mezei Kinga rendezésében a Vasárnap nem temetünk című darab kerül terítékre december első péntekén, valamint 29-én.

Picasso A világ teremtése címet viselő festménye ihlette azt az alkotást, melyet a Baltazár Színház varázsol a Bárka Vívótermének színpadára december 8-án. A 10 éve működő Baltazár társulat egyedülálló hazánkban, hiszen tagjai értelmi sérült hivatásos színészek. A Bárka decemberi modern alkotásokat felvonultató programját még Mundruczó Kornél Frankeinstein-terv című darabja egészíti ki, melynek megírásában a rendező segítségére volt Bíró Yvette (együtt dolgoztak az idén ősszel bemutatásra került Delta elkészítésén is), és amely három alkalommal (december 15., 17., 18.) lesz látható a Konténer elnevezésű helyiségben.

A színház két darabbal várja ebben a hónapban kifejezetten a fiatalabb korosztályt. Az egyik Ottlik Géza jól ismert regényének színpadi adaptációja, az Iskola a határon Vidovszky György rendezésében december 7-én. A másik még kisebbeknek szól, hiszen a Hepp Trupp társulat szintén december 7-én, valamint 21-én a korai, nappali órákban bábjáték formájában mutatja be a gyerekeknek Mátyás király udvarát, és megeleveníti a róla szóló meséket, a Mátyás király asztalánál című darab keretein belül.

A Bárka legújabb darabja, mely a Tengeren címet viseli, december 19-én kerül majd bemutatásra, de előző nap lehetőség lesz a nyilvános főpróba megtekintésére is (ezután ebben a hónapban még kétszer, 20-án és 27-én játsszák majd). Göttinger Pál Conor McPherson ír származású író és színházi rendező alkotását viszi a Bárka Stúdiójának színpadára, Illyés Zoltán, Mucsi Zoltán, Gados Béla, Kálid Artúr és Dévai Balázs szereplésével. A történet központjában áll egy fontos kártyacsata egy távolról érkezett patás idegennel, valamint a Hellfire nevű klub, ahonnan az események kiindulnak. A mű címe egy időszámításunk szerint 1000 után nem sokkal lejegyzett óangol vers címéből származik, amely a művészek élete és az átlagemberek hétköznapjai között feszülő ellentétet festi le. A darab részletesebb bemutatása itt olvasható.

A Bárka színház programjáról további információ található a színház honlapján.

forrás: napvilag.net

Kurátorok


2008. november 26. (szerda), 22:00 - Tűzraktér
Tülönleges írói és színházi kísérletre vállalkozott a TÁP Színház. Mindannyian tudjuk, hogy a pályázati rendszer működésével ifjú demokráciánkban sok baj van. Hogyan működnek a kuratóriumok? Mire és mennyi pénz jut? Miért éppen arra? Milyen kritériumok alapján dőlnek el a pályázatok, és hogyan élik meg a döntéseket a pályázók?
Az előadás szövegén tizenhárom kortárs szerző dolgozott, akik között nem csak drámaírók, hanem egy kritikus (MGP), egy színész (Takátsy Péter) és egy filmrendező (Galambos ’Gigor’ Attila) is található.
A 13 szerző – Filó Vera, Galambos Attila, Gazdag Péter, Háy János, Kárpáti Péter, Kukorelly Endre, Maros András, Molnár Gál Péter, Mohácsi István, Takátsy Péter, Tasnádi István, Tóth Krisztina, Vinnai András – arra kapott felkérést, hogy írjanak egy-egy jelenetet, amely a kuratóriumok (különös tekintettel a művészeti kuratóriumok) működését dolgozza fel.
A szatirikus hangtól a költőileg megformált metaforikus szövegig széles skálán helyezkednek el az elkészült jelenetek. Tasnádi István Tarantino-filmek hangulatát idéző szövege, Vinnai András egy kovácsoltvas pelenka körül forgó pályaműve, Tóth Krisztina feminista szempontokat is felvillantó jelenete, amelyben megjelenik egy szoptatós kurátor, mind különféle színházi formákat és rendezői megközelítésmódokat igényelnek. Filó Vera a kurátorok emberi létezésére és frusztrációira hegyezi ki írását, megidézve egyúttal egy cirkuszi-színházi formát. Kárpáti Péter pedig a kuratóriumok gépezetének működését mint az emberi létezés metaforáját használja, kitágítva ezzel az előadás perspektíváját.
A 12 rendezőt kértünk fel, hogy rendezze meg az így elkészült jeleneteket, illetve Galambos Attila írásából egy film-parafrázis készült.
Alább következnek az író rendező párok:
Filó Vera - Simon Balázs
Galambos Attila – Vajdai Vilmos
Gazdag Péter – W. Szabó Julcsi
Háy János - Horváth Csaba
Kárpáti Péter – Ascher Tamás
Kukorelly Endre- Göttinger Pál
Maros András - Török Ferenc
Molnár Gál Péter - Néder Panni
Mohácsi István - Tasnádi István
Takátsy Péter - Keszég László
Tasnádi István – Bozsik Yvette
Tóth Krisztina - Pelsőczy Réka
Vinnai András – Vajdai Vilmos
Vannak köztük elismert prózai színházi rendezők (Ascher Tamás, Keszég László), koreográfusok (Bozsik Yvette, Horváth Csaba), drámaírók (Tasnádi István), fiatal rendezők, akik még a főiskolára járnak, vagy nem rég jöttek ki onnan (Néder Panni, Göttinger Pál), filmrendezők (Török Feri) és diákszínjátszó, amatőr rendezők is (W. Szabó Julcsi).
A felsoroltakon kívül még két csapat készített jelenetet, a megírt szövegektől függetlenül saját írás, illetve improvizáció alapján. Az egyik csapat Mundruczó Kornél, a másik Schilling Árpád és Gáspár Máté vezetésével.
Az előadásban több mint nyolcvan előadó vesz részt: színészek, táncosok, rendezők, amatőrök, alternatívok és kőszínháziak egyaránt. Beleértve a Fortedanse és a Bozsik Yvette Társulatokat, és a két tavalyelőtti végzős osztályból alakult KoMa és HoppArt Társulatot is. Néhány név a szereplők közül: Blaskó Bori, Békés Itala, Csányi Sándor, Csákányi Eszter, Ezüsthigany, Fullajtár Andrea, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Monori Lili, Rába Roland.
Az előadás sajátos rendszerében a különálló, egymástól függetlenül készült szövegekből és jelenetekből egy egész áll össze, amely nem lineáris összefüggéseivel, hanem sokoldalú, százszempontú kapcsolódási pontjai segítségével jár körül egy témát, ad ki egy összetartozó előadás komplexumot.
Az előadás időpontja: 2008. november 26. (szerda), 22 óra
Helyszíne: Tűzraktér
További információ: www.tapszinhaz.hu

Ír kocsmazene - a Firkinről a Zalai Hírlapban


Megjelenés dátuma: 2008. november 21. 04:29.00
Szerző: Benedek Bálint

Nagykanizsa - Különlegesen érces, vérbeli ír kocsmazene töltötte be a műfaj hangulatához kissé steril HSMK színháztermét a minap. A muzsikát az újonnan alakult Firkin együttes szolgáltatta.

A budapesti Firkin táncolható zenével készült, s akadt is vállalkozó, aki a színpad elé állva csápolt ütemesen minden egyes dalhoz. Senki sem akart lemaradni, a ritmust mindenki érezte, olykor csak lábbal, máskor tapssal követve az ír életérzést. Még úgy is, hogy a dalok kivétel nélkül angolul, jól kihangsúlyozott ír akcentussal szólaltak meg, persze mindez magyar torokból. A bandát egytől egyig komoly zenei múlttal rendelkező muzsikusok alkotják, akiket megérintett az itthon oly népszerű ír dallamvilág.

Ha valaki a koncertig még nem járt kocsmában, most a dallamok szárnyán egy felettébb érdekes hangulatú helyre juthatott el. Volt ott minden: összeborulós, szerelmes, vigadós, vigasztalós, búfelejtős, de háborúba menős és onnan jövős is. Szóval a repertoár kifogyhatatlan mennyiségű témát és dalt kínált. A zenei palettán szerepelt: basszus-, és akusztikus gitár, dob, fuvola, furulya, hegedű, valamint az a bizonyos érces torok! Talán ezeknek a harmonikus, olykor vad egyvelege késztette arra a nézőket, hogy vörösre tapsolják a tenyerüket.

- Nemrégiben alakultak, s máris járják az országot. Mi történt tavasszal? - kérdeztük még koncert előtt a zenekart alapító Péter Jánostól, a M.É.Z. egykori fuvolásától.

- Bécsben az egyik barátom mutatott egy Flogging Molly névre hallgató zenekart. Amerikaiak, ír punkot játszanak, s a hazájukban népszerűek - kezdte Péter János. - Ez indított el, hogy összehozzak egy olyan csapatot, ami vidám, jól táncolható és pattogós zenét játszik. Erre volt szükségem. Egy kicsit lefulladtam, szomorú voltam, kevés energiával, viszont ez az elementáris muzsika feldob, az ír vonulat mindig közel állt a szívemhez. Nyáron összehívtam a legjobb barátaimat, akikkel 15 éve dolgozom együtt, így teljes stábot, marketingest, stylistot gyűjtöttem magam köré.

- Mindegyik hangszerre talált e körből zenészt?

- Nem, egy meghallgatáson találtunk rá hegedűsünkre, Sárhidai Zsuzsára, aki minden kritériumnak megfelel, s jól bírja a gyűrődést. Két énekesünk van, felváltva szerepelnek, egyikőjük színházi rendező, Göttinger Pál, másikuk Marthy Barna. A dobosunk, Juhász Róbert ESE az előző együttesemben a Shannon.hu-ban dobolt, így egyértelmű volt a választás. Szuna Péter jazz basszusgitáros, eddig csak abban a műfajban létezett, de aztán hamar rátalált az őrült ír zenére. Másik gitárosunk a 20 éves Marczis Attila, szintén egy meghallgatáson figyeltünk fel különleges karakterére.

forrás: Zalai Hírlap

Tengeren


Conor McPherson
TENGEREN





James "Sharky" Harkin
Ilyés Róbert

Richard Harkin
Mucsi Zoltán

Ivan Curry
Gados Béla

Nicky Giblin
Dévai Balázs

Mr. Lockhart
Kálid Artúr

Rendező: Göttinger Pál
díszlet: Sebő Rózsa
jelmez: Kovalcsik Anikó
Asszisztens: Ivánovics Beatrix
Bemutató: 2008. december 19.

Bárka Színház, Stúdió
16 éven felülieknek!

KINN AZON A TENGEREN
Van Dublin fölött a hegyen egy erődszerű, elhagyott épület, kicsi ablakokkal, vaskos falakkal, templomra, várra egyaránt hasonlító ház. Ez a Hellfire Club, ahol az ördög kártyán nyerte volna el a monda szerint az ott tivornyázó angol urak lelkét valamikor régen. Éjszaka volt, zúgott a szél, és a többi, és akkor a tivárnyázó angol urak társaságába kicsit részeg, de elegáns, ismeretlen úr érkezett, hogy melegedne meg egy kicsit, mielőtt továbbindul. Le is telepedett, majd be is szállt a kártyajátékba, és csöndes, de magabiztos tehetséget árulva el, sorra nyerte a köröket. Egyre nagyobbak lettek a tétek. Mikor egyik áldozata véletlen leejtett egy kártyát, lehajolva halálra váltan vette észre a pislákoló fénynél, hogy vendégüknek patái vannak. Mikor rémülten felegyenesedett, az ördög, más néven púca egy szempillantás alatt felröppent és eltűnt egy tűzgömbben, kénköves bűzt hagyva maga után. A borzalmas épület a mondában mondjuk legalábbis koponya alakú, de ez már nem olyan fontos - a ház ma is áll Dublinban, graffitis és mocskos ugyan belül, de megvan, Ballybodenből kell tovább felmenni a hegyre az R115-ösön Powerscourt felé. A Hellfire Club is valóban létezett, Sir Francis Dashwood vezényletével voltak nagyon gonoszak ott a tagok az ezerhétszázas évek közepén.

A Seafarer (Tengerész) egy óangol vers címe. Egyes szám első személyben beszél a számkivetettségről meg a dicsőséges múltról, de leginkább arról, hogy milyen kinn lenni a tengeren, magányosan. A szöveg egy angolszász nyelvű gyűjteményben maradt fenn, amelyet Exeteri Könyvnek szokás nevezni, és amelyet Leofric, az exeteri katedrális érseke állított össze 1072-ben bekövetkezett halála előtt. A verset sokan lefordították modern angol nyelvre, a körülötte kialakult valóságos divat magyarázható azzal, hogy a számkivetett tengerész ebben a versben megfogalmazott, több mint ezeréves képe hasonlít ahhoz a modern attitűdhöz, ahogy a művészek elszigetelik magukat a társadalomtól. A vers a szenvedések ecsetelésével kezdődik, de aztán átfordul abba, hogy a szerző szívesebben élne keserves életet kinn, azon a tengeren, mint a biztonságos parton, amelyet az értelmetlen hiúsággal azonosít.

Egy dublini házban, mit sem sejtve ezekről a dolgokról, egy vénember, aki nemrég vakult meg; az öccse, aki vak bátyját támogatni érkezett vissza vidékről, ahol hajóskodott is korábban; régi barátjuk, aki a feleségétől és a gyerekeitől szökött át ide; és egy másik ismerős, akiről tudható, hogy az öcs régi szerelmével él most együtt - összegyűlnek pókerezni karácsony este. Szánalmasságuk, vesztességük, az életüket rajtuk állandóan számonkérő többi ember elöl ide zárkóznak be rengeteg whiskey-vel, ebbe a hegyoldalba épült házba, amelyik Howth-ban áll, pont a város másik végén, mint a fenti régi klub. A ház a Binn Éadair-hegy oldalában áll, amelyik jóságosan és védőn magasodik a dublini öböl bejárata fölé. Biztonságos hely. Ezen a szentestén a kinti viharból egy idegen érkezik...


Göttinger Pál 1983-ban született Budapesten. 2007-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán, Székely Gábor osztályában. Szakmai gyakorlatát a budapesti Radnóti Színházban, a poznani Teatr Polskiban és a londoni Young Vic Theatre-ben töltötte. Diplomarendezését (Hamvai Kornél: Pokol) a budapesti Merlin Színházban mutatták be. Diploma utáni első rendezése (Dennis Kelly: Love & Money) szerepelt a VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó és a kisvárdai Határontúli Magyar Színházak Fesztiválja versenyprogramjában. Martin Crimp Attempts on her Life című darabjából készített a.N.N.a című előadásáért a legjobb rendező díját kapta a XIV. Alternatív Színházi Szemlén.

Bérháztörténetek - időpontok!


Bérháztörténetek
A MU SZÍNHÁZ előadása

A Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutataó Intézet - Labor előadása
Író: Bodó Viktor, Tasnádi István, Vinnai András
Rendező: Bodó Viktor

Szereplő:
Fábián Gábor
Koblicska Lőte
Szabó Zoltán
Tóth Simon Ferenc
Jankovics Péter
Székely Rozi
Hay Anna
Hámori Gabriella
Galamb
Gyabronka József
Kiss Erzsi
Csákányi Eszter
Lukáts Andor

Jelmeztervező: Nagy Fruzsina
Dramaturg: Turai Tamás
Asszisztens: Fülöp Eszter
Előadás időpontok:
MU SZÍNHÁZ - Budapest
november 29. (szombat) 19:00
december 3. (szerda) 22:00
december 4. (csütörtök) 22:00
december 11. (csütörtök) 22:00
december 12. (péntek) 22:00
december 19. (péntek) 22:00
december 20. (szombat) 22:00

Ismertető:
Bodó Viktor rendező és színész szakon szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tagja volt a Krétakörnek és a Katona József Színháznak, jelenleg saját társulatát, a Szputnyikot vezeti. A Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház és Viselkedéskutató Intézet-Labor 2008 januárjában alakult. Első produkciója a Holt lelkek volt, e számos mutáción átesett munkát idén ősszel, Romániában zárták le. Nyáron a Szentivánéji álmot mutaták be a Zsámbéki Színházi Bázison.

Az idei évad első előadását Göttinger Pál jegyzi vendégrendezőként, a Vágánybenéző munkacímű projekt magába foglalja társulatunk két legalapvetőbb tevékenységét: a viselkedéskutatást és a karakterfigyelést. A Reneszánsz Év alkalmából különböző felsőoktatási intézményekben rendhagyó egyetemi órák megtartására készülnek, s terveik között szerepel saját kórus, filmklub, szabadegyetem, és kerekasztal-beszélgetések szervezése.

"Kik laknak és mit csinálnak egy belvárosi, mondjuk VII. kerületi bérházban? A legszélsőségesebb dolgok történnek meg néhány méter távolságban egymástól. Ha láthatatlanná tesszük a falakat, egészen megdöbbentő organizmus tárul a szemünk elé. Ha csak a valóságot vesszük, és nem alkalmazunk semmiféle sűrítéstechnikát, csak ábrázoljuk, hogy mi történik egy ilyen pesti bérházban egy óra alatt, már az hiteles alapul szolgálhat sok-sok történetet megírásához, számos karakter felépítéséhez. Felhasználható minden, ami körülöttünk mozog. Szerepnaplók, megfigyelés, interjúk és internetes blogok, távcsővel kukkolható események és hangfelvételek, beszámolók, önmegfigyelő játékok, telefonbeszélgetések és élménybeszámolók, fotók, újságcikkek, tévéhíradók és rádióhírek."

"Bodó szerint a világ olyan őrültekháza, amellyel szemben nem áll egy másik, "normális" világ, "a normálisok" világa. A világ mint őrültekháza nála nem szürreália - amellyel szemben létezne egy reália -, hanem egyetlen, kizárólagos közeg, alternatíva nélkül, amely legfeljebb bedarálja, felfalja másként gondolkodóit. Bodó előadásainak szabadsága és (időnkénti) nagyszerűsége a drámai anyagnak, a rendezői világnak és a játéknak, végső soron az egész mise en scčne-nek ebben az összecementezett, a szemünk láttára születő egységében rejlik. Amely kőművesmunka (hogy a cement metaforájánál maradjak) nem kész forma, termék, hanem történő-születő-keletkező folyamat, építkezés: maga az előadás fokozatos kitakarása." (Tompa Andrea, Színház)
Bemutató időpontja: 2008. november 29., Mu Színház

Kortárs Drámafesztivál


Magyar program hírlevél

Kedves Látogató!
A 7. Kortárs Drámafesztivál Budapest MAGYAR PROGRAMjába öt előadást hívtunk meg, ám ez az öt valójában hét. 
Természetes Vészek Kollektíva ugyanis Halál-tours címmel előadás-trilógiát mutat be a KDF-en: a 62 napot 2002-ben, az Angyaltárt 2004-ben, a Pre-Actiót pedig 2006-ban mutatta be az együttes. A trilógia – mely a halál megjelenéseinek szélsőséges, de mindenkit érintő témáival foglalkozik – egyazon este teljes egészében látható a Kortárs Drámafesztiválon.
ForteDanse Kalevala című előadásával érkezik a fesztiválra. A formáció számára – melyet Horváth Csaba alapított 2005-ben – Szálinger Balázs írta újra a finnek nemzeti eposzát, ám a dráma nem ragaszkodik szolgaian az eredetihez, hiszen az ősi szerepek, hősök és az általuk megtestesített eszmék átalakulása az újraértelmezés igényét vetette fel.

A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház / Urbán András Társulata jelenleg a legsikeresebb alkotóműhely a Vajdaságban. Urbi et orbi című előadásuk számos rangos színházi seregszemle díjazottja volt, s most a Kortárs Drámafesztiválon is láthatja a közönség. A mű Pilinszky János azonos című drámájának apropóján született, ám – ahogyan az előadás színlapja mondja – Pilinszky színművét fokozatosan mellőzve.

Az idei esztendőben a KDF az előadások produkciójában is részt vesz, így két ősbemutató is szerepel magyar programunkban: két fiatal és progresszív társulat tart premiert a fesztivál keretében. A TÁP Színház Kurátorok címmel mutatja be vadonatúj produkcióját. Az előadás különlegessége, hogy jelenetei – melyeket csaknem kéttucatnyi író és rendező jegyez – szimultán zajlanak majd a Tűzraktér helyiségeiben. A Szputnyik Hajózási Társaság – Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet-Labor Bérháztörténetek 0.1 címmel játssza legújabb produkcióját a MU Színházban, egy pesti bérház mindennapjait mutatva be annak minden tartozékával, többek között Özvegy Mártonnéval a másodikon, egy fiatal párral a magasföldszinten és Károllyal, a programozóval a harmadikon.

A Kortárs Drámafesztivál AJÁNLÓPROGRAMja gyakorlatilag a fesztivál megnyújtott karja: mivel anyagi lehetőségeink szűkösek, a KDF időtartama pedig kötött, vannak olyan előadások, amelyeket finanszírozni, főprogramunkba felvenni nem, csupán ajánlani tudunk. Legelsősorban is külföldi vendégeinknek, akik – Visitors’ Programme-unk, szlovén showcase-ünk és tudományos programjaink résztvevői – az idén több mint félszázan vannak. Tíz országból érkező látogatóink így átfogóbb képet kaphatnak a hazai színházi „kínálatról”, s bízunk abban, hogy ajánlóprogramunk is nemzetközi kapcsolatok kiépüléséhez, hazai színházak külföldi és külföldi színházak hazai vendégszerepléseihez vezet. Mivel főprogramunkba is felvettünk bemutató-előadásokat, ajánlóprogramunk is tartalmaz olyan produkciókat, amelyek premierjére közvetlenül a KDF előtt, vagy épp a fesztivál ideje alatt kerül sor. A hazai vezető és fiatal színikritikusok véleményének kikérése után összeállt ajánlóprogram így mindösszesen tizenöt előadást tartalmaz – leginkább progresszív, új utakat kereső társulatok produkcióit.

A Kortárs Drámafesztivál ajánlja Pintér Béla és Társulata Korcsula című előadását; aKatona József Színház Kétezerhetvenhét című bemutatóját; a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház / Urbán András Társulata Turbo Paradisóját; a Nemzeti Színház két novemberi premierét: az Oresztészt és a Gorkij és Brecht egyfelvonásosa alapján készült Vassza Zseleznova / A kivétel és a szabály című előadást; a Katona és a TÁP Színház közös produkciójában megvalósult Fisherman’s Friends-et, mely Halász Péternek állít emléket; a Budapesti Kamaraszínház Árpádházát; a szarvasi Cervinus Teátrum Temető-könyv című produkcióját; a Malko Teatro Határesetét; a Maladype Színház Leonce és Lénáját; a Jelizaveta Bamot a Hólyagcirkusz Társulattól; az Új Színház előadását, a Bűn és bűnhődés nyomán készült Szonyát; a Merlin After the endjét (az előadás után közönségtalálkozó Dennis Kellyvel!); a Tünet EgyüttesKatasztrófa Maratonját; és a Performance Space 122, a PanoDráma és a Pont Műhely koprodukciójában készült Mars cím nélkült.

Hírleveleinkben folyamatos tájékoztatást adunk a fesztiválprogram alakulásáról, a részletekért keressék / keressétek fel honlapunkat, vagy forduljanak / forduljatok bizalommal fesztiválirodánk munkatársaihoz.
 
Markó Róbert
szakmai kapcsolatok
robert.marko@dramafestival.hu
Kortárs Drámafesztivál Budapest
H-1094 Budapest, Bokréta u. 10. I/1.
Tel.: +36 30 695 0948
Skype: marko.robert.p
www.dramafestival.hu

A Merlin közleménye


VÁLTOZÁS

A november 19-re meghirdetett G. B. Shaw: Szent Johanna című előadás technikai okok miatt ELMARAD.
Helyette a Nézőpont Színház: Dennis Kelly: Love & Money című előadását tűzzük műsorra.
A jegyek érvényesek az előadásra vagy visszaválthatók a Merlin jegypénztárában.


Tárgymutató.

13-as stúdió 3k színházi fesztivál 40 év 600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ludovika ablakai a mi osztályunk a néző közbeszól a nulladik perc a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound bácskai juli pszichoszínháza baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapasta budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 coming soon cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi játszmák 2023 családi ünnep cseh tamás cselényi nóra csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió dante danubia zenekar deák17 debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok elte tók vizuális nevelési tanszék elveszett idők email ének a három hollóhoz english énis teis erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat falaink falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő göncz árpád alapítvány grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek határvonalak színházi fesztivál hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál hyppolit így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k11 művészeti és kulturális központ k2 színház kalandra fül fesztivál kalucsni kaposvár katona keltská noc képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame bizsu madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló másik produkció mellékhatás menház színpad merlin mesterjátszma mesterkurzus mikor mikro fesztivál milestone mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nekem a zene nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum petri versmaraton pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia ráday utcai színházi találkozó rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok regnum filmszemle remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sok-szín-feszt sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról spaletta stockholm stúdió k summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színházrendezői testület színlapok szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália thália nyárikert the irish coffee the pocketstones thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed


TALÁLT KÉPEK.