Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Szabó Kimmel Tamás: „Sosem a művek aktuálisak, hanem a karakterek, a mondatok, a szituációk.”

A MOJO Jez Butterworth virtuóz nyelvezetű és kacagtatóan fekete humorú darabja, amelyet londoni ősbemutatójakor az ádázul vicces, elképesztően bizarr történetmesélésért magasztaltak, és megörökítették, ahogy a premieren a közönség minden egyes tagja érezte, hogy itt valami különleges született. Csakúgy, mint 1956-ban ugyanott, a Royal Court Színházban, John Osborne Dühöngő ifjúságának bemutatóján. Talán nincs még egy társulat a világon, ahol e két darab egyszerre lenne műsoron, és egy színész mindkettőben játszana. Az Orlai Produkció előadásaiban ezt teszi Szabó Kimmel Tamás.


– Mit jelent számodra az Orlai Produkció mottója, az „Együtt. Szabadon.”?

– Elsősorban az együttgondolkodást, az együttmunkálkodás örömét és nehézségeit. Mindenki szabadúszó, mégis színházi és emberi minőségünken is jól érezzük magunkat együtt. Viszont az is nagyon fontos, hogy mindannyian különálló személyek vagyunk, és produkciókra állunk össze csapattá, noha rengeteget melózunk azon, hogy az előadásokon kívül is jó viszonyt ápoljunk egymással.


– A Dühöngő ifjúság 1956- ban keletkezett, nagyjából egy időben azzal, amikor
a MOJO játszódik. Ez a véletlen egybeesés eredményez bármiféle párhuzamot, hasonlóságot a két általad játszott karakter vagy a darabok között?

– Egyáltalán nincs semmi közös a két darabban, talán annyi, hogy a MOJO úgy kezdődik, hogy Ötvös Andris azt kérdezi tőlem: „Kész a tea?” Ezen sokat nevettünk, hiszen a Dühöngő ifjúságban én piszkálom őt állandóan azzal, hogy csináljon teát. A karaktereinkben sincs semmi közös a két darabot nézve. Mindkettő izgalmas, de teljesen más.
„Sosem a művek aktuálisak, hanem a karakterek, a mondatok, a szituációk.”


– Mi segítette az Osborne-darabot, hogy abból ma érvényes előadás születhetett?


– Szerintem az egy nagyon fontos tényező, hogy kik játsszák az előadást. Mi négyen igazán jól tudunk együttműködni, és Papp Jánost is azonnal közénk valónak éreztük. Hiszem, hogy színész nélkül nincs színház, és bár mindenki pótolható, azért mégsem teljesen. Nekünk szerencsénk van, hogy ilyen klassz szerepeket játszhatunk, és hogy ott vagyunk egymásnak a színpadon.


– A MOJO egy kortárs szerző darabja, de egy számunkra ismeretlen térben, időben, a londoni Sohóban, 1958- ban játszódik. Hogyan lesz ebből mai történet?

– Nem igazán értem, miért kellene mai történetnek lennie. Miért baj az, ha a megírt miliőbe helyezzük az előadást? Ha jól megfigyeljük, általános igazság, hogy sosem a művek aktuálisak, hanem a karakterek, a mondatok, a szituációk. Nekünk, színészeknek el kell tudni játszani a szerepeket, és akkor megszületik a mű. Persze, rettentő fontos egy külső szem, a rendező, de Göttinger Pállal mindannyian nagy bizalommal kezdünk neki a próbafolyamatnak.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed