Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Bérczes László: Ilyen életre vágyik minden kisember, én is

Bérczes László rendezéseivel sorozatban harmadszor kerül be a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A középiskolai tanárból lett direktor folyamatos megfelelési vággyal küzd, és nagyon örül, hogy elismeri a szakma a munkáját, bár amikor Kaposvárra szerződött, jól tudta, hogy darázsfészekbe ült. Villáminterjú Pécsről.

A Vaknyugat, A Bányavakság után most a Szigorúan ellenőrzött vonatok című előadással harmadszorra választották be rendezését a POSZT-ra. Hogy éli meg ezt a sikert?

Miután én kerülő úton kerültem a színházcsináláshoz, egyszerre jó is, meg rossz is, hogy ilyen későn értem be. Egyrészről ebben a korban már sokan unottak, fásultak, én meg most kezdek el 65 évesen „virágozni”. Most kezdek kamaszként ugrabugrálni és büszke vagyok nagyon ezekre a versenymeghívásokra. Középiskolai tanári diplomával rendelkezem, tanítottam több éven át. 40 éves korom után kezdtem el a színházzal foglalkozni, és miután én nem jártam a Színművészeti Egyetemre, ezért még most is van bennem megfelelési vágy, mert az utcáról kerültem a POSZT-ra. Most viszont, hogy már többedszerre választottak a versenyprogramba, azt érezhetem végre, hogy én is ide tartozom.

Egy Hrabal történettel érkeztek idén a versenyre. Hogyan választotta pont ezt a művet?

Egyszerűen: Hrabal a kedvenc írom, és ez egy gyönyörű mű. Egy tökéletes nap története, melyben egy fiatalembernek megadatik egy nap alatt, hogy elveszíti a szüzességét, amelynek megléte már szinte az öngyilkosságba kergette, egy hőstettet is végrehajt és meghal. Mondhatnánk, hogy az utolsó esemény nem kellene, de ez akkor is így kerek. Ha mindez megadatik egy embernek az életében, akkor élt, itt volt. Ilyen életre vágyik minden kisember, mint például én is. 

Ki választotta a művet a színház vagy ön?

Én. Szerencsére még sosem rendeztem olyan előadást, amelyet nem én választottam.

2011-ben személyes okokból eljött a Bárka Színházból, illetve Kaposvárra hívta Rátóti Zoltán. Mégis, hogy élte meg, mint alapító a Bárka Színház idei bezárását?

Az utolsó másodpercig figyeltem a színház sorsát, és tényleg állíthatom, hogy mindent megtettem, amit tudtam azért, hogy ne kelljen bezárni. Nem magam miatt, hanem azért mert egy színház elvesztése katasztrófa, függetlenül attól, hogy jól működik-e vagy sem. Ki lehet cserélni a vezetést vagy a társulatot benne, ha nem megy jól, de ha ez az intézmény megszűnik, akkor ez nem születik újra. Maga az épület is kiváló színházi tér, de sajnos az a gyanúm, hogy ott már nem lesz újra színház és ez nagy baj, nemcsak Cseh Tamás (aki haláláig tagja volt a színháznak – szerk.) emléke miatt, hanem az elmúlt majdnem 20 éves munka miatt, és az ottani repertoár miatt is.

Több előadást a Nemzeti Színház fogadott be a Bárkából.

Igen, ma is tárgyaltam, hogy az általam rendezett Mulatság és a Nehéz mellett, a Göttinger Pál rendezte Tengeren című darab is átmehessen.

Kaposváron megtalálta a számítását?

Lassú, szöszölős ember vagyok, és hosszú ideig tart, ameddig bizalmat szerzek, de ha megszereztem, akkor azt megtartom. Nagyon szeretek a társulattal dolgozni, és úgy tapasztalom, hogy ők is szeretnek velem. Nagyszerűek a művészek és a műszak is Kaposvárott. Jó ott. Rátótinak sokszor mondtam, hogy: „bárcsak máshova pályáztál volna!”. Mert a régi nagyhírű kaposvári színház múltjából származó konfliktushelyzet, máshol biztos nem lenne. Azáltal, hogy abba a legendás, általam is csodált színházba kerültem, rendkívül sok olyan fasírt helyzetbe sodródtam, amit nem kívánok senkinek. Nem mellesleg ebben az évadban szerintem még legalább két előadás volt, – a Magyar Elektra és az Augusztus Oklahomában – amelynek itt lenne a POSZT-on a helye.

Hétfőn részt vett egy POSZT-on kívüli vitán, amelyet a bojkottottal elhíresült Csáki Judit szervezett. Mi volt a téma, és mire jutottak?

Csáki Judit, Jordán Tamás meg én beszélgettünk. Nyilván arról a katasztrofális helyzetről beszéltünk, ami kialakult, mert ennek tekintem a színházi szakma kettéválását, de a POSZT bojkottálását is. Háború van, és abban én nem szeretnék részt venni, ezért mondom én is azt, amit Jordán Tamás is, hogy ennek így,ebben a formában nincs értelme. Nyílván hármunk véleménye nem azonos, de abban megegyezünk, hogy valamit építeni kell és nem rombolni, annak ellenére, hogy Judit valahogy mégis ezt tette. Véleményem szerint, ha nem lesz POSZT, attól senki nem lesz boldog. A párbeszéd híve vagyok, mert nem tudunk nem együtt kimászni ebből a gödörből. Janisch Attila írt egy szöveget a POSZT-ra, amit szerdán fogunk felolvasni, amelyben a híresen liberális művész, azt mondja, hogy tilos a bojkott! Az olimpiához hasonlítja ezt, amikor emberek sok éves munkáját nem tiszteljünk meg, esélyt sem adva arra, hogy a szakma elismerje az abban az évadban nyújtott teljesítményét. A színész és a néző is veszít ilyenkor. Kérdem én, a bojkottal ki győz?


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed