Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


ÉVADÉRTÉKELŐ: KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ - Erősítsen az én haragom

Hogyan értékeljük a kaposvári színház 2011/2012-es évadát?

A 2011/12-es kaposvári színházi évad öt nagyszínpadi előadásából négyet láttam - a Tim Carroll rendezte IV. Henriket nem -, a négy stúdió-bemutatóból kettőt - a Kocsis Pál által színre vitt Színházi bestiák, illetve aSchwajda Gergő rendezte A szent család maradtak ki -, a két gyermek- és ifjúsági előadásából egyet néztem meg - a Vidovszky György jegyezte A Pál utcai fiúkról lemaradtam -; a felolvasó-színházi játékokat az üdvözlendő újdonságok közé sorolom azokat, bár vaktában , ugyanis egyet sem volt szerencsém látni.

A fent soroltak közül kettőt kétszer is - nem véletlenül. Háy Jánost és Lovasi Andrást a kortárs irodalom (és zene) legjobbjai közt tartjuk számon: hogy a színház új vezetése első önálló évadjában egyik fontos bemutatkozásnak az általuk jegyzett A kéz című szerzeményt szánta, igazán frappánsnak ötletnek tűnt. Aztán megírtuk, milyennek láttuk: másodszorra már az erényeire is tudtunk figyelni, mert elsőre - a szerzőkre bazírozva - valami szívhez szólót vártunk, olyat, amiben persze ott a tőlük már elvárt erős önreflexió.

Az előadás rendezője, Göttinger Pál (immár a színház állandó rendezője) az évadban egy másik nagyszínpadi munkát, a Finitót is színre állította, rendezői beugrással. Felteszem, elsősorban ezért volt tele a legkézenfekvőbb megoldásokkal Tasnádi István kedvelt és sokat játszott darabja, amely így sápadt, erőtlen, semmitmondóra sikerült.

S mintha ebben a munkában jelent volna meg leginkább, hogy az évad első bemutatóját nem tudta feldolgozni a társulat: A régi nyár című Lajtai-Békeffi szerzőpáros slágerekkel, remek szerepekkel, ügyes kis párbeszédekkel, és jó dramaturgiával felépített előadásának főszerepeit meghívott vendégművészek játszották.Kerekes Éva hozott is egy jó svungot, ami az ő meghívását - mondván, ebben a városban nőtt fel - legitimálta is. Koltai Róbert azonban, aki valaha ezen a színpadon bizonyította, milyen remek színész, most olyan kínos volt, hogy tényleg nem győztem máshova nézni, hogy ne lássam, mivé lett, Ivancsics Ilona Szomszédokból hozott negédessége pedig értelmezhetetlen volt. Seress Zoltán megoldotta a feladatát, bár azt itt a társulatban többen is hoztak volna. S mert Szabó Máté rendezése nem követte a kaposvári hagyományokat - hogy a pincér, a szobalány vagy az ajtónálló (mert csak ilyen szerepek jutottak a társulat tagjainak) is tényleges színészi munka legyen -, így az előadás csalódást kelthetett a régi nézőkben.

Nyilván nem lehet egy évad alapján számon kérni azt, melyik színész milyen lehetőségeket kapott, hogyan "gondolkodnak benne", mert a szerencsétlen váltásokkal terhelt több év után nem mindegy, milyen előadásban - s itt nem közönségsikerre, még csak nem is osztatlan szakmai sikerre gondolok - vesz részt adott színész. A pályájuk elején tartók, az hiszem, nehezebben viselnek egy olyan évadot, amelyben nincs részük kölcsönös bizalmi helyzetben magas szakmai színvonalú munkát végezni, mint ahogy egy ismert és elismert művésznek - így például Kocsis Pálnak, aki a társulat egyik vezető színészévé lett az évek és a nagyszerű feladatok során.

Bár ő éppen részt vett az évad legsikerültebb előadásában, az Antigonéban, amellyel ahogy ő, többek is búcsúztak a társulatból. Nem állítom, hogy a világ legtökéletesebb előadása volt, de érdemes volt kétszer is nézni, mert Rusznyák Gábor a színháztörténet, de egyáltalán a kultúránk talán legnagyobb sztoriját állította érthető, hűvös és forró, játékos, humoros formába színre, ugyancsak búcsúzóul. Sajátos módon ezzel az előadással - amely arról szól, hogy egy ember (nő) a maga igazáért, az isteni igazságért szembemegy a hatalommal (egy férfival, aki későn érti meg a világot, és saját magát is) - vége is ért egy korszak.

Az Amint a mennyben programadó munkájának Rátóti Zoltán igazgató volt a főszereplője. A világhírű karmester egy kis svéd faluba menekül a népszerűség/celebség elől, ahol hamarosan átveszi a helyi énekkar irányítását emberi és szakmai csodákat téve, ám a templomi kórusversenyen, a nagy megmértettetés előtt meghal. Ha ez egy metafora, akkor ennek ellenére kívánok innen is jó egészséget Rátóti Zoltánnak, de mindenekelőtt a védelmére szeretnék kelni, mert a történeten túl olyan helyzetbe hozta Funtek Frigyesrendező, amivel, mint színészt, leértékelte, kiárusította. És készséggel elhiszem, hogy ez az előadás egyébként zajos közönségsiker, de amelyik színháznak ez a szempont irányadó, annak annyi. Tudom, könnyen beszélek, mert nem nekem kell birkózni azokkal a körülményekkel, amelyek szerint - nyilván egyszerűsítek - a fenntartó mindenekelőtt nézőszámot (és minél kevesebb kiadást) akar, nem pedig jó színházat. Annak azonban, aki csinálja, mindenekelőtt jó színházat kell akarnia, nem pedig népszerűt - a kettő egyébként nincsen kiszámítható viszonyban egymással.

Ennél sokkal szerencsésebb volt a tényleges évadnyitó előadás, amelyben két remek színésszel ismerkedhetett meg stúdióközelről a közönség: Kaszás Gergővel és Takács Katival, aki azóta Kaposvárra is szerződött. Valló Péter, mondhatjuk, jobb helyzetben is volt: egy karakteres, jól megírt kortárs darabot, Sofi Oksanen Tisztogatását állította színre kedvvel játszó színészekkel, jó munkát kínáló szerepekkel - igaz, nem lett ez egy életre-halálra szóló munka, annál jóval konformabbra sikerült -; de a színészekről sugárzott a próbaidőszak nyugodt, érzelmileg is megalapozott munkája mindenképpen dicséri a rendezőt. És akkor még, előre, jobban sikerültnek gondoltam ezt az első évet, úgyhogy kevésbé is gondoltam ilyen jónak az előadást.

Meglehet, ugyanez hat rám - csak évad végén éppen fordítva: Pán Péter kedves meglepetés volt, mert bár ki nem állhatom a gyermekmusicalt (helytelenítem, hogy a gyermekeket, akik éppen a világ finomságait és a saját figyelmüket is tanulják, nagy látványos, a műfaji adottságoknak megfelelően sztereotípiákból építkező, elég elnagyoltan, de kiszámítottan és biztosan ható előadással mulattassuk), ám Kelemen Józsefrendezésében szabályos - bár szabályokkal be is határolt - előadásban olyan színészet, olyan játék is megjelent, ami majdnem rácáfolt a fenti előítéleteimre is. Persze Gyuricza István fölött nemcsak akkor nyílik meg az ég, ha Kreónt játszik, de akkor is, ha Hookot, s ebben szerepe van a többi színésznek, rendezőnek, és mit tudhatom én, még minek.

Sok rosszat mondtam el erről az évadról és kevés jót, de ennyi idő alatt - és ezt tényleg nem formaságból mondom - nem derülhet ki, milyen színházat is akar, tud egy új vezetés: jól van, majd holnap.

forrás: http://fidelio.hu/

TÁRGYMUTATÓ.

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kalóz a kávé nekem is jár a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös a ludovika ablakai a rádió ablakai a rendező közbeszól alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála alkalomadtán állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik anyóka emlékiratai apertúra aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt az úrhatnám szolgáló b32 baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bánk bán bárka bátorságpróba bencs villa beszélő levelek bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet borral oltó fesztivál börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti tavaszi fesztivál budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila delta produkció deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due duett dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy csók és más semmi egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok elveszett idők email ének a három hollóhoz english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál eszínház eszínház fesztivál esztergom eucharisztikus kongresszus europa cantat ezek mennek falstaff fekete-fehér fellegek fém színház fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fischer iván lakásszínháza fishing on orfű fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gólem gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum haydn fesztivál hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú irodalom éjszakája jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek keszthely kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok lakott sziget láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika lírástudók london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madam rekamié madame poe magdafeszt mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság magyar zene háza manhattan short manna manőver maradunk margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mesterjátszma mikor mikro fesztivál mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál monodrámák móra kiadó most fesztivál motto mozaik országos színházi találkozó mozart-kommandó mozgófénykép mozsár műhely mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nemzeti színház nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operavita operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli örömimpró pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália páternoszter patreon pécs pécsi egyetem pesthidegkúti művészeti fesztivál pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik pure voice akadémia rádió rádiójátékosok radnóti régebbi havi műsorok remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron sorozat a vidéki operajátszásról stockholm summa summárum susotázs szabadesés szabadka szabadtéri színházak találkozója szeged székely-könyv szemes fesztivál szénakutyák szent imre szentendrei teátrum szép heléna szerzői munkák szfe színház a város színház tv színházak éjszakája színházi törvény színlapok szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató társasjáték tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal törőcsik-emlékest trefort színjátszó fesztivál újpalotai nyári játékok váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas veled kerek vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló vízkereszti gritti volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsámbék zsolnay negyed


Talált képek.