A kéz: Háy János és Lovasi András ősbemutatója a Csiky Gergely Színházban

Ma mutatják be Háy János és Lovasi András bítzenés színdarabját. A kéz zenéjét Szabó Attila, Lovasi András és a Kiscsillag zenekar jegyzi. A főbb szerepekben budapesti és kaposvári színész szakos egyetemi hallgatók láthatók Háy János saját novelláskötete, „A bogyósgyümölcskertész fia” alapján írta a színdarab szövegét, ami megihlette Lovasi Andrást és a Kiscsillag zenekart. A zenét és a szöveget pedig a huszonnyolc éves, Prima Junior Díjas Göttinger Pál rendezi életérzéssé. Olyanná, ami üt és simogat – akárcsak egy kéz. A rendező a vele készült interjúban így vall a darabról: „A rock paneljei működnek: a hangszerek megszólalnak, felkészítenek a robbanásra, én összehúzódok a székemben, várom a refrén robbanását, és ha mindent megteszünk ezért, az a refrén robbanni is fog. Ha a tánclépés pontos, ha az akkord jól szól, ha a színész kiénekli azt a hangot, az a jelenet megtörténik. Ha egyvalami nem stimmel, a jelenet nincs. Ez a tét. Ez az előadás tétje, ami egyben Dávid életének tétje is: el tudja-e játszani azt a dalt a lánynak, amire hónapok óta készül. Van miért izgulnunk." Göttinger és nemzedéke apáik történetét állítja színre, de a rendező úgy véli, Háy mondandója átível a nemzedékeken. „Akár egy focipálya sörpadjainál, akár egy németországi nagyszínpadon, akár egy kocsmában kezd el játszani egy zenekar, az ott lévő emberek, legyenek tízen vagy tízezren, öt percen belül gátlástalanul vigyorogva végigugrándoznak néhány órácskát. Ez a zene muszáj, hogy tiszta és egyszerű legyen. Éppen egyszerű- ségében nagyszerű. Amikor az ember tizenöt évesen léggitározik, az az életérzés, az a térdreomlás és hátrahajlás, azok a feléje nyújtott, csápoló kezek… Tiszta és egyértelmű. Az, ami" – mondja a rendező. A rockendroll, úgy tetszik, megőrizte érvényességét, a gitár pedig mint közkedvelt hangszer manapság is a közzéppontba képes állítani zenészét. A kéz gitározásra való: lefogjuk a húrokat, belevágunk egy dalba, és miénk a világ. A kéz bűvös erejű: zenekart szervez körénk, hogy aztán a lányok sorban elájuljanak a koncertünkön. A kéz minden idők legjobb gitárosává tehet. A kéz tesz valódi zenésszé. A kéz, ha használják, bedagad és bőrkeményedéses lesz. Aztán van az a kéz, amelyik a földet műveli. A kéz, aminek köszönhetően Pestre megyünk iskolába, nyaralni a Balatonra. A kéz Apa keze. A kéz, amely a bokrokat ülteti, a permetezőt kezeli, a termést szüreteli. A kéz, ha használják, bedagad és bőrkeményedéses lesz. Göttinger Pál az eddigi tapasztalatai alapján joggal számíthat a jó fogadtatásra: „Amikor a próbán hátrasandítok azokra, akik csak úgy beültek a hátsó sorokba vagy a páholyokba, akkor látom, hogy öntudatlanul, ütemre mozdulnak, bólogatnak a fejek, és mindannyian valamin belülre kerültünk. És akkor nem az agyunk, hanem a szívünk visz azonos irányba. Ha nem rontjuk el, ha elég ügyesek vagyunk, akkor eljutunk ide, és akkor…" Akkor újabb sikert könyvelhet el író, rendező, színészek s az egész kaposvári társulat.