Csemegepult az egész világ

by - 16:36:00

Talán félszáz szereplő is tülekedik a színpadon. Vásárlók a csarnokban: törzsvendégek, újonnan arra tévedők, magyar szalámira beindult német turisták; szegények, módosak, arrogánsak, viccesek, fiatalok, idősek. Szomszédok a lépcsőházban: az önkéntes rendfelügyelő nénike, a nagyhangú, mindig részeg pasas, a kedves, magányos lány. Kocsmák közönsége, ők inkább a háttérből. És akik mindig az előtérben forgolódnak: a nők, egyesével, barátnővel, családi körben, ahogy jön, leginkább „egynek ez is jó lehet” alapon; kivételt csak a főnöknő, Jolika képez és – egyelőre legalábbis – a lelki társat kereső szomszéd lány. 

Színész ugyanakkor a maga testi valójában mindvégig csak egyetlen egy van a színpadon: Ötvös András; Lajos, a csemegepultos szerepében. A többiek rúd felvágottak, kolbászok, virslik, konzervdobozok és más hasonló kellékek segítségével pattannak elő az alkotók fantáziájából és Ötvös színészi-bábszínészi eszköztárából. Játszanak a takarítószerszámok és rongyok, a darab sonka, a reszelő, a kecsap, a dekorációs és tárolóelemek. A pult és előtere tetszés szerint változik át szinte bármely belső és külső helyszínné, egy felüljáróval bezárólag, amely alatt homokkal megrakott teherautó száguld át éppen, miközben Lajosunk – meglehetősen illuminált állapotában – az ugrani vagy nem ugrani kérdésével küszködik. 

Márczy Lajos civil foglalkozása szerint író, akinek megmerítkezhetnékje támadt az úgynevezett való életben. (A Marci–Márczy névjáték, a foglalkozás- és életkorbeli egybeesés nyilván nem a véletlen műve.) Két dologra szánja el magát: fizikai munkára adja a fejét a Vásárcsarnokban, és szingli marad, kiélvezve szabad vegyértéke minden előnyét. Naplója pedig arról tanúskodik: komolyan is vette mindkét elhatározását. Keményen ledolgozza a műszakot, közben szorgosan gyűjti a tapasztalatokat az emberiség vásárlóközönségként megjelenő példányairól. Szerencséje van: főnöke tisztességes kereskedő, és nem mellesleg jó emberismerő is. A választott helyszín és munkakör kiválóan alkalmasnak bizonyul a türelem és alázat képességének gyakorlására és az önismeret fejlesztésére. Az önfegyelmi kísérletek megfeneklését, valamint a hentesárus szakma manuális kudarcait pedig hol egy plafonba vágott pumpa, hol egy miszlikbe szaggatott felvágottdarab jelzi. Önvédelemként az irónia és önirónia gazdag eszköztárából merít akár a vásárcsarnoki, akár a csajozós élethelyzetekben. Az utóbbiaktól a vállvonogatós cinizmus és a macsósovin hangütés sem idegen; Ötvös szellemesen önreflexív gesztusai azt valószínűsítik, hogy a játszott személy mindennek tudtában is van, és szerepjátékként fürdőzik a sikerekben és a kudarcokban is. 

Az önéletrajziság ténye önmagában véve nem határoz meg semmit, buktatói azonban ismeretesek, s a jelen alapanyag nem is kerüli el ezeket. A szöveg puszta szemelgetés a jól mesélhető, viccesen előadható, de meglepetéseket nem tartogató sztorik közül – akárcsak egy ügyesen megírt, az olvasók szórakoztatását célzó privátblog. Érdeklődésünk középpontjába kizárólag magát az elbeszélőt helyezi: az ő szituációmegjelenítő-képességét, csetlés-botlásait, humorát, dühöngéseit és együttérző pillanatait.

Telitalálat viszont a Lőkös Ildikó dramaturg és Göttinger Pál rendező által egyszemélyesre szabott, tempós színpadi változat és a nagy-nagy lendülettel játszó Ötvös András találkozása. Remek ötlet, hogy a kissé infantilisnek bizonyuló főhős azzal szórakoztassa el magát – és nem utolsó sorban minket, nézőket –, hogy a keze ügyébe eső tárgyak segítségével kelti életre az előadott történeteket. Schneider Jankó a rendező munkatársaként kiváló bábos-animációs eszközrendszert állít a cél szolgálatába. Ötvös briliánsan játszik a mozgásával, mimikájával, hangjával (hangszín- és tempóváltásai sokszor önmagukban is ellenállhatatlan humorforrások), professzionálisra fejlesztett bábos készségeivel. Éppoly szemléletesen jeleníti meg a talpig rózsaszínbe öltözött, butuska, de könnyen ágyba hurcolható újságírónőt, mint például a két sznob, harmincas szinglit a romkocsmából – bemutatásukhoz, miért, miért sem, kapóra jön a hentespult cégéreként felaggatott két plüssliba – vagy a becserkelésre kiszemelt leányka Coelhót olvasó szüleinek családi körét. De nemcsak a nők, hanem a vásárlók és a lakótársak bármely nemhez, vagyoni réteghez és korosztályhoz tartozó – amúgy persze nagyon ismerős – figurái is elsősorban a színpadi megjelenítés, Ötvös András alakítása által válnak figyelemfelkeltővé. 

Egyszemélyes örömszínház, amely a színész-rendező-bábrendező együttes alkotómunkájának harmóniájáról is árulkodik. Közös találmány lehet a díszlet és mozgatásának koreográfiája is (a színlap nem tüntet fel külön látványtervezőt): egy alig pár négyzetméteres, a színész által virtuóz módon forgatott faházikó adja a játékteret, megjelenítve elsősorban magát a csemegepultot, de Lajos történeteinek összes többi helyszínét is. 

Sokszereplős játékos könnyedség – és folyamatos színpadi mindeneskedés. A háttérben hihetetlen koncentráció. Az előtérben – mintha csak magától értetődően – színészet. Fölényes eleganciával. 

Dömötör Adrienne

forrás: Criticai Lapok

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed