Kedves Közönségünk!

2020. március 12-i kezdettel bizonytalan időre bezártak a magyarországi színházak.
A folytatásról még semmi nem tudható.

Hírül adjuk majd, ha újra mozgásba lendül valami. Reméljük, hogy ez csak pár hét - de tényleg nem lehet tudni. Hónapokig is tarthat.

Mi, a KEKSZ Bt körül tevékenykedő művészek valamennyien szabadúszók vagyunk, nincs semmi ráhatásunk arra, hogy melyik színház milyen döntéseket hoz az érintett előadásokkal kapcsolatban - végleg törli, később megtartja, vagy mással pótolja őket.

Annyi bizonyos, hogy amíg nem játszunk, addig nekünk, akik ezen a területen dolgozunk - semmilyen bevételünk nincs. Nem nyavalyogni szeretnénk, és tudjuk, hogy van nálunk rosszabbul járó polgártársunk is, mégis hirtelen, mindössze néhány óra alatt kikerültünk a hidegre, ezredmagunkkal, színészekkel, énekesekkel, zenészekkel, háttérdolgozókkal együtt.

Arra kérjük nézőinket, hogy (hacsak nem szájuktól vonják el a falatot) ne váltsák vissza az elmaradt előadások jegyeit, amíg a vészhelyzet tart, és az esetleges pótlások időpontjairól nem lehet tudni semmit.

Megértésüket köszönjük, vigyázzanak magukra és főleg egymásra.





A ZaOl oldal a Firkinről

A fuvola és a hegedű csupán színező

Vad magyarok, akik különleges játékmódjukkal újították meg az ír-punk kocsmazenét. Így írtak az amerikai szaksajtóban a Firkin zenekarról, amely valóban egyedi hangzásvilágot képvisel a mind népszerűbb irányzaton belül.

A közel öt esztendeje alapított Firkin vezetője, a fuvolás Péter János szerint mindez hízelgő rájuk nézve, hiszen az ír kocsmazene egyik legjelentősebb bázisa ma már Amerikában található, s innen valók a stílus legnagyobb jelenkori sztárjai, az idei Sziget fesztiválon is vendégszereplő Flogging Molly, valamint a Dropkick Murphys. 

– Mi magunk sem értettük, hogy miért bennünket hívnak a nagy nyugat-európai fesztiválokra főzenekarnak, amikor ott van a rengeteg ír, amerikai vagy kanadai előadó, akik ráadásul köszönhetően saját országuk pénzügyi támogatásának, gyakran még olcsóbbak is, mint mi vagyunk – ismerte el Péter János. 

– Persze a drágaságunk nem abból fakad, hogy olyan nagy fellépti díjat kérnénk, hanem szemben az említett országok zenekaraival, mi mindenféle támogatás nélkül megyünk külföldre. Ez egyébként minden magyar zenekarra igaz, tehát a legtöbb nemzettel szemben mi egyfajta versenyhátránnyal küszködünk. Amikor rákérdezünk – megtettük ezt már Kanadában és Németországban is – mindig ugyanazt a választ adták a szervezők: „mert jók vagytok”. 

Ez borzasztóan megtisztelő, hiszen a Firkin egy szerény zenekar, amely Magyarországról próbál kilépni a világpiacra, ahol a stílus vezető zenekarai között játszhat. Idehaza talán nem is látjuk valójában az értékét annak, amit csinálunk, nem is tudjuk felfogni, hogy a nemzetközi piacon hol a helyünk. Nem rangsort akarnék állítani, mert zenében azt nagyon nehéz, s talán nem is volna ildomos. de azt gondolom, mi, magyarok, hajlamosak vagyunk rá, hogy alábecsüljük saját magunkat. Péter János úgy véli, a Firkin népszerűsége talán annak köszönhető, hogy zenéjükben különböző hatások keverednek.

Miután a tagok különböző zenei előélettel rendelkeznek, így hozták magukkal önnön zenei világukat. Saját hatásaikat a blues-ból, a rockból, a klasszikus zenéből, de a jazz-ből is. Ezáltal kialakult egy csak rájuk jellemző érdekes mixtúra, amely egyszerre populáris, ugyanakkor az igényes zenehallgatók is megtalálhatják benne azon finomságokat és ínyencségeket, amiket zenészként saját maguk is nagyon fontosnak tartanak. A Firkin életében a 2013-as esztendő egy fontos változást is hozott, az együttesből névleg távozott az egyik frontember, az akusztikus gitáron játszó, s időnként éneklő Göttinger Pál. Péter János szerint ez már régóta benne volt a levegőben, a zenészt nagyon leterhelték a színházi munkái. 

– Tudni kell, hogy Göttinger Pali alapvetően egy rendkívül jó színházi rendező, akit a Magyar Színház művészeti vezetőjének neveztek ki – sorolta tovább a Firkin vezetője. – Eddig is nagyon sok elfoglaltsága volt, most azonban hirtelen annyira besűrűsödött a teendője, hogy tovább már nem lehetett összegyeztetni a Firkin pályafutását az ő színházi karrierjével. Ezért arra jutottunk, hogy a nagyobb koncerteken fellép velünk, ilyen volt idén nyáron a Művészetek Palotájában és a Szigeten adott koncertünk, de egyébként nélkülözni kényszerülünk őt. 

Pali extravagáns és intenzív személy a színpadon, de az alkotói folyamatokban eddig sem vett részt, így a Firkin zenéjét illetően nem hoz nagy változást távozása. A szövegeinket mindig is énekesünk, Marthy Barna írta, a zenét pedig közösen raktuk össze, mindenki hozott ilyen-olyan ötletet, hol saját kútfőből, hol felfigyelve egy-egy jó dalra, amit aztán együtt átdolgoztunk, a magunk arcára formáltunk.Az együttes zenéjét illetően Péter János annyit mondott még el: bár alapvetően sokan a fuvola és hegedű révén kedvelték meg dalaikat, ám ezek csakis színező hangszerek. 

Az ír-punk kocsmazenében mindig is a gitárok, a dob, illetve az ének domináltak. Persze az nagyban hozzájárult hírnevük alakulásához, hogy a hegedűs Virág Lilivel együtt mindketten rengeteget ugrándoznak – ahogy ő fogalmazott: pattognak – a színpadon, s időnként szólóznak is, a Firkin koncepciójában mégsem az övék lett a főszerep.A zenekar közben már egy újabb albumra is készül, jövő év elején, várhatóan februárban jelenik meg a Firkin harmadik sorlemeze, ami valójában már az ötödik kiadványuk lesz. Az első két nagylemezük után ugyanis egy olyan albumot készítettek, amely korábbi sikerdalaik magyar nyelvű változatait tartalmazta, míg ez év nyarán egy koncertlemezt jelentettek, amely hűen tükrözi élő fellépéseik szilajságát.

forrás: http://zaol.hu/
Megosztás: