Személyre szabott gengszteresdi

by - 8:29:00


A Bivaly-szufléhoz vegyünk négy összeszokott színészt alapanyagnak, adjunk hozzájuk még négy karaktert egy személyben, majd alaposan rázzuk össze őket egy gengsztertörténetben. Fűszerezzük némi jellemkomikummal, Parti Nagy-féle nyelvi humorral és egy csipetnyi politikummal. Otthonossá játszott színpadképben tálaljuk, megszórva jó adag abszurddal.

Parti Nagy Lajos neve garancia lehetne arra, hogy a Szufléműködni fog, és működik is, leszámítva egy-két botlást. Az első ilyen botlás a történet maga, ami a Gengszterek fogadója című filmből építkezik, és a nevettetésen túl semmilyen funkciója nincsen. Négy kisstílű bűnöző menekül a megbízójuktól ellopott pénzzel, és egy használaton kívüli kastélyszálló konyhájában húzzák meg magukat. Felvillan előttük a normális élet lehetősége, és elkezdik felújítani a szállót, bízva benne, hogy volt főnökük sosem bukkan a nyomukra. Ez azonban korántsem ilyen egyszerű, a komédia tragikomédiába fordul át, illetve csak fordulna, ha az eseményeknek, karaktereknek lenne súlya. Az elúszó százezrek lényegtelenek, a jellemfejlődés csak látszólagos, és még az árvaházban, nevelőszülőknél elszenvedett sérelmek is csak esti anekdoták a kandalló mellett.

Minden egyéb komponens azonban tökéletesen a helyén van a műben. Az abszurditás különleges hangulatot ad a Bivaly-szuflénak anélkül, hogy drasztikusan elrugaszkodna a valóságtól. Hiába játszódik az ukrán-osztrák határon, Bivalybergecen, hiába van szakálla Tapaczkynének, és hiába működik Pepetsben egy komplett lehallgató rendszer, mégis olyan érzésünk van, hogy mindez meg is történhetne. A lényegi elemek nagyon is a realitásból táplálkoznak, a bürokrácia, korrupció és a keserédes utalás Budapestre, mint egy kellemes kis városkára, mind aktuális jelenségekre utalnak. A hatalom képviselőit, Tapaczkynét, Stüszevet, a helyi orvost, Helmutsenkó rendőrfőnököt és Helmunffyt, a polgármestert Horváth Lajos Ottó játssza, így jelenítve meg a hatalmi viszonyok egy főre koncentráltságát. Az étterem felújításához szükséges engedélyt a képviselőtestület szavazza meg, a kétharmados többséget alkotó testvérpárt tehát ugyanúgy le kell fizetni, mint az ellenzéki orvost.

Parti Nagy-darabról lévén szó, vannak bizonyos elvárásaink, legfőképpen a nyelvet illetően. Nem is kell nagyot csalódni, a szereplők egyéni nyelve határolja körül jellemüket, a verbális kommunikáció a darab fő mozgatórugója. Míg a gengszterek gyakran használnak trágár, vulgáris kifejezéseket addig a "művelt réteget" jelképező polgármester vagy Tapaczkyné beszéde idegen szavakkal, modoros, nyelvújítás korabeli szóösszetételekkel teli, melyet a bűnözők gyakran nem értenek. A társadalmi különbségek tehát nyelvi akadályokat implikálnak. A képviselő urak a formális nyelv túlfogalmazott mondataival könnyedén verik át Pepetset. Így a Bivaly-szuflé tulajdonképpen stílusgyakorlat, játék a különféle réteg- és csoportnyelvekkel. A hagyományos értelemben vett nyelvi játékok kisebb számban fordulnak elő, mint más Parti Nagy-műben, az étterem neve például Buffaló grill lesz, Mucsi pedig refrénként ismételgeti, hogy ő mindig mindenbe csak beleakadt az életben.

Parti Nagy figyelme a különlegestől most inkább a tipikus, már-már sztereotip felé fordult, így lehetséges, hogy a szereplők cselekedetei kiszámíthatóak, a cselekmény ugyanolyan sémák szerint épül fel, mint egy átlagos amerikai gengsztervígjáték. A bűnözők mind szegény sorból származnak, árvaházban nőttek fel, a legagresszívebb közülük a meleg, és természetesen rájuk talál a főgengszter, aki persze akkora hatalommal bír, hogy másodpercek alatt megsemmisíti az addig elérteket. Nincsenek váratlan fordulatok, azonban nincs is rájuk szükség. A jellemkomikum viszi a hátán a darabot, ezt erősíti az, hogy a szerepek bevallottan a színészekre íródtak. Így mindenki fesztelenül, otthonosan mozog a karakterében, talán csak Katona László alakítása csap át néha túl harsányba, erőltetettbe. Horváth Lajos Ottó feladata a legnehezebb, négy különböző figurát alakít, kiválóan elkülönítve őket a beszédstílus, testtartás, hangszín váltakoztatásával.

A Bivaly-szuflé reflektál az aktualitásokra, drámai a végkifejlete, túlságosan mégsem gondolkodtat el, nem kínál több értelmezést, sem jelentéstöbbletet. Vaktölténnyel és művérrel játszik egy gazdagon díszített térben, megragadva minden alkalmat a nevettetésre. Egyszóval szórakoztat, és valószínűleg ezzel tökéletesen megfelel az eredeti funkciójának.

forrás: http://prae.hu/

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed