HIPPITÁBOR A VILÁGVÉGÉN

by - 9:00:00

Ördögkatlan 2012
2012.08.08.

Az ember végül kopár, szikkadt faluba ér úgy ötórányi tömegközlekedés után, aztán felveri a sátrát egy focipályán, rossz kávét kap és színházjegyekért könyörög. Vajon meddig megyünk el egy kis kultúráért? PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.

Az Ördögkatlan megkérdőjelezhetetlennek tűnő jó híre minden alkalommal a Művészetek Völgyéhez viszonyított relációban körvonalazódott. Kapolcs ebben a viszonylatban a gonosz, kapitalista fesztivál, ahol az embereket kizsákmányolják az uzsorás kereskedők, a Katlan pedig az a kommuna, ahol szervezők és fesztiválozók békében és szeretetben válnak egylényegűvé, a programokat pedig isten fizeti meg. Maguk a szervezők is a fesztivál „mezítlábasságára” a legbüszkébbek, „nem engedik, hogy túlnőjön magán, mert a lényegét veszítené el: a Katlanban nem a haszonszerzés és nem a mennyiségi növekedés a cél”.

A Katlan mottója a fesztivál fővédnökétől, Törőcsik Maritól származik: „nem vagyunk normálisak”, ám idén a szállóige (csak semmi kapitalizmus) a jegyértékesítéssel kapcsolatban jutott érvényre, miszerint a szervezők azért nem normálisak, mert a tavalyi árakat nem emelték tovább. Köpnek az inflációra, mondhatnám, de nem mondom, mert megnéztem az idei Kapolcs árait, és megrökönyödéssel tapasztaltam, hogy kicsit még mindig olcsóbb, mint a Katlan.

Ha ezen felülemelkedtünk, akkor arra juthatunk, hogy rendben, 3500 forint nem olyan nagy pénz egy fesztivál napijegyéért, pláne akkor, ha abban értékes színházi és zenei programokat találunk. De mit kapunk a Katlanon három és fél rongyért? A program részletes tanulmányozása után arra a következtetésre juthatunk, hogy az országszerte amúgy is agyonfoglalkoztatott gitárzenekarokon kívül (Péterfy Bori, 30Y, Kiscsillag, Quimby etc.) az egyetlen dolog, amiért érdemes a belépőt kifizetnünk: a színház.

Mindig nagyon jó az, ha színvonalas színházi produkciók méltóztatják kidugni az orrukat a fővárosból. (Elnézést kérek, vidéki színházak, és tisztelet a kivételnek, de többnyire azért ez a helyzet.) Az idei programban helyet kapott például két Pintér Béla-előadás (Kaisers TV, Ungarn, Szutyok), a legendás bárkás Mulatság, az East Balkán és egy kiváló francia cirkuszi produkció, a Compagnie Galapiat Risque Zéro című előadása.

A fesztiválon egyébként különösen izgalmas volt az is, ahogy az egyes előadások új terekbe helyeződtek: lehet-e elég érdekes Göttinger Pál Telefondoktor című monodrámája ahhoz, hogy a palkonyai faluház apró, ötvenfokos színháztermébe zsúfolódva is élvezzük (egyébként igen), vagy milyen gondolatokat implikál az, ha a Mulatság egy cirkuszi sátorban jelenik meg? Szikszai Rémusz Caligula helytartója-rendezése például nagyszerű összhangba került a nagyharsányi szoborpark amfiteátrumával, az egyébként is sötét tónusú szcenikai elemekkel apelláló előadást a háttérben meredező bokrok árnyékai és a holdfény tették teljessé.

Hiába jók azonban a színházi programok, ha elválaszt minket tőlük egy nyomtatott cetli, az a bizonyos sorszám. Mivel a terek befogadóképessége limitált, csak az juthat be az egyes előadásokra, aki kellőképpen rátarti és elszánt. Reggel tízkor kezdődik a sorszámok kiosztása, reggel nyolckor emiatt kilométeres sorok állnak a három falu központjában. Tíz óra után pár perccel már az összes sorszám elfogy, a sorban állók fele pedig üres kézzel távozik. Mezítlábas fesztivál ide vagy oda, ez mégiscsak a szervezés csődje, ám nyilván tartható vele a célkitűzés: ha ez így marad, a fesztiválnak valóban esélye sincs kinőni saját magát. 3500 forintért egy Kiscsillag koncertet és egy többórás felesleges sorban állást vásárolni mégiscsak luxus, és arról még nem is szóltunk, hogy a fesztivál a világ legvégén van (legalábbis Budapestről úgy tűnik).

És akkor az ember végül úgy dönt, hogy egye meg a fene a mezítlábas hippiket, mert ha színházba vagy koncertre akar menni, akkor vesz inkább jegyet, és nem mondják neki, hogy elfogyott a sorszám, ha meg mindenképp fesztiválozni akar, akkor elmegy inkább Kapolcsra, több a program, olcsóbb a napijegy, a Balaton is közelebb van, és nem nézik ki, ha felhúzza a cipőjét.

Szerző: Puskás Panni

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed