GIGAFÉRC

by - 7:50:00

TÁP Színház: Kurátorok / 7. Nemzetközi Kortárs Drámafesztivál
2008.11.30.
Sokat markol a TÁP Színház legújabb megaprojektje, a Kurátorok. A hatalmas dzsembori helyszínéül szolgáló, ezúttal szűkösnek tűnő Tűzraktérban egymást tapossa rengeteg színházrajongó, jelentős és kevésbé jelentős író és rendező, és megszámlálhatatlan színész. RÁDAI ANDREA KRITIKÁJA.
A nagyszabású vállalkozás keretében Vajdai Vilmos tizenhat írót és tizenöt rendezőt kért fel egy-egy, a színházak számára is a túlélést biztosító kuratóriumokról szóló jelenet megírására és színpadra állítására. A legkülönfélébb karakterű és pályájuk más-más szakaszán tartó alkotók hosszú listáját tekintve a néző a magyar színházi élet sajátos mustráját várhatta egy izgalmas és fontos kérdéseket feszegető téma mentén. Azonban a Kortárs Drámafesztiválon tartott bemutatón csak kevés igazán kiemelkedő produkciót láthattunk, és a merész vállalkozás iránti minden tiszteletünk és kalandvágyunk szép lassan elpárolgott az előadás kaotikus öt (!) órája alatt.
Az eredeti terv szerint – a jelen cikk írásakor a társulat honlapján még mindig ez az információ szerepel – a nézők nem nézhettek volna meg minden jelenetet, vagyis vállalniuk kellett volna saját döntésük felelősségét, vagy fejet kellett volna hajtaniuk a szervezők akarata előtt. Ez a terv rövidebb előadással és egyfajta interaktív akadálypályával kecsegtetett, ehelyett azonban három teremben szimultán folytak a jelenetek, s a színek (kék, piros, sárga) szerint három csoportba osztott nézőknek mindet végig kellett (vagy lehetett) nézniük. Ráadásul a jelenetek többsége jóval meghaladta a Vajdai által is szívesen emlegetett, a mai társadalom koncentrálóképességének időtartamát jellemző YouTube-hosszúságot. A Radikális Szabadidő Színház „túravezetői” pedig hasztalan igyekeztek a csoportok mozgatását zökkenőmentesen lebonyolítani: jómagam lemaradtam a Mundruczó Kornél rendezte Nyitó Plenáris Ülésről, s a sárga csoportba került ismerőseimet például addig várakoztatták egy szobában, míg tanácstalanságukban hazamentek.
Az előadás egészét tekintve pozitívum, hogy a Kurátorok bemutatásának alkalmából nagyrészt nem a tuti megmondására kihegyezett publicisztikák, hanem a kultúra és az állami pénzek kényszerű összefonódásának abszurditásáról szóló jelenetek íródtak. A termek közötti vándorlás helyszíneit is belengi a bizarr hangulat: a falakon színes mappák lógnak, bennük pornómagazinokból kivágott képek, s a lépcsőházban hatalmas, „Határidő” feliratú poszter áll a közlekedők útjában.
Rituális öngyilkosság, időutazás, elrabolt, pszichiátriai intézetbe került, Darth Vader alakját öltő és mennyei kurátorokon keresztül ismerkedhet a néző a két oldallal: a szűkmarkúan osztott pénz miatt félmegoldásokra kényszerülő alkotókkal és a döntés kényszerét szorongással vagy a hatalmaskodás eszközével megélő pénzosztókkal. Az abszurd köntösben – és a jelenetek nagy számát tekintve szükségszerűen – olykor az unalomig ismétlődnek a magyarországi színház helyzetét jellemző elemek: az összefonódások, a mutyizás, a korrupció, a soha el nem olvasott vagy sikertelen pályázatok, és a saját pályázatukat bíráló kuratóriumi tagok. Örvendetes viszont, hogy a másik oldal is frocliztatik: a pályázati pénzekért mindenre képes, vagy a művészetüket mindenáron a közönségre kényszerítő, esetenként fél-, azaz rossz megoldásokkal megelégedő alkotók sűrű lila ködben tengetik mindennapjaikat.
Míg egy efféle előadásnál törvényszerű, hogy a jelenetek között legyenek jók és kevésbé jók, az már magyarázatra szorul, hogyan kerülhettek a Kurátorokba érdektelen szövegeket ledaráló produkciók. Komoly probléma az is, hogy kevés élő néző (és színész) akad, akinek leragadó szemhéját hajnali kettő után is felfeszítené akár minden idők legjobb előadása. Vagyis a minőség észlelését természetesen a sorrend is befolyásolja. Így még viszonylag ígéretesen indul a „Grecsó-szoba” szekciója a kurátorasszonyt elrabló, kortárs formációkat parodizáló táncosokkal (író: Tasnádi István – rendező: Bozsik Yvette). A Bársonyterem szekciójában láthatjuk a jelenetek krémjét és a legváltozatosabb színházi eszközöket. A Keresztapa című film egyik híres jelenetét szinkronizálta újra Bezerédi Zoltán és Fodor Tamás, a vérfertőzés témáját cukisággá finomító, a támogatásért meghunyászkodó művész és a 20 %-kal megelégedő maffiavezér (Galambos Attila – Vajdai Vilmos). A Szecsuáni vérengzésben (Háy János – Horváth Csaba) az Oroszlánkirályt kedvelő és elánnal előadó kuratóriumi elnök színházak lebontására ír ki pályázatot, melynek megvalósítását egy alternatív társulat – nem lévén saját játszóhelyük – önmaga rituális kivégzésében látja. A Kovácsoltvas pelenka című pályaműben (Vinnai András – Vajdai Vilmos) egy arisztokratikus és egy izgága kuratóriumi tag utazgat az időben, hogy a megvalósult produkció, a premier felől ítélkezzen a pályázatokról. Az utolsó szekcióban már csak a filmtörténet alakjait (például Joker, Darth Vader és Taki bácsi) magukra öltő kuratóriumi tagok kizárólag nyulakról szóló pályázatok közti vergődése győzi le a fáradtságot – úgy-ahogy.
A Záró Plenáris ülésen (Schilling Árpád – Gáspár Máté) idős hölgy olvassa fel a Gáspár és Schilling nevében írt, az alkotás szabadságával és pénz általi korlátoltságával játszó szöveget. A néni nagy igyekezettel, olykor akadozva olvas. Az ítélet kérlelhetetlensége, a szöveg bürokratikussága és a keresetlen egyszerűség furcsa, feszült játékának vagyunk tanúi. Tűrőképességünk legvégső határán.
A támogatás adatait és kapcsolódó cikkeinket a 7. Nemzetközi Kortárs Drámafesztivál gyűjtőlapon olvashatják.
Szerző: Rádai Andrea

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed