Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Szoboszlai Annamária: Több Valami-re való Kurátorok

Kurátorok; Valami - TÁP Színház
A Kortárs Drámafesztivál keretében debütáló „TÁP-oldat", a Kurátorok két héttel később ha nem is esszenciává, mindenesetre „Valami-vé" sűrűsödött. A Tűzraktér-beli földön ülős közös létet a Trafó kényelmes, tágas nézőterének hagyományosabb színházi keretei váltották fel.
Vajdai Vilmos írókat kért fel, hogy nyúlfarknyi darabokat készítsenek a kurátorokról, a művészet pénzelosztó párkáiról, majd a humoros-parodisztikus játékokat rendezők kezére adta. Az eredmény 15 rövid darab, írók és „csak most írók" tollából, iszonyatos mélyrepülésekkel és üdítő szárnyapásokkal. Az előbbiből kicsit több, az utóbbiból kicsit kevesebb rezgette meg az ős-Kurátorok tántoríthatatlan türelmű (de egyre sűrűbben ásítozó) közönségét: kritikusokat, színészeket, valódi kurátorokat (is). Az este 10-től hajnal 3-ig tartó „előadáson" volt minden: kurátor-maffia történet, önfelszámoló „alternatív" kiseposz, időutazás, klasszikusnak induló majd szappanoperává habzó bohózat, nyulak, bárányok, Dart Weder. Ismétlés, elkoptatott kurátor-froclizó toposzokkal, a felsorolás káoszában.
Az eredeti koncepció szerint Tűzraktérben a véletlen, pontosabban a nézői szelekció alakította volna ki, hogy ki mit lát aznap este a „Bársonyteremben", a falra festett könyvek „Ninaálkönyvtárában" és a „Grecsó-szobában" szimultán játszódó darabokból. Ez jól rímelt volna Tasnádi Érző szív 2859 című „pályaművének" komikus szituációjára, hogy miniszteri ellenőr érkezik, s a túlságosan elfoglalt kurátorok rádöbbennek, egyikük sem vette kézbe a beérkezett pályázatokat... A szervezőket biztosan nem egy efféle laza áthallás lehetősége borzasztotta el, sokkal inkább a szabályozhatatlan tömegmozgás rémképe. Így végül kék, sárga, illetve piros szalagokkal látták el a nézőket, és az egyes csoportok mozgását szabályozták. Ezzel nem csak azt akadályozták meg, hogy mindenki összevissza kóboroljon, hanem azt is, hogy bárki számára elvesszen egy-egy értékes darab. Mindenki végigterelődött minden jeleneten.
Hogy mindebből két héttel később Valami született, az valószínűleg a tikkadt, de a viszontagságok ellenére is bíztató visszajelzéseknek köszönhető. A nem csak a kurátorokkal, a rendszerrel, de önmagával szemben is kritikus TÁP Színház okulva a kornyadozó tapsból, alaposan lecsípett a színpadi történésekkel és a helyszínek közti túrázással együtt 5 órás menetből, s 2 órásnyira fazonírozta a Trafóban bemutatott „válogatást'.
A Valami, a Kurátorok ismeretében, elsősorban a szerkesztésről, és a rendezői önuralomról szól. Kialakult egy jól működő ív Háy János Szecsuáni vérengzés című Horváth Csaba által fizikai színházzá álmodott, s ezúttal három részre osztva előadott opusza mentén. Ebbe jól illeszkedett a Godfather (rendezője Vajdai Vilmos), a Sámson és Psziche-Delila (Bozsik Yvette), illetve a már említett Érző szív 2859, a Kovácsoltvas pelenka (Vajdai Vilmos), és a Fekete bárány (Keszég László). A darabok párbeszédbe kezdtek egymással, egy jól működő szövetet alakítva ki, ami az antidemokratikus pénzosztáson és a kurátorok szerelmi életén kívül végre egy kicsit másról is szól, s amelyben felerősödhettek azok a hangok, amelyek a Tűzraktérben egyáltalán nem működtek. A Fekete bárányra, Takátsy Péter írására gondolok, amely egyrészt képet ad az alkotófolyamat esetlegességeiről, blődlijeiről, olcsó megoldásairól, másrészt a döntéshozók hozzá nem értéséről, az elutasítottak számára megindokolhatatlan voksaikról.
A Valamiben maradandó figurák születtek. Például a zseniális Szecsuáni vérengzésben Blaskó Bori vicsorgó, se-nő se-férfi talpnyalója, Andrássy Máté színházbontást propagáló, Oroszlánkirály-rajongó hórihorgas agresszora, és Krisztik Csaba sutyerák, fanatikus alter-rendezője. (Horváth Csabának finoman a darabra illesztett fizikai színháza egyrészt önmaga, másrészt a műfaj paródiáját is adta.)
A Kovácsoltvas pelenka kivétel nélkül jutalomjáték minden szereplőnek. Pálmai Anna tökéletes a panellakó üdvöske szerepében, aki enyhén szólva kevéssé intelligens, és a színjátszáshoz is abszolút tehetségtelenséget mutat. Váradi Gábor komikus-mély átéléssel szavalja az értelmetlen, ámde a rímekre kínosan ügyelő verssorokat, miközben kackiásan rángatja a fenekére vágott „kovácsoltvas-pelenkát", azaz egy piros műanyag lavórt. Bánki Gergő túlérzékeny írója és Zrínyi Gál Vince baseball-sapkás macsó rendezője könnycsordítóan dilettáns, afféle kelet-európai megfelelőjét adják a Madárfészek-beli művész-szerető párosnak, Robin Williamsnek és Nathan Lane-nek. Ezüst Higany szélmalomkörzése tökéletes, még ha nem is tudom igazán hova tenni. Hegedűs D. Géza jövőből érkező, kifinomult kurátora-keresztapája és Keresztes Tamás Douglas Adams sértődős robotjának nagyon távoli, atombogár-külsejű rokona pedig cukormáz Vinnai kultuszgyanús hiper-gagyijának tetején.
Összegezve: amit vesztett a TÁP az egyik oldalon - lemondás a rendhagyó színházi térről, az esetlegesség bájáról, a néző szelekcióra késztetéséről és így vagy úgy a demokráciáról -, azt megnyerte a másik oldalon. Schilling Árpád és Gáspár Máté Evangéliuma, amit befejezésül egy idős hölgy olvasott fel, egy kicsit erről is szól: hogy miként lehet, kell jó színházat csinálni, a nem túl kedvező feltételek ellenére is.
A Valami kevésbé formabontó, de szórakoztató. A TÁP Színház véresen szatirikus művészi ars poeticával zárja az előadást: az Oroszlánkirályból éneklők rituálisan feláldozzák, kibelezik az önlebontó alternatív színház egy tagját (Kádas József), hogy jogosulttá váljanak a támogatásra. A mártír, önigazolásként, mit is kiálthatna mást: HATOK! HATOK!
Kurátorok
TÁP Színház
Író: Filó Vera, Galambos Attila, Gazdag Péter, Háy János, Kárpáti Péter, Kukorelly Endre, Maros András, Molnár Gál Péter, Mohácsi István, Takátsy Péter, Tasnádi István, Tóth Krisztina, Vinnai András
Rendező: Ascher Tamás, Bozsik Yvette, Gáspár Máté, Göttinger Pál, Horváth Csaba, Keszég László, Kovács Dániel, Mundruczó Kornél, Néder Panni, Pelsőczy Réka, Schilling Árpád, Tasnádi István, Török Ferenc, Vajdai Vilmos
Színész: Bánki Gergő, Csányi Sándor, Dankó István, Ezüsthigany, Fullajtár Andrea, Hegedűs D. Géza, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Máthé Zsolt, Mészáros Béla Zrínyi Gál Vince, Fortedanse Társulat, Bozsik Yvette Társulat, KoMa, HOPPart...
...és így tovább
Helyszín: Tűzraktér
Valami a Kurátorokból
TÁP Színház
Író: Galambos Attila, Háy János, Mohácsi István, Takátsy Péter, Tasnádi István, Vinnai András
Rendező: Bozsik Yvette, Gáspár Máté, Horváth Csaba, Keszég László, Schilling Árpád, Tasnádi István, Vajdai Vilmos
Színész: Bánki Gergő, Dankó István, Ezüsthigany, Hegedűs D. Géza, Keresztes Tamás Kovács Lehel, Máthé Zsolt, Mészáros Béla, Zrínyi Gál Vince, Fortedanse Társulat Bozsik Yvette Társulat, KoMa, HOPPart...
Helyszín: Trafó
forrás: ellenfény.hu 


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed