Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Élőbb és működőképesebb

Írtál már mesekönyvet és több mesejátékot is, legutóbb a Vicces, királykisasszony?! című darabodat mutatták be a Váci Dunakanyar Színházban, majd a Dumaszínházban. Milyen meséket szerettél gyerekként?

Szabó Borbála: A reális meséket: a Végtelen történetben is az a rész érdekelt, ami a valóságban, az iskolában játszódik. Mindig arra voltam kíváncsi, hogy amit megtapasztalok az életben, az hogyan működik meseként. A macikat és tündérkéket nem kedveltem soha, az épkézláb emberi szereplők történetei tudtak lekötni.

► A gyerekeidnek saját meséket találtál ki?

Általában lusta és álmos vagyok esténként saját történeteket kitalálni, de van egy mesekönyvem, amiben a gyerekeimhez rendkívül hasonlító kis hősök és a velük megesett dolgok szerepelnek. Ezekben a történetekben mindig van egy pont, amikor átkerülnek valamilyen fantázia- vagy mesevilágba, de végül mindig hazatér mindenki. Nagyon szeretem E. T. A. Hoffmannt, és az ő fura, realitás és őrület határán játszódó meséit.

► Szinte minden darabodban fontos szervezőelem a humor.

Igen, bár nagyon tud frusztrálni, amikor kimondottan az a cél, hogy valami vicceset írjak! Pedig szoktam humoristákkal humoros produkciókban dolgozni. Figyelem a fura agyműködésüket. Az enyém is hasonló, de mégse teljesen olyan. Emiatt sokszor elégedetlen vagyok magammal, vagy velük. Mert nekem ez a dolog akkor működik jól, ha a humor nem cél, hanem eszköz. Amit viszont szerencsére nem nagyon tudok letenni írás közben.

► Szerinted mi a 2011 óta futó Telefondoktor című darabod sikerének a titka?

A Telefondoktorban kipróbáltam, hogy tudok-e tökéletes vígjátékszerkezetet írni. És a karakterépítésben pedig izgatott, hogy lehet-e úgy karaktereket írni, hogy a néző úgy érezze, mélységesen megismerte a szereplőket, szinte le tudná rajzolni mindegyiket. Pedig egyszer sem látjuk vagy halljuk egyiküket se, csak a főhős beszélget velük telefonon. Ez sikerült, megnyugodtam. Azóta sokkal bizonytalanabb formákkal kísérletezem, többet kockáztatok, mint például a Nincsenapám, seanyám vagy A teljes tizedik évad című darabjaim esetében. A Telefondoktor nyilván azért is népszerű, mert amellett, hogy vicces, tartalmaz bizonyos igazságokat a férfilélekről. Az egyik közönségtalálkozón egy férfi néző rémülten kérdezte tőlem: „Honnan tud maga ennyit rólunk…?”. Én ijesztően azt válaszoltam: „Vigyázzon, uram! Figyeljük magukat!” De egyébként ez nem igaz, inkább csak én vagyok elég férfias lelkialkat: sokat csúsztatok, és tele vagyok beteges megfeleléskényszerrel, állandó lelkiismeret-furdalással.

A Zs-kategória című előadást öt másik íróval, Dragomán Györggyel, Litkai Gergellyel, Szálinger Balázzsal, Székely Csabával és Vinnai Andrással közösen írtátok. Mennyire nehéz, amikor íróként nem te tartasz mindent egy kézben?

Az még könnyebb, amikor van egy-egy önálló jeleneted, amit a rendező, például Borgula András felfűz egy egységes gondolatmenetre. Sokkal nehezebb dió például a május 17-ei bemutatóm, a Szülői értekezlet, amit úgy rakunk össze a rendezővel, Végh Zsolttal, hogy van egy eredeti darab, amit folyamatosan bővítünk a színészekkel folytatott improvizációkkal. Mivel eléggé kontrolláló író vagyok, van most bennem egyfajta görcs, hogy itt nem lehet tudni, pontosan mi felé haladunk. Közben bízom Zsoltban, (Stefanovics) Angélában és a többiekben, mert ők már sokszor dolgoztak így, és az eredmény elég meggyőző volt. Ami érdekes, hogy játszom egy szerepet is az előadásban, ezért két irányból is képes vagyok frusztrálni magam, ami nagyon nekem való móka!

► Nem ismeretlen számodra a színészet sem, hiszen középiskolában tagja voltál egy amatőr színjátszó csoportnak is.

Igen, lényegében azért nem rúgtak ki a középiskolából – akkoriban elég zűrös időszakot éltem, nem sokat láttak a tanórákon –, mert mindenféle díjakat nyertem a színjátszó körrel. Azt hiszem, egész jó színész lettem volna – de csak egész jó, nem pedig nagyszerű! Ehhez nem volt kedvem. Idegesített, hogy soha nem tudtam megvalósítani, amit elképzeltem. Az írásban legalább néha, egy-egy pillanatra úgy érzem, eltalálom a céltábla közepét.

► Ki lesz a Szülői értekezlet célközönsége?

Ez félig-meddig „nevelési dráma” – bár ha úgy vesszük, minden jó műalkotás az, ami emberi lényekhez szól. . A Stúdió K-s „ifjúsági” darabom, a Nincsenapám, seanyám például nagyon jól működött felnőtt közönség előtt is, mikor nem osztályoknak, hanem este, repertoárban játszották. Utána néha spontán terápiás ülések alakultak ki, mint egy feldolgozó foglalkozás. Beszélgettem ott ismerősökkel meg idegen nézőkkel, akik megszólítottak. A Szülői értekezlet épp ilyesmiről akar szólni: hogy a „szülő” meg a „gyerek”- ezek csak szerepek, amik bizonyos helyzetekben egyszerűen leessenek rólunk, és akkor hirtelen mind egyformák leszünk. És ezt jó tudni! Szerintem egy 17 éves ember lelke egyáltalán nem gyerekesebb, mint az enyém, vagy a tiéd, vagy a nagymamámé. Legfeljebb élőbb és működőképesebb. Az az ideális elképzelésem, hogy ha majd iskolában játsszuk az előadást, akkor a diákoknak meg a szüleiknek együtt kéne végignézniük. Egymás mellett ülve, mindenkinek az iskolapadból.

Jurányi Latte: Antal Klaudia

forrás: http://7ora7.hu/


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed