Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Életmódshop

Ön, kedves olvasó, elérkezik az életében egy döntéshez. A döntésnek következményei vannak, s ön nyilván szeretné azokat előre látni. Milyen remek lenne, ha akadna egy bolt, ahová bemenvén előre láthatná a döntése következményeit. Ön igénybe venné e bolt szolgáltatásait?

Shivak Shurmannak, a darab hősének hamarosan gyermeke születik. Épp ideje beszerezni a bababútort, felkeresi hát a Furnitur céget, csakúgy, mintha mi az Ikeába mennénk. Azonban a Furnitur némileg más, mint az Ikea – nem a bútort, hanem az életformát lehet megújítani általa. Mégpedig oly módon, hogy a Furnitur készséges csapata szembesíti az embert addigi és eljövendő élete bizonyos pontjaival.

Shivaknak, miközben a cég protokolljai szerinti fogadtatás közepette elragadják tőle „kívánságlistáját” (hiszen miért is lenne arra szükség, ha tényleg kíván valamit, csak emlékszik rá), be kell költöznie a 9-es szobába, amely megtévesztésig hasonlít saját otthonára, olyannyira, hogy barátnője éppen ott fürdik a kádban. Shivak nagyon meglepődik, nem tudja mire vélni a helyzetet, mi, ismervén Vinnai András, a darab írójának világát, kevésbé hökkenünk meg. Itt bizony a valóság és a fikció furcsa keveredése megy végbe hamarosan – természetesen a darab mint alapfikció keretein belül –, amelyben nem az a lényeg, hogy mi a valódi és mi nem, hanem az az atmoszféra és azok a döntéshelyzetek, amelyeket a Furnitur áruház modellez kedves vevőjének.

Így idéztetik fel a folytonos családi vita, amelynek minden alkalommal a Shivakhoz legközelebbi tükör látja kárát, illetve a családhoz tartozó figurák, az anyós és az após, akik ezúttal – hisz a Furnitur mindent lehetővé tesz – nem bújnak a mindennapokban oly kényelmes álcák mögé, hanem saját létezésük lényegét adva mutatnak egy elrettentő példát arra, hová fajulhat egy nem vágyott, de a gyerek jövetele miatt vélhetően kényszerből érkező együttélés.

Aztán a jövő: a gyerek mint csecsemő, akitől egy percet sem lehet aludni, mint kisgyerek, akinek egyáltalán semmi kedve nincs kakilni, és így tovább egészen a már távoli jövőig, amikor apa és fia két ismeretlenként találkozik össze. Mert az út, amelyen Shivak halad, a teljes elhidegülés, az elidegenülés, a magány útja; ennek oka pedig a szembenézés hiánya, az önmagáért és döntéseiért való felelősségvállalás elmulasztása.

Vinnai társadalmi tünetet felnagyító darabja zenés betétekkel bővül a temesvári színház előadásában, ami olyan értelemben jó ötlet, hogy akár a fiatalabb – a darab által érintett – korosztályt is bevonzhatja a színházba; Cári Tibor zenéje musicalesen trendi, de nem olcsó tucatárú: korrekt alkalmazott muzsika. Kár, hogy e betéteket Göttinger Pál rendező nemigen tudja a darab hasznára fordítani, betétek maradnak csupán. Holott maga az előadás kifejezetten összhangban van a drámával: szerencsésen kiemeli mind a komikus, mind a mélyebb vonulatait, csak helyenként hosszabb a kelleténél, nemigen érteni, miért nem él a rendező a párhuzamos szerkesztés időnként adódni látszó eszközével, amelyet Albert Alpár bútoráruházba adaptált, folyamatosan cserélt szobaboxok alkotta díszletében akár meg is lehetett volna könnyen valósítani.

Ugyan a tempó időnként megakad, az előadás azonban egy pillanatra sem veszti szem elől magát. A moderátort játszó Tokai Andrea egy merő protokolldroidként vezeti hősünket a pokol élete különbözőbugyrain időszakain át, három fáradhatatlan és aprólékos munkával különböző arcúra hangolt segéderő – Aszalos Géza, Páll Gecse Ákos, Vass Richárd –, illetve egy tökéletesen abszurd áruházi kabalaállatka – fürj: Kocsárdi Levente – közreműködésével. Az élet minden szeletét tévedhetetlen biztonsággal uraló apát Bandi András Zsolt teszi oly ismerős jelenséggé, a feleségét zseniálisan alakító Éder Enikő pedig saját, külön drámát épít fel a férje öntudatlan pillanatait önmaga kiteljesedésére használó, majd a férj egyszerű mellékletévé visszaalakuló asszony képében. Shivak barátnőjét Magyari Etelka eszköztelen természetességgel alakítja. Majdan megszülető, a furcsa családban meglehetősen furcsává váló gyermeküket Molnos András Csaba, a kísértésként megjelenő vak szappanopera-nőt Tasnádi-Sáhy Noémi játssza. Együttesük különböző szinten ugyan, de megpróbálja érteni a darab furcsa töredezettségét, a síkok egymásba játszatását, a vélhető valóság és a főszereplő szemszöge közötti feleselést.

Nota bene töredezettség – a Shivakot játszó Kiss Attila a kezdeti nyeszlett gyámoltalanságból indulva a darab során „öltözködik föl”, s a végén, immár teljes emberként visszajutva az elejére próbálja összerakni az összetört tükörpuzzle-darabokat. Az egyik üveggel játszva végigjáratja a tükörcserépből visszaverődő fényt a nézőtéren. Lehet, hogy didaktikus, de mégis fontos gesztus: abból jelez valamit, hogy a darab végeztével együtt megyünk ki az áruházból – a többit már mi döntjük el.

(TESZT Fesztivál, Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár, 2012. május 26.)

Ugrai István

Forrás: http://7ora7.hu


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed