Nagyábrándi vég élő-egyenesben

by - 13:40:00

KAPOSVÁR | Mindent elsöprő komédia a Finito, és ez egy budival a centrális erőtérben kimondottan életveszélyes. A néző humorérzéke beleragadhat a budiközpontúságba. De a Finito szerencsére elemeli magát onnan.

A kaposvári Finitóról érdemes beszélni, mert van róla mit. Úgy a darabról, ami Tasnádi Istvánt dicséri, számos kaposvári sikeres bemutatóval a háta mögött, és úgy az előadásról, amit nem szabad ott hagyni a szünetben. Tudom, szabad ország, szabad szombat, de szünetben ott hagyni egy előadást egyszerűen nem éri meg: hol van az a hely Magyarországon, a család várhat ennyit, ami többet ígérhet másfél óra színháznál. Ugye. Sose tudjuk meg máskülönben, mit veszítettünk. Különösen ezekben az átmeneti időkben, amikor még a kudarcra sincs garancia, nemhogy a sikerre. Harminc év kaposvári műhelyépítés éveiben egy-egy rendező, színészi gárda megjósolható eredményt hozott, persze akkoriban is kemény melóval. Most azonban azt megtippelni, hogy Göttinger Pál, a társulat fiatal rendezője mire megy első csikys bemutatójával, lehetetlen. Egy látszólag nem idetartozó kitérőt is hadd tegyek, meg egy kérdőjelet: miért nem lehet közölni mostanság a színlapokon, hogy a társulat hány részben játszik egy előadást? Egy fogyasztóvédelmi ellenőrzés, és kész a baj.

A Finitónak (Magyar Zombi) úgy időben, mint tartalomban vaskosabb része a második felvonás. (Az első rész egyórás, a második úgy másfél.) Az eredeti előadás zalaegerszegi bemutatójának a kritikáját Koltai Tamás kezdi úgy, hogy habár a műsorfüzet nem ír erről, Nyikolaj Erdmann Az öngyilkos című színműve adta a Tasnádi-komédia alapötletét. Talán nem erre reakció, de a Bárka-műhely szerkesztette műsorfüzet tartalmazza ezt a „közleményként érkezett” pikírt utalást: „A szerző (T. I.) szívesen kijelenti, hogy az alapötletet Nyikolaj Erdmantól lopta.” Amíg a műsorfüzetben idáig eljutunk a szünetben, addig az egykori Ascher-rendezés legjobb részei mind előtolulnak. Koltai Róbert Szemjon Szemjonovics Podszekalnyikovként élete egyik legerősebb alakítását hozta, s az életunt szovjet kispolgár elé járuló haszonlesők mindegyike kellemes emlék 1988-ból: Pogány, Lázár, Jordán, Molnár, Kulka, Csákányi, Szalma. Koltait azért vagyok muszáj kétszeresen fölidézni, mert a jellemformálása a tragikomédia és a műburleszk alig létező határán egyensúlyozott ösztönösen.

Göttinger Finitója ezt a hajszál határt, vékony csapást kínosan keresi mindvégig, és akkor találja meg, ha a színész megmutatja neki az utat. Tasnádi cselekménye ugyanis erőteljes önállóságra sarkall, sokáig egyszemélyes melodrámák fűzére. Ami egy hétköznapi válsághelyzetből indul: Blondin Gáspár negyvennégy éves nagyábrándi munkanélküli megunja a tehetetlenséget, és bemenekül a klotyóba lelki életre vágyó párja elől. Az öngyilkossággal fenyegetőző exhentesben hamar meglátja az üzletet a közigazgatás (polgármester), a popszakma (celeb) és az irodalomtudomány (költő), és mind a maga javára fordítaná a végső elhatározást. Ez olybá tűnően groteszk, hogy nem is lehet komolyan venni, s a felszínességgel fenyegető bohókássága csak kellő mélységek mellett elviselhető. Tasnádi rímekbe szedett nyelvezete dupla vagy semmit játszik, és olykor el is nehezül tőle az előadás. Máskor szárnyal a falusi idillbe érkező médiahad érkezését ünnepelve.

Kelemen József Blondinje (exhentesnek túl finom ember, feldolgozóipari üzemvezetőnél fizikaibbnak nem hihetem) az első részben elszenvedi a történteket. A főszereplést passzív halni vágyással kell megokolnia, ami nem könnyű munka. Kelemen lendületessége-tudatossága csak a második részben kezd magára találni, amikor kiélvezi a kegyeit keresők fölött szerzett hirtelenmagasságokat, micsoda kár, hogy életét a halálhíre értékelte föl. Varga Zsuzsa alakítása pontosan leköveti a férj bizonytalan útkeresését, nehéz eldönteni, dráma vagy komédia érlelődik-e a végére. Szándékosan nyitott kérdés, de nehéz vele elboldogulni. Csak a Finito nagy találmányának,Szikszai Rémusz Pál médiaszemélyiségének nem: brutálisan hibátlan alakítás az övé. A legjobban megírt figura a kivagyi médiacápáé, aki hatalmas pénzt ígér az öngyilkosság élő közvetítéséért. Erdmannál ez a mediatizáció hiányzik értelemszerűen, a harmincas években, amikor a szibériai száműzetését töltő szerző Moszkvába visszatéréséért Sztanyiszlavszkij és Bulgakov is levelet írt Sztálinnak, még Junoszty sem volt, nemhogy Facebook. 

A nagy médiahatásban nagyon helyesen, megkapja a magáét a kortársközönség is, hiszen a Pálokból az össznemzeti lájkok (HCI: magas) csinálnak médiacelebritást. Lenyűgöző Nyári Szilvia Tigris Nikije: mindig is ilyennek képzelhettük a CD-promóciós címlapdíva-technikákat. Kiváló Grisnik Petra is naplóriporterként, a ragályos hangsúlyozási betegséget adja vissza bámulatosan. Nem csalódtunk Sarkadi Kiss János községi polgármesterében sem, akit az elszaladt hiány űz, Némedi Árpád túsztárgyalójában, aki nagyon kitalálta fizimiskáját. Kaszás Gergő gyári-maníros költője olykor majd' átlendül önmagába.

A Finito biztatóan érvényes gyakorlat, érvényes hatalom- és társadalomtükör, mely egyrészt cáfolja, hogy a politikának érdemes volna kilóra megvennie a színházakat, másrészt a Hivatalos Úr (Nyári Oszkár) isteni beavatkozása nyomán még a kaposvári színházfelújítást is forszírozzák. Majdnem kataszrofális giccs a vége, aztán mégsem. Egyetlen szó a különbség. Egy szó színház. Az utolsó szó elvehetetlen oka és joga.

Balassa Tamás

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed