Ugrás a fő tartalomra

Most épp ez

Ördögkatlanos karszalag felerősítése csak védettségi igazolvánnyal!

A KARSZALAGOT CSAK A VÉDETTSÉGI IGAZOLVÁNY ÉS A HOZZÁ TARTOZÓ SZEMÉLYAZONOSSÁG ELLENŐRZÉSE UTÁN TEHETJÜK FEL - SZEMÉLYESEN AZ ILLETŐ CSUKLÓJÁRA. (AZAZ KARSZALAG TŐLÜNK MÁSHOGY NEM KERÜLHET KI, CSAK CSUKLÓRA LEVEHETETLENÜL RÁERŐSÍTVE. PÁROS BÉRLET ESETÉN IS MINDKÉT EMBERNEK OTT KELL LENNI AZ ÁTVÉTELKOR.) EBBEN NINCS MOZGÁSTERÜNK, NEM MÉRLEGELHETÜNK. A KARSZALAG SÉRTETLENSÉGE IGAZOLJA MAJD A FESZTIVÁL IDEJE ALATT, HOGY AZ ADOTT LÁTOGATÓ ESETÉBEN EZ AZ AZONOSÍTÁS ÉS VÉDETTSÉG-ELLENŐRZÉS MEGTÖRTÉNT. KÖSZÖNJÜK, HOGY EBBEN (A MINDANNYIUNKNAK MACERÁS) ÜGYBEN MEGÉRTŐEN EGYÜTTMŰKÖDTÖK MUNKATÁRSAINKKAL - ESSÜNK TÚL EZEN, ÉS AZTÁN JÖHESSEN VÉGRE A FESZTIVÁL! Forrás: www.ordogkatlan.hu

Operabeavatás a Kvártélyházban

Laikusoknak egy tökéletes gyorstalpaló operanézéshez –és értelmezéshez, egyébként pedig egy vidám nyáresti színházi program; ami azért komoly kérdéseket is felvet. Annál is inkább, mert a rendező a közönségnek is ad feladatot, jelenetről jelenetre.

Mozart-mű rendezői segítséggel

A fővárosi Katona József Színház operabeavató előadása érkezett a minap a Kvártélyház színpadára, a IV. ZA-KO Művészeti Fesztivál keretében. Mozart Cosí Fan Tutte című vígoperáját Göttinger Pál állította színpadra, mégpedig egy különös formában: az opera modernizált, egy hangszeren (zongorán) megszólaló változatát a rendező közösen elemzi végig a közönséggel. Minden jelenet elején útmutatást adva, és bizonyos – a karakterek és jellemek formálódására, változására vonatkozó –kérdéseket felvetve a nézőknek.

A Cosí Fan Tutte Mozart egyik legnépszerűbb operája, bár a zeneszerző életében csak Bécsben és Prágában mutatták be. A mű csak a szerző halála után hódította meg Európa nagy operaszínpadait. A darab szövegét Lorenzo de Ponte írta, akivel Mozart többször is dolgozott közösen. Ez az opera együttműködésük utolsó gyümölcse. A szöveg a 18. század végének erkölcsét figurázza ki; ezen belül is az asszonyi hűség meglétére (vagy nem létére) helyeződik a hangsúly a vígjátékok cselekményszálát idéző operában. Szerelem, megcsalás, hűség, cselszövés, intrika, nem tudatos párcserék és lelki vívódások tárulnak a nézők elé, ám nem operaszínházi kötött formában. Az előadás mintha magának a műfajnak is egyfajta kifigurázása lenne. A szereplők (Kolonits Klára, Szolnoki Apollónia, Varga Donát, Cseh Antal, Kálid Artúr, Pálmai Anna) játéka és a rendező közvetlen, laza megnyilvánulásai is ezt erősítik. Közben persze az opera eredeti cselekményét, és dallamvilágát látják a nézők, magyar nyelven.

A Katona József Színház operabeavató színházi sorozata nagy sikerrel futott Budapesten, sőt az elmúlt években a Villány környéki Ördögkatlan Fesztivál közönsége is kaphatott belőle ízelítőt. A palkonyai templomban ugyanis a produkció zenei vezetője és zongoristája, Dinyés Dániel zeneszerző tartott hasonló „opera-tanfolyamot" a fesztiválozóknak.

Merthogy operát nézni nem könnyű, gyakran még vájt fülűeknek sem. A műfaj befogadását tanulni kell. Hiába egyszerű maga a történet, a szövegek és zenei váltások értelmezéséhez bizony elkel a rendezői segítség; ami ebben a játékos, könnyed formában igazán élvezetessé és szórakoztatóvá teszi az előadást.

A ZA-KO Művészeti Fesztivál egészen július 10-ig várja a közönséget, felnőtteknek és gyerekeknek szóló előadásokkal egyaránt. Utána pedig indul a Kvártélyházi Nyár, ahol a többek között a Padlás és a Csárdáskirálynő is műsorra kerül.