Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Ezek voltak a MOST FESZT legjobb előadásai

Először rendezték meg a tatabányai Jászai Mari Színházban a MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivált. A seregszemle legjobb előadásainak a Kéjpart, A tribádok éjszakája és a Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll című darabokat választották, a legjobb alakításért járó elismerést pedig Ötvös András kapta.

A MOST FESZT egyértelműen sikert aratott, hiszen szinte kivétel nélkül teltházasak voltak az előadások, ami összességében több mint ezer nézőt jelentett. Csütörtökön, pénteken, szombaton és vasárnap is egy-egy monodrámát, illetve stúdiószínházi produkciót mutattak be. Szórakozhattak-gondolkodhattak az érdeklődők, majd a tapsok után rögtönzött közönségtalálkozók következtek.

– Már a felkészülés, az egyeztetések elején tudtuk, hogy nagy meló lesz – mondta kérdésünkre Crespo Rodrigo, a házigazda Jászai Mari Színház igazgatója. – Most nyugodtan állíthatom, hogy olajozottan működött minden, a szervezésben részt vevő kollégáim lelkesen és hozzáértően végezték a dolgukat. Az érdekes és színvonalas előadások elgondolkodtatták a nézőket, akiknek az aktív jelenlét öröme is megadatott, mert a produkciók után rögtönzött értékelések következtek, választ kaptak kérdéseikre. Tanulságos volt látni-hallani a friss reakciókat.

Crespo Rodrigo hozzátette, hogy munkatársaival együtt személyesen is élvezte a fesztivált. Délutánonként, majd esténként újra pillanatok alatt nézővé változtak. Mindenképpen szeretnék, ha ez jövőre is így lenne, tehát a tervek szerint 2016-ban is lesz MOST FESZT Tatabányán.
Öt magyarországi előadás mellett láthattunk nagyváradi, újvidéki és egy aradi-magyar „vegyes” darabot is. Szombaton este a hivatalos program után a Mojo Workings koncertje következett, vasárnap pedig a Nem látlak én téged többé... egyfelvonásos bakaoperett zárta a sort, több tatabányai illetve a városhoz kötődő zenésszel.

A fesztivál zsűrije egy nappal a fesztivál záróelőadása után a következő darabokat díjazta: a legjobb monodráma és az MMA különdíja a legjobb produkcióért: Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll(Aradi Kamaraszínház – MASZK Egyesület, Szeged – Bakelit Multi Art Center, Budapest); legjobb stúdiószínházi előadás, megosztott díj: Kéjpart (Újvidéki Színház) és A tribádok éjszakája (Jászai Mari Színház, Népház). A legjobb alakítás: Ötvös András, A csemegepultos naplója monodráma (Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE). A díjnyertes darabokról szóló ajánlóinkat, kritikáinkat alább olvashatják.

Egy különös szerelmi háromszög rejtélyei

A TRIBÁDOK ÉJSZAKÁJA Per Olov Enquist darabja valóságos történetet dolgoz fel. A Guelmino Sándor rendezésében bemutatott darab a zseniális svéd drámaíró, August Strindberg (Crespo Rodrigo) életének fontos részletét, egyetlen éjszaka, egy színpadi próba eseményeit és három ember életének lélekölő, gyilkos, ugyanakkor néha mosolyt keltő pillanatait eleveníti fel. Egy felbomló házasság, két nő szerelmének története és egy előadás születése fonódik össze egyetlen éjszakára Enquist világhírű színjátékában.
Az előadásban megjelenített próbán ott van a szerző, hogy családi ügyeit tisztázza válófélben lévő feleségével, Sirivel (Major Melinda), aki a próbált darab főszereplője és a színház igazgatója is egyben. Az erősebb című darab néma szerepét játszó Marie (Bakonyi Csilla), a tribád, akit gyengéd érzelmek fűznek Sirihez. A próba során a feleség és a férj szemszögéből is felelevenedik Marie és Siri találkozása. Strindberg talán legnagyobb problémája, hogy érzékenységével, érzelmességével nem illik bele a társadalom által kreált hagyományos férfiképbe, és ezzel a ténnyel sehogyan sem tud megbirkózni – ebből adódnak az előadás hol megmosolyogtató, hol elkeserítő helyzetei.

Bibliai sit down comedy

SEX, DRUGS, GODS & ROCK ’N’ ROLL A José Saramago és Eric Bogosian szövegeiből összegyúrt monodráma, a Sex, drugs, gods & rock ’n’ roll a Bibliából jól ismert történeteket, személyeket idézi meg. De van egy kis csavar a dologban, ugyanis a Tapasztó Ernő rendezte előadás egészen más szemszögből közelíti meg Szentírást, mint ahogy azt megszokhattuk. A forgószékben ülő Harsányi Attila néhány perces, leginkább a stand-up comedy műfajára emlékeztető humoros szkeccsekben szórakoztatja a közönséget, mindig más és más, a keresztény kultúrkörből ismert panelt újraértelmezve. Az egyes alakok közötti átjárást a forgószékben való pörgés és a főszereplő által viselt szemüvegek állandó cserélgetése teremti meg. A darab során találkozhatunk szakadatlanul telefonáló, az imádságokat egy bróker mohóságával begyűjtő isteni alakkal, össze-vissza hadarászó, neurotikus Káinnal, Leonard Cohen Hallelujah című dalát óvszerbe bugyolált mikrofonnal éneklő drogos rocksztárral - Harsányi minden alakváltásakor fergeteges.

Lókolbászos cudar világ

A CSEMEGEPULTOS NAPLÓJA Volt egyszer egy író, aki már unta. Unta az üvegház-világot, meg akarta találni a valódit. Ezért úgy döntött, csemegepultos lesz, és ott megtalálja. Gerlóczy Márton foglalta regénybe mindezt, a történetből monodráma is lett, Göttinger Pál rendezésében. Ötvös András (átváltozó)művész száz percen át ejti ámulatba a közönséget. Rövid időre társainak tekinti a lókolbászokat és szalámikat, csakúgy, mint a kalandokra vágyó nőket. Akikre ő is vágyik, aztán eldobja őket. A Köntösnek nevezett idős nénivel sajátságos kapcsolatba kerül, ahogyan nyugdíjas és menedzser és német vásárlóival is.
Természetesen mindenkit ő személyesít meg; még Jolit is, főnökasszonyát. És újabb féltucatnyi figurát. Segítségül hívja közben a keze ügyébe akadó tárgyakat, no meg szalámikat, sódart és szalonnát. Változtatja a hangszínét, kidagadnak az erek a nyakán, lírai elérzékenyülés következik, majd Józsi ordít fel, villamoson rázkódik a másnapos csemegepultos. Pörög, mint az élet, ahol percekre mindenki főszereplő lesz, aztán eltűnik, hogy előbukkanjon. Sodró lendületű, fergeteges vígjáték-tragédia. Megható és mulattató, mint a saját lókolbászos cudar világunk.

Férfitestbe zárt nők: halljatok meg minket!

KÉJPART Újvidékről érkeztek, és egy-egy kádban ülve (zöldalmákkal borítva) várták a nézőket. Patrycja (Kőrösi István), Lukrecja (Pongó Gábor) és Michal (Sirmer Zoltán) olyan embereket, ahogy ők mondják nyanyusokat alakított, akik férfitestbe zárt nőknek tartják magukat. Kitaszítottak. Arról beszélnek, milyen megaláztatások érték a hozzájuk hasonlóakat, mennyire nehéz nekik elfogadtatni magukat. Lengyelországban játszódik a történet, de a rendező Puskás Lajos szerint akár hazájuk, Szerbia is lehetne a helyszín. Magyarországon ez volt az első bemutatkozásuk.
Turpizmusként határozták meg a Kéjpart műfaját. Ez a csúfságot, az esztétikai sokkolást programnak tekintő művészetet jelenti. Sokkolásban nincs hiány, az anekdoták között akadt például egy brutális gyilkosság leírása, valamint szánakozás a szovjet katonák kivonulása miatt, akik biztos és hálás kuncsaftjai voltak a se férfi, se nő szereplőknek.
Minden nézőnek váratlan pillanat volt, amikor az előadás vége felé Michal a tolerancia jegyében egyperces néma csendet javasolt azokért, akiket a másságuk miatt bántottak. Egy pisszenés sem hallatszott.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed