Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


60. születésnapját ünnepli a temesvári magyar színház

Balázs Attilával, a temesvári Csiky Gergely Színház igazgatójával a 2012-es év beteljesüléseiről és csalódásairól, a gazdasági válságnak a művészetre és a közhangulatra gyakorolt hatásáról, újévi tervekről beszélgettünk az év elején. 

Az idei évad a megszokottnál nagyobb formátumú TESZT-fesztivállal zárul, hiszen létrehozásának 60. évfordulóját ünnepli idén temesvári magyar színház!
– Az év elejétől kezdődően erőltetett menet volt a 2012-es, de úgy érzem, hogy egy sikeres évet zártunk – nyilatkozta a Nyugati Jelennek Balázs Attila direktor. – 2012-öt az eddigi legnagyobb turnésorozattal kezdtük, amit Csongrád megyében és Budapesten folytattunk le, ahová több előadást vittünk és nagy közönsége volt az előadásainknak. Következtek a további bemutatók és a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó), ami az eddigi egyik legsikeresebb fesztiválunk volt. Úgy tűnik, hogy már beépült a köztudatba és ez a közönség érdeklődésében is tükröződött, de azt hiszem hogy az előadások színvonala is jobb volt. A fesztivál keretében volt a Peer Gynt előadásunk előbemutatója, ami a budapesti Forte társulattal létrehozott valódi koprodukció. A Peer Gynt bemutatóját ősszel Temesváron és Budapesten is megtartottuk, a Thália színház őszi fesztiválja keretében. Utána sorozatban jöttek az új évad bemutatói: a Rendőrség, az Özönvíz előtt, a Gardénia. Elég gazdag az évad és a repertoárunkon van még vagy 10 előadásunk, amelyeknek keressük a helyet, hogy hova tudnánk beszúrni.
– Kiváló előadásokat mutatott be 2012-ben a temesvári magyar színház, de igazi átütő siker 2009-ben az UNITER nagydíjas Rosencrantz és Guildenstern halott című előadás volt, amelynek szeptemberi bemutatója egybeesett a gazdasági válság romániai kezdetével.
– A gazdasági válság nagyon beleszólt az életünkbe, soha ennyi anyagi jellegű problémával nem kellett megküzdeni, mint most. Érezhető a munkánkon, hogy egyik napról a másikra élünk, vagy inkább a túlélésért küszködünk. Örülök annak, hogy a partnereink, akikkel dolgozunk, megértik a helyzetet és a nehézségek ellenére vállalják a velünk való munkát. Ennek ellenére úgy látom, hogy ez nem látszik a produkcióinkon, legalábbis nagyon remélem, hogy nem látszik! Az hogy éppen a Rosencrantz és Guildenstern halott előadásunknak volt átütő sikere, az egy kicsit a véletlenen is múlott, az is sokat számít, hogy milyen „csillagzat” alatt jön létre egy előadás. Nem csak a visszhangos sikerek a fontosak, hanem az is, hogy a társulat épül, a társulattal szívesen dolgoznak, sokat tanultunk, megerősödtünk, mert jó szakemberekkel tudtunk együttműködni. Remélem, hogy a továbbiakban is lesznek még visszhangos sikerek, de úgy vélem, hogy mi végig magasan tartottuk a mércét.
– A színház nehéz gazdasági helyzete miatt halasztódik a februárra tervezett Martin McDonagh: Leenane szépe című produkció bemutatója is?
– Ott próbáltunk kivágni a húsunkból, ahol a legkevésbé fáj, egyfajta átmenetet biztosítani. Ez nem azt jelenti, hogy nem lesz meg a budapesti Upor László rendezésében a Leenane szépe bemutatója, az idei évad végére megcsináljuk az előadást.
– A 2012-es év „világvége hangulatban” ért véget, láthattunk néhány kifejezetten pesszimista hangvételű előadást, de még a vígjátéknak nevezett Özönvíz előtt című darabon vagy a Furnitur-on sem szórakozhatott felhőtlenül a közönség.
– Ha már lejárt a világvége, kezdjük optimistán az új évet, hiszen egy új világ kezdete van! Ami az alkotókat foglalkoztatja, az benne van a közhangulatban is. Valóban nem játszunk „felhőtlen” vígjátékokat, ez azért van, mert a vígjáték egy kicsit átalakult, de átalakult a színházi ízlés is, a humor is alakulóban van, erre próbálunk mi is reagálni.
– Milyen tervei vannak az új évre, direktor úr?
– Az új évben tele vagyunk ötletekkel, gondolatokkal. Az első bemutatónk Pintér Béla–Darvas Benedek Parasztopera című zenés darabja lesz, amit február elejére terveztünk. Utána egy különleges produkció, egyedi kísérlet következik. Hajdu Szabolcs filmrendező rendez nekünk egy előadást, „Royal” Bar címen, ami az ő vízióját mutatja be. Remélem, elég sokan ismerik az ő filmjeit. Amit filmeken látunk tőle, azt az ő segítségével megpróbáljuk lefordítani színházi nyelvre. Ezt Temesváron, az itteni hangulatból meg a közhangulatból is ihletődve teremtjük meg közösen, természetesen Hajdu Szabolcs vezetésével. A forgatókönyv Szabolcs munkája lesz, azokból az anyagokból, amelyeket közösen hozunk, illetve hoztunk létre, már tartottunk két egyhetes workshopot erről a témáról az évad elején és az év végén. Ez egy nagyon érdekes folyamat, ami a társulatnak is nagyon jó, és reméljük, hogy a temesvári közönségnek is újszerű lesz.
Idén ünnepeljük az 1953-ban létrehozott temesvári magyar színház 60. születésnapját. Az idei TESZT a 60. évforduló égisze alatt fog zajlani. Nagyobb formátumú előadásokat hívunk meg a fesztiválra, elsősorban a DKMT Eurorégióból, illetve igyekszünk összegyűjteni mindenkit, akik itt voltak a társulatnál, részt vettek a sikerekben és a mindennapi munkában. Nagy ünnepségre készülünk! A következő évadra is tele vagyunk elképzelésekkel, ha a Jóisten és a gazdasági helyzet is úgy akarja, akkor ezeket is meg fogjuk valósítani!

Pataki Zoltán


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed