Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Leon a profi a Bárkában

Mint egy álom, Woody Allen agytekervényeiből: az ördög kövér, mosolyog, piros rugdalózót visel és egy gyermekmedencében játszadózik. Gennylevest főz rossz felnőttekből. Pocakos, piros ruciban és széles mosollyal az arcán-inkább egy jófej, hippi-krampusz.

Hádész Henrik, az alvilág urának főemberét Kálid Artúr alakítja. Hosszú, fekete bőrkabát, napszemüveg, pokolian hiteles Bérgyilkos. Mint egy amerikai akciófilm ügyeletes macsója, komoly rezdületlen arccal végzi, végezné (ki) a dolgát és... Időnként dalra fakad. Leon a profi mint operaénekes. A Bárkában, egy gyerekdarabban!

Göttinger Pálnak a Párkák című meseoperával sikerült elérnie azt, amit sokan eddig csak szerettek volna: közelebb hozni a gyerekekhez a színház és a komolyzene világát. Mindkettőt egy darabban, két rövidke felvonásban.

Egy olyan történetbe ágyazva, ami nagyon antik és mégis mai, elsőrangú humorral átszőtt vitriolos, már-már könnyűzenei slágerei még a legbotfülűbbek számára is élvezhetőek. Nem hagyományos, sokak számára unalmas és riasztó operáról van szó. Itt nem hortyog senki sem a nézőtéren.

A Párkák nem megy át giccsbe, mint sok operett, amelyektől méltán kapunk gutaütést és kurrens ízlésficamot. Sokkal inkább az örömzenéről, a humorról, a szerelemről és az öregségről szól. Eredeti, de mégsem közönséges módon. Fenntartja a gyerekek figyelmét, hiszen kellőképpen rövid és gyerekszemmel nézve is szimpatikus. A görög-római (nem ugyanaz?) mitológiában gyökeredző meseopera díszlete egy hatalmas vidámparkra emlékeztet. Komoly dolgokat, fontos erkölcsi és életigazságokat komolytalan arccal, mesébe és nevetésbe oltva "adnak el". A gyerekek pedig csak néznek, hogy tulajdonképpen ez a Zeusz Zoli bácsi (Isten archetípusa) nem is olyan megközelíthetetlen és rideg. Sőt jó fej, baró, érti a dörgést, mint Apa. Seress Zoltán könnyed eleganciával alakítja a nőcsábász, lányai és felesége által terrorizált papucs-férj-istent. Külön ki kell emelni, Zeusz bá felesége, Héra Hékike néni, a gyönyörű vampként megjelenő Szorcsik Kriszta alakítását. Isten és nő egyben.

A címszereplő Párkák Zeusz Zoli bácsi és Héra Hédike néni lányai. Figyeljék a neveket, mitológia light, hogy a mai gyerekek és felnőttek is megértsék. Zeusz magában idegen, külföldi, irodalomóra ízű lenne. De ha kombináljuk Zoli bával, akiből jobb családokban legalább egy van-mindjárt ismerős arccá válik.

Szóval a Párkák... Isteni leányok, jó házból, Klárika (Varjú Olga), Lenke (Varga Anikó) és Andika (Spolarics Andrea). Van köztük naiva, szadista és idealista. Nők, földiek, égi háttérrel és rokonsággal. Ők szövik, egyengetik, vagy éppen vágják el a sors fonalait. A színes műanyag gyerekvárként ábrázolt Olümposz a munkahelyük. Csinos földi hímeket lesnek a magasból. A görög/római mitológia istenei és természetfelletti erővel rendelkező lényei a "valóságban" is ugyanígy veszekedtek. Vagy örömködtek, mint a gyerekek. Zeusz bácsi pedig jóvágású férfiemberek bőrébe bújva udvarolt-emberré való átvedlését a színpadon nem akárhogyan mutatják be.

A Párkák története első látásra nem mesedarabba való, sajátos missiont kap a főszereplő: földink, a fél-földi Küon (Telekes Péter) egy párbajban életét veszti. Ahhoz hogy visszaszerezze és ne kelljen örökké a Pokolban sínylődnie, Hádész Henriknek le kell szállítania egy gyönyörű szőke lányt. Ehhez azonban először meg kell ölnie a hölgyet. Kemény dillema, elvehetjük mások életét, hogy a magunkét mentsük? Pokoli nehéz és örök kérdés, főként a XX. század borzalmai, embert-emberrel szembeállító diktatúrái után. Göttinger bebizonyítja, hogy a legkomolyabb és legtragikusabb dolgokról is lehet, sőt talán kell is derűsen beszélni. Idegeskedés helyett nevetve.

Kín helyett kiröhögve magunkat. Azt, hogy az említett leányzó -akit az Ararát-fődíjas Réti Adrienn alakít- végül megöletik és elraboltatik e... Nos nem árulom el. Nézzék meg maguk, magukat.



A Bárka új kétfelvonásos meseoperájának erőssége, hogy kombinálja a színház, az opera és a mozi világát. Technikai értelemben is.

Árnyjáték, stroboszkóp és egy közönséget is beterítő lila színű fényár.

A Párkák alatt a szemünk is a gyönyörködhet, minden érzékszervünk ki van szolgálva. Miközben a színpad melletti ad hoc árkocskában egy komplett zenekar élőben hangjegyekkel és briliáns zenei effektekkel "kommentálja" a szerethetően szürreális sztorit.

Ez az igazi 3D, nem a műanyag és kólaszagú, csámcsogós tahókkal teli multimozik.

Göttinger Pálék olyan darabot álmodtak meg, amely szórakoztatva szeretteteti meg a gyerekekkel a komolyzenét. Az operák világát. A Párkák nem nézik hülyének és debillisnek a kiskorúakat, gügyögés- és giccsrohamok helyett egyenlő partnerként szólnak hozzájuk.

A minőségi muzsika gyereknapja, amely ezután már nem lesz ciki és unalmas. Hiszen, ha Zeusz Zoli bácsi, az Ördög és még Leon a profi is énekel, akkor ebben a "kornyikálásban" csak lehet valami... Lehet, hogy cool dolog és jobban oda kellene figyelni az énektanár nénire? Csak ne lenne olyan csúnya...

G. G.

A 2010-es Ararát-díj internetes szavazásán a Bárkán nyújtott alakításaik elismeréseként a legtöbb szavazatot az alábbi színészek kapták:



I. helyezett RÉTI ADRIENN és DÉVAI BALÁZS

II. helyezett SPOLARICS ANDREA és TELEKES PÉTER

III. helyezett VARJÚ OLGA és MUCSI ZOLTÁN

forrás: http://koz-zold.blog.hu/


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed