Orlai Tibor: Fájdalmas, de le kell vennünk előadásokat a műsorról

by - 9:24:00

Kényszerpályára kerülhet az Orlai Produkciós Iroda a taotámogatások eltörlése miatt. Orlai Tibor szerint ameddig nyereségesen tudják működtetni, játsszák a repertoáron lévő előadásokat, de a nagy kérdés az, hogy miből lesz anyagi forrás az új bemutatókhoz. Sorozatunkban a magánszínházak kilátásait vesszük sorra a tao utáni világban.

Független magánszínházként mint támogatásra, egyedül a taóra számított az Orlai Produkciós Iroda, amelynek három állandó budapesti játszóhelye van, emellett a produkcióik körbeutazzák az országot. Az 1997-ben létrehozott magánproduceri irodából 2006-ban lett repertoárszerűen működő színház, a nagy üzleti és közönségsikert hozó első önálló előadás, a Hat, hét, hat táncután. Orlai Tibor saját befektetésből, szponzorációból építette fel az ország egyik leginkább sokarcú, mégis egységes teátrumát. Évről évre fontosabbnak tartja az igényes bulvárdarabok mellett a művész- és rétegszínházi produkciók, monodrámák, nagy színpadi előadások, a társadalmi ügyeket – az autizmustól a másságon át a rasszizmusig – felvállaló darabok bemutatását. Ez a kultúrmisszió éppúgy veszélybe kerülhet a tao eltörlésével, mint a vidéki közönség minőségi színházi élményhez juttatása. 

hvg.hu: Politikai megállapodás született a kőszínházak támogatására a főváros és a kormány között. A magánszínházak és a függetlenek helyzete továbbra is bizonytalan. Milyen szándékokat lát a hatalmi függőjátszma mögött?

Orlai Tibor: Nem tudok a hatalom fejével gondolkodni. Egy ideig azt kommunikálták, hogy a csalások megszüntetése miatt vezették ki a taót. Úgy gondolom, hogy más módon, az ellenőrzés és a bűnüldözés eszközeivel kellett volna kiszűrni a csalókat, a sikkasztókat, a nem elvégzett munka utáni adóforintokat megszerzőket.

Profán hasonlattal élve, tudjuk, hogy sokan csalnak áfát, mégsem az áfát szüntetik meg.

A tisztességesen dolgozó színházak zöme pontosan tudta, hogy melyek azok a nagy tao-felhasználók, akiknél nincs a felvett pénzek mögött teljesítmény. Egyértelmű volt, hogy bizonyos mértékű korrekciót igényel a tao-rendszer, de úgy szüntették meg, hogy nem alakítottak ki helyette egy átfogó ártámogatási rendszert a magánszínházakra, a függetlenekre, a kőszínházakra és az egyéb előadó-művészeti ágazatokra vonatkozóan. Egy korrekt rendszer csak egy egységes tárgyalási folyamat eredményeként jöhetne létre, amiben senki nem vesztes, és mindenki a befektetett munka szerinti elszámolásban részesül. Mindez egy-másfél éves egyeztetés-sorozatot igényelne. Abban az esetben, ha a normatív támogatási rendszer csökken, a piac működésének a hatása bizonyos gazdálkodó szervezetekre szűkül, a centralizáció tere növekszik. Erre utaló jeleket látok a jelenlegi helyzetben, és ennek komoly következményei lesznek. Az elmúlt években a kulturális és a színházi élet elképesztő módon felpezsdült, az előadó szervezetek által óriási kínálat lett Budapesten, másrészt jelentősen feljavult a vidék minőségi kultúrával ellátottsága. És ez most veszélyben van.

hvg.hu: A színházi szakma már korábban is szorgalmazta a szakmai kuratóriumot, az egyeztetést a döntéshozókkal. Az Orlai Produkciónak volt stratégiai javaslata a korábbi struktúra megreformálására?

O. T.: Mint Orlai Tibor vagy Orlai Produkció önmagában nem vagyok mérvadó. Itt rendszer szinten kell gondolkodni. Valóban voltak bizonyos önszerveződési folyamatok, a magánszínházak, a függetlenek is próbáltak közös ajánlatokat tenni. Mindenképpen párhuzamos rendszerekkel lehetett volna megvalósítani a kulturtao átalakítását, a normatív ártámogatás mellett pályázati rendszer beépítésével.

hvg.hu: Mit jelent az Orlai Produkció működésében a tao megszűnése?

O. T.: A működésünk létfontosságú alapját, költségvetésünk negyven százalékát jelentette a tao. 2018-ban 658 előadásunk volt, ebből 262 vidéken, a többi a budapesti játszóhelyeinken, a Belvárosi Színházban, a Hatszín Teátrumban és a Jurányi Házban. Két szempontból is nagyon súlyosan érint minket a tao eltörlése. Rengeteg színházi előadás veszteséges, amennyiben nincs mögötte valamilyen normatív ártámogatás. Különösen igaz ez a művészszínházi előadások jelentős részére. És miután az Orlai Produkció 37 repertoáron lévő előadásának közel a fele művészszínházi előadás, ennek következtében sok előadásunkat súlyosan érinti. 

A működésünket úgy építettük fel, hogy az operatív költségeket gyakorlatilag ki tudtuk termelni a tényleges jegybevételből, viszont a tao alapozta meg annak a lehetőségét, hogy egy évben hány bemutatót tudunk tartani. Vagyis a taopénzeket az új bemutatókra fordítottuk. Ennek eredményeként az elmúlt években évadonként tíz feletti bemutatónk volt, míg a tao előtti időszakokban kettő, maximum három. Az Orlai Produkció esetében az is fontos szempont, hogy a tao adta lehetőségeket nem arra használtuk fel, hogy újabb és újabb széles közönségrétegnek szóló szórakoztató előadásokat hozzunk létre, hanem hogy minél több művészszínházi produkció jöjjön létre az égiszünk alatt.

Az Egyasszonytól az Egy őrült naplóján át A hullaégetőig, a Dühöngő ifjúságtól a Kételyen át a Vőlegényig, az Őszi szonátáig egyik előadásunk sem született volna meg tao nélkül.

A legsúlyosabb problémát a vidéki előadások jelentik. Sok esetben egy színház éves előadásszámával érnek fel a tájelőadásaink, amelyeknek a nyolcvan százaléka normatív ártámogatás nélkül veszteséges. Ha vidékre utazunk egy produkcióval, annak a költségei nem termelhetők ki a jegybevételből, illetve a művelődési házak sem tudják biztosítani ennek az összegét. Azt is lényegesnek tartom, hogy az előadásainkkal minőségi színházi kultúrát kapnak, nem pedig haknit. A tao nélkül soha nem tarthattunk volna tizennyolc előadást vidéken a tizenvalahány szereplős Vőlegényéből. 

hvg.hu: Mekkora összegtől estek el a 2018-as évre visszamenőleges visszavont taóval?

O. T.: Remélem ez csak úgy igaz, hogy eshetünk el. A tavalyi működésünkkel több, mint 300 millió forint taóra lennénk jogosultak. 2018-ban az előadó-művészeti szervezetek az érvényben lévő jogszabály szerinti taopénzekre számítva működtek, hoztak létre bemutatókat, vállaltak vidéki fellépéseket. A tao megszüntetése egy tollvonással olyan, mintha 2018 novemberében hoztak volna egy törvényt, hogy utólagosan megemelik 27 százalékról 35 százalékra az áfát, és mindenki köteles befizetni a különbözetet a hatóságnak.

Ezt valamilyen formában kompenzálni kell, mert jogi értelemben is támadható utólagos intézkedés történt.

A színházak a szeptembertől június végéig tartó évadokban gondolkodnak, tervezik a műsort, vállalnak bérletes kötelezettségeket, szerződnek a vidéki partnerekkel. Számtalan olyan aláírt keretszerződésünk és meghirdetett bemutatónk van, amit nagymértékben érint az utólagos intézkedés. Kényszerpályára kerülhetünk. Azt csinálhatnánk, hogy közöljük a vidéki partnerekkel, nem tudjuk betartani a szerződésben vállalt kötelezettségeinket, de ezzel önmagunk alatt vágnánk a fát, levesszük a műsorról normatív ártámogatás nélkül veszteséges előadásokat, jegyárat emelünk. Húsz százalékban emeltük a színházjegyek árát, most ott tartunk, hogy a veszteséges és sokszereplős előadásokat átmenetileg szüneteltetjük vagy véglegesen levesszük a műsorról. Ide tartozik az Őszi szonáta, a Vőlegény, a Kétely, az Élettörténetek.hu sorozat, a művészszínházi produkciók. Ezek nagyon fájdalmas döntések.

hvg.hu: Együtt, szabadon jelszóval nemrég alkotóközösség jött létre, amely évi két bemutatót biztosít az Orlai Produkcióhoz leszerződött művészeknek. Ez a formátum is veszélybe kerül?

O. T.: Sajátos helyzetben vagyunk, mert kevés olyan magánszínház vagy független produkciós iroda létezik, amelyik úgymond társulattal rendelkezik. Nem szeretem a társulat szót használni, mert mást jelent egy kőszínház esetében, mint a mi esetünkben. Egy szoros alkotó közösségről van inkább szó olyan művészekkel, akik alapvetően az Orlai Produkcióval állnak jogviszonyban, emellett vendégként természetesen másutt is játszanak. 

Az előadásszámok és az új bemutatók csökkenése komoly egzisztenciális kérdés nemcsak a színészi alkotóközösségbe tartozó 15 művésznek, hanem éppúgy a rendezőknek, a műszaknak, a színházi háttérdolgozóknak. Onnantól kezdve, hogy csak teltházas előadásokat hirdethetünk meg, drasztikusan, mintegy a felére, csökken az előadásszám, és ennek a vidéki befogadó helyszínek a nagy vesztesei. Ameddig nyereségesen tudjuk működtetni, játsszuk a repertoáron lévő előadásokat, de a nagy kérdés az, hogy miből lesz anyagi forrás az új bemutatókhoz. Nyilvánvaló, hogy a közönségnek is szüksége van arra, hogy folyamatos vérfrissítés legyen a repertoárban. Egyelőre megpróbáljuk biztosítani a tisztességes körülményeket, hogy ne sérüljenek a személyes érdekek. Mindenkiben van szorongás, félelem a jövőtől, hiszen a jelenlegi helyzet sok előadó-művészeti szervezetet érint, a menekülési utak is nagymértékben beszűkülnek, de bízunk benne, hogy a magánszínházak számára is elfogadható működésüket hosszú távon biztosító megoldás születik.

forrás: https://hvg.hu/

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed