Othello Kaposváron

/Gera Márton írása az Othello Gyulaházán című előadásról/

Kellemesen szólnak az operettslágerek, a díva élvezi a reflektorfényt, még ha az ellenkezőjét is akarja mutatni, a jegyek fogynak, a nézők átélik minden egyes percét a sok-sok tartalom nélküli, szirupos, szép magyar színekkel teli előadásnak. Csárdáskirálynő Gyulaházán. Színház a színházban Kaposváron. Meg a kicsit ferde egyenlőségjel.

Kell-e nekünk tragédia? Akarunk-e katarzist, vagy elég az, ha mosolygunk, nevetünk, vigadunk? Gyulaházán vigadnak. Marica grófnő vagy Othello: így lehetne összefoglalni a darab tartalmát röviden, meg is teszi a Csiky, olvasom a műsorfüzetben.

Az ifjú rendező Othelló-t akar, tudjuk meg az első felvonásban. Fiatal, ambiciózus. Mindenképpen legyen új, “avantgárd” a darab, az meg már nem olyan nagy baj, hogy a gyulaháziak lusták, tehetségtelenek, hiszen a rendező is paródiája a rendezőnek. Feltűrt póló, mezítlábas próbák, szaladgálás, vonaglás. Közben pedig perdül-fordul a színpad, mi látjuk a színház belsejét, minden értelemben. Egészen “szép” korrajzot kapunk, amely bár a szocializmusba helyezi a darabot, lelki szemeinkkel nyugodtan fellőhetjük a “XXI. század” feliratot a színpadra. Taposás, könyöklés, nyelvhasználat, tudják milyen értelemben. A társadalmunk ez a társulat: megvannak benne az archetipikus jellemek. A fiatal főrendező progresszív tehetségtelenségével készül megszületni egy előadás. A darab nem ás nagyon mélyre, pedig lehetősége lenne rá. A hatalomátvétel finom példája csak egy “belépő” erejéig jelenik meg, azt, hogy alakul a folyamat, csak sejtjük.

Az Othello vs. Csárdáskirálynő/Marica küzdeleme a liberalizmus és a konzervatívizmus harca is. De mint annyiszor láttuk már, a liberalizmushoz sem jók az értetlen analfabéták, ők semmit sem visznek előre, ahogy a főrendező sem. Párbaja ez az egyénnek és egésznek, ahol az győz, aki a hatalmat birtokolja. A darab végére pedig kiderül, ki fog győzedelmeskedni, és mi szurkolunk nevetések közepette. Mert humor az van, helyzet- és jellemkomikumokból adódóan. Mégiscsak vígjáték ez, nem? Göttinger Pál rendezése jó, az első felvonás hamar eltelik, nincs az az üresség érzésünk, ami a semmitmondó vígjátékok után nyomja a lelkünket.

A második felvonásra egy kisebb váltás következik, no ne gondoljuk pálfordulatra, inkább csak az előadás kezd el több ostort csattogtatni, mint amennyit le is bírna csapni. Egy kis színészlakban találjuk magunkat, és az eddig hanyagolt egyéni tragikomikus elem is érkezik a lakással. Ennek azonban nem sok értelme van, hiszen a darab ezen a vonalon nem mozgott eddig, és nem is fog. Aztán fel-feltűnik néhány lagymatag, bohózatra jellemző elem az előadásban, az ilyen gyengeségeket azonban sikerül iróniával kiküszöbölnie Göttingernek és a színészeinek. Tudják a helyüket, otthonosan mozognak a színen. Sarkadi Kiss János és Takács Géza párbaja egyszerre vicces és tragikus. A fiatal rendezőt Takács formálja meg: kissé örült, röhejesen szenvedélyes, de szerethető a karaktere, ahogy Sarkadié is.

A végén elérkezünk az előadáshoz, mármint a gyulaházihoz. És a darab egy deus ex machiná-val ér véget, bizonyítva azt, hogy márpedig Gyulaházán nem lesz tragédia. Ismét vígan dalolnak, mi meg valahogy próbáljuk élvezni a Jajj, cica… nevezetű nótát, és érdeklődéstől függően eldöntjük, hogy kell-e nekünk az Othello. Nem biztos. Az azonban biztos, hogy az Othello Gyulaházán – Kaposváron kell.

Gera Márton

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed