Windsorék operettet énekelnek

Meglehetősen extravagáns kivitelezésben volt szerencséje megtekinteni a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház nézőinek Huszka Jenő Bob herceg című operettjét a teátrum 2018/209-es évada során.

Mégis mi az operett? ,,Kipróbált viccek és elcsépelt melódiák sikertelen újra hasznosítása, repríze”- írja egy korabeli, századeleji pamflet. A gúnyirat ismeretlen szerzője nagy valószínűséggel nem volt tisztában azzal a tényezővel, hogy az operett számos esetben ugyanolyan bravúros énektechnikát és pazar színpadi kiállítást igényel, mint idősebb, igényesebb ,,nővérkéje”, az Opera.

Az Operett ma már nem népszerű. A XXI. században létjogosultságát veszítette. Ugyanis egy rég letűnt kor kissé dohos szaga lengi körül. Már az 1900-as évek elején a halálát jósolták a műfajnak, és idejétmúltnak tartották, mint ahogyan az előbbi gúnyos megállapítás megfogalmazója is, pedig a műfaj ekkor élte virágkorát minden tekintetben.

Ma már nem lehet operettet írni, ahogyan antik görög drámát vagy rokokó operát sem, viszont színpadra lehet állítani a műfaj legdrágább gyöngyszemeit oly módon, hogy a végeredmény sikeres legyen.

Napjainkban azok, akik operettrendezésre vetemednek, általában két végletet szoktak megtestesíteni. Egyesek hagyománytisztelő módon nyúlnak hozzá a választott darabhoz, akárcsak Kerényi Miklós Gábor operettszínházi rendezései. Mások viszont az eszközök között nem válogatva igyekeznek a mai kor emberéhez közelebb hozni a múzsák e kissé igénytelen gyermekét. Gondoljunk Alföldi Róbert nagy sikert (és még annál is nagyobb botrányt) aratott Csárdáskirálynő, János vitéz és Mágnás Miska előadásaira.

Göttinger Pál, a nyíregyházi teátrum főrendezője a köztes megoldást választja. Úgy modernizálja Huszka Jenő örökzöldjét, hogy mindeközben igyekszik nem felrúgni a hazai operettjátszás tradícióit. Így azonban két szék közé esett. Az idősebb generáció számára sokkolóan hatott a színpadon látottak. Ők valószínűleg Keleti Mártonnak a darabból 1972-ben forgatott tévéjátékát kívánták volna viszontlátni egy az egyben. A fiatalság pedig avíttnak találhatta ezt a kissé számukra szokatlan miliőt. Mindez eredményeként mindkét korosztály képviselői nagy számban távoztak az előadásról.

Huszka Jenő örökzöldje minden tekintetben a műfaj egyik legfőbb zászlóshajójának számít, bár azt meg kell hagyni, hogy az utóbbi időben eltűnt a színházak repertoárjáról. Anno 1902-ben, a tiszavirág életű Király Színházban az ősbemutató pikantériáját az adta, hogy a címszerepet, György herceget a kor üdvöskéje, Fedák Sári alakította. A kor közönsége az egyébként vidám történetben felfedezni vélhette Rudolf koronaherceg és Vetsera Mária tragédiáját. Azonban a mai kor közönségét minden bizonnyal sem a mayerlingi kettős halálesettel, sem azzal a tényezővel nem lehetne felizgatni, hogy operettet hallgathat élőben.

A szüzsé valósággal kiáltott azért, hogy aktualizálják. Sediánszky Nóra, az előadás dramaturgja kiválóan oldotta meg azt a feladatot. A cselekményt áthelyezte napjaink Londonjába, ezáltal a Royal Family aktuális konfliktusait láthattuk viszont a színpadon. A látottak Harry herceg és Meghan hercegné sokak által támadott házasságkötésére emlékeztetnek. A történetben felsejlik előttünk még VIII. Eduárd és Wallis Simpson, továbbá Károly walesi herceg és Lady Diana Spencer ugyancsak ellentmondásos viszonya.

Az átírás másik fő erőssége, hogy lehámozza a történetről az operettekre jellemző édeskés cukormázat. Szó esik korunk legfontosabb társadalmi problémáiról: illegális bevándorlás, kábítószerfogyasztás, prostitúció, homoszexualitás és persze a tömegkommunikáció negatív hatásai.

Itt most Annie hamvas, fiatal, szűzies kisasszonyka helyett megkeseredett lányanya. Göttinger Pál rendezése feloszlatja a rózsaszín ködöt és elűzi a lila felhőcskéket, méghozzá maximálisan. Ondraschek Péter díszlet- és Cselényi Nóra jelmeztervei remekül megteremtik az éles kontrasztot a londoni utcák szürkesége és a Windsorék palotáinak fényes, csalóka csillogása között. Nyitra László és Tamás Attila végezte a partitúra átdolgozását, modernizálását. Így a Z generáció számára is emészthetőbben, kevésbé fülbántóan cseng a Londonban, hejj, van számos utca és a többi melódia. A tekintélyes korú nézők némelyike húzza száját, mikor eltorzítva hallja viszont fiatalkorának régi kedves dallamfoszlányait.

A Bob herceg megtekintése után nyíltan kijelenthetjük: a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház csak női énekhangokkal büszkélkedhet. Viszont azokból nagyon is kiválókkal. Közülük is kiemelkedik Nyomtató Enikő és Kosik Anita, akik bravúros énektechnika mellett hatalmas átéléssel formálják meg a darab két legfontosabb nő karakterét: Annie-t és Viktória hercegnőt. A férfi színészekről sajnálatos módon csak az utóbbi állítás mondható el. Gulácsi Tamás szokatlanul nagy mértékű duhajsággal alakítja a címszerepet.

Külön bekezdést érdemel a teátrum két vérbeli nagyasszonyának, Pregitzer Fruzsinának és Horváth Margitnak a játéka. Az előbb említett színésznő hatalmas örömet szerzett a számomra komikaként való visszatérésével. A 2017-es My Fair Lady előadásban Mrs. Higginseként való parádés szerepjátéka óta a Jászai Mari-díjas színművésznőt kizárólag csak tragikaként láthattunk. A nyíregyházi közönségnek valóságos felüdülés lehetett a színésznőt újra egy humoros, könnyed karakter bőrében látni. És miden bizonnyal Fruzsinának is felpezsdítő lehetett mindezt eljátszani. Az ártatlan életre keltett figura, Mrs. Pickwick egy egyszerű, kissé bugyuta, de mégis nagyravágyó panzióvezető. A karaktert kifejezetten a művésznő számára írták a darabba.

Horváth Margit Királynőként egész egyszerűen zseniális. Mind a színészi játékát, mind a színpadi megjelenését hatalmas mértékű méltóság, fennköltség és elegancia övezi. A hangjáról nem is beszélve… A darab egyik dramaturgiai csúcspontja Pregitzer Fruzsinával való dialógusa. Az uralkodónő és a XXI. század tipikus ’’kisemberének’’ találkozása próbára teszi a publikum rekeszizmait, méghozzá alaposan. A néző nem tudja sokszor, hogy sírjon-e vagy nevessen. A jelenet ugyanakkor kissé szatirikus is, és komoly társadalombírálatot hordoz magában. Az életben mindent a születés dönt el, és nem biztos, hogy az jár jobban, akinek több adatott, tehát példának okáért Királynő lett. A darab nyíltan támadja ezt az értelmetlen kasztrendszert.

Az előadás legpatetikusabb pillanata Horváth Margit nevéhez köthető. Amikor a III. felvonásban Királynőként bevonult teljes udvari pompában, a közönség állótapssal jutalmazta szeretett művésznőjét. Perceknek kellett eltelnie, hogy a taps alábbhagyjon, és a Királynő belekezdhessen darabvégi nagyáriájába.

Nem érdemes csak úgy szó nélkül elsiklani afelett sem, hogy az alkotók egy keretjátékot szőttek az operett közé. György királyfi édesbús-szerelmes széphistóriáját egy BBC híradó során ismerjük meg. A két riporter szerepében Horváth Viktor és Kónya Merlin Renáta brillírozik. Figuráikban századunk legújabb népbetegsége köszön vissza. Amit úgy nevezünk: ’’influencer’’, melynek legfőbb tünete a kimaxolt magamutogatás. Életfilozófiájuk:,,Taposs, különben téged fognak eltaposni!”. Szerepeltetésük meglehetősen irritálóra sikeredett, de talán pont ez volt a rendező célja is.

Összességében a Bob herceg egy kreatív ötletektől sziporkázó, szórakoztató este ígéretét nyújtja mindenkinek, azonban Nagy-Brittaniában nem lenne ildomos bemutatni. Sőt! Nagy valószínűséggel angolszász nyelvterületen betiltanák az előadást, Göttinger Pált pedig II. Erzsébet miden bizonnyal a Towerbe vettetné….

Tárgymutató

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed

ITT TALÁLSZ MINKET

Megjegyzés


Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások. Az itt megjelenő cikkek különféle forrásokból gyűlnek össze - ezeket az egyes bejegyzések végén lehet megtalálni.

MI történik?


Hamarosan


Fejszék, fák

Ubi.


Üzenet

Név

E-mail *

Üzenet *