LEENANE SZÉPE, AKI CSÚNYA

A kortárs dráma „csodagyerekének” tartott McDonagh 27 évesen írt remekmûvét, a Leenane szépét állítja színre Göttinger Pál, a Móricz Zsigmond Színház fõrendezõje. (Megjelent a Nyíregyházi Napló 2017. október 20-i számában)

Az ír–angol szerzõ Alhangya, Párnaember, Vaknyugat címû darabját már láthattuk teátrumunkban, a mozi kedvelõi az Erõszakikat is megtekinthették Colin Farrell-lel a fõszerepben. Megannyi megrázó, ugyanakkor felejthetetlen élmény. Vajon mit tartogat számunkra ez a csak kevesek által ismert, elõször 1996-ban játszott dráma? – kérdeztük a rendezõtõl.

SZERETET ÉS GYŰLÖLET

– Pályám eleje óta érdekelnek az olyan történetek, ahol a feltétel nélküli, odaadó szeretet és a gyûlölet egyaránt jelen van, a tragikus se veled, se nélküled kapcsolatok. Ebben a darabban anya és lánya csak együtt tudnak élni, miközben pokollá teszik egymás életét. Azért is érdekelt Martin McDonagh mûve, mert sokban hasonlít a valóságos emberi viszonyokhoz, s bizonyos vagyok benne, hogy minden nézõ ugyanezt érzi majd. A darab választása során persze az is fontos szempont volt, hogy a nagyszínpadon egy sokszereplõs elõadás megy majd ugyanabban az idõben, ezért egy jól „kiosztható”, kis létszámú kamaradarabot kellett színre vinni. Bár nincs bennem kortárs drámával kapcsolatban „apostoli” hivatástudat, de nagyon szeretem, ha a közönség nem tudja eleve, mi lesz a darab vége. Az általam rendezett „mai” mûveket csak nagyon kevesen ismerik még, így a nézõk „mennek” a történettel, érdeklik õket a fordulatok, izgulnak, mi lesz a vége, s ezt én nagyon kedvelem.

BOMBASZTIKUS MEGOLDÁSOK

Mint Göttinger Pál elmondta, a szerzõ hatalmas emberismerettel rendelkezik. Bár McDonagh darabjai elsõsorban a bombasztikus megoldások, az erõszaknak már-már karikatúraszerû ábrázolása miatt lettek híresek, de sok gyengédség is található bennük, kiszolgáltatottság, fájdalom. Ugyanakkor nem tud olyan sötét lenni a történés, hogy ne lenne mégis nagyon vicces. Roppant szórakoztató írásmûvek is ezek. Leenane egy nyugat-írországi falucska, a három létezõ fjord egyikének a partján helyezkedik el. Az isten háta mögöttiségnek a szimbóluma; hegyek veszik körül, nehezen megközelíthetõ, a tenger felõl nyitott, de a többi településtõl elzárt. A gyengédséget leszámítva a szeretet minden jelét mutatja anya és lánya, akiket Pregitzer Fruzsina és Kuthy Patrícia alakít. Ragaszkodnak egymáshoz, számíthatnak a másikra, vagyis minden adva van, ami miatt nagyon jónak kellene lenni a kapcsolatuknak, mégis pokoli dolgok származnak a bezártságuk miatt. A negyvenéves „lány” aggódik, hogy az életben rá már semmi jó nem vár, a hátralévõ élete az anyja ápolásával fog eltelni, az idõs asszony pedig azt érzi, az õ élete véget ért. Ez a helyzet mindkettõjükbõl a legrosszabbat hozza ki. 
– Egyre komolyabban felmerül annak az esélye, hogy a lány kitörhet ebbõl a helyzetbõl, de hogy ez hogyan alakul a késõbbiekben, ezt nem mondom el – folytatta a fõrendezõ. – Van a darabban helyzetkomikum, de elsõsorban nyelvi természetû humorral találkozunk benne. A kis falu lakossága is komikus, amihez még hozzájárul a szóbeli és tettleges kegyetlenség mindennapossága, abszurditása. Pedig ezek az emberek nyugalomban is élhetnének, ha nem akarnának mindenképpen változtatni! Nem szoktam tanulságokat megfogalmazni, de ha olyan ember ül majd be a nézõtérre, aki úgy érzi, a szüleivel vagy a gyermekeivel szemben lelkileg van valami tartozása, az biztosan fog találni ismerõsöket a darabban. Bizonyára olyanok is lesznek, akik rájönnek, hogy õk maguk is milyen kicsinyesek sokszor, s jót nevetnek majd rajta. Nagyidai Gergõ és Martinkovics Máté játszik még az elõadásban. Premierje november 17-én, pénteken 19 óra 30 perctõl lesz a Krúdy Kamarában.

(Szerző: Sz. Kántor Éva)

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed