VERDI 200

Csúcsdarabok az operában: pikáns Verdi-évfordulóra számíthatunk

A zeneszerző születésének 200. évfordulójára olyat mutatnak a Kolozsvári Magyar Operában, amilyen még nem volt: romániai bemutatók jönnek.


Határozottan izgalmas, hogy a Kolozsvári Magyar Opera próbálkozik újat mutatni, új rendezőket kér fel munkára vagy eddig Romániában nem látható darabokat mutat be. Ennek a törekvésének a legfrissebb eredménye a Giuseppe Verdi születésének kétszázadik évfordulójára bemutatásra kerülő előadás-trilógia, amelyet december 6–8. között láthat a kolozsvári közönség. A Schiller-szövegek alapján írt három operát – aSzent Johannát, A haramiákat és a Luisa Millert – szervezési okok miatt valószínűleg többet nem is tudják így egyben bemutatni – mondták a mai sajtótájékoztatójukon. De előbb még Budapesten a Magyar Állami Operaházban is bemutatják november 29. és december 1. között a darabokat. Ugyanazokkal a sztár-operaénekesekkel, teljesen azonos szereposztással, és azonos díszlettekkel játsszák minkét helyen, sőt mindhárom előadás esetében ugyanazokból az elemekből építették fel a díszletet. Az előadásokban Budapesten, Kolozsváron és Bukarestben dolgozó énekesek egyaránt részt vesznek, hallhatja például a közönség a mexikói származású Hector Lopez-Mendoza, a budapestiKolonits Klára vagy már a Párizsban is fellépő Károlyi Katalin. 
Szép Gyula, a kolozsvári opera igazgatója bevezetőjében elmondta: 165 éve folyamatosan játszanak Kolozsváron Verdit, és sokan gondolkodtak, hogy miként ünnepelhetnék meg méltóképpen az évfordulót. Végül úgy döntött, hogySelmeczi György ötletét elfogadva, a budapesti operaházzal közösen, három olyan előadást mutatnak be, amelyet korábban soha nem láthatott a közönség Kolozsváron. „Ez az ajánlat sokkal izgalmasabb, pikánsabb és újszerűbb volt, mintha a már eddig is látható darabokat tűztük volna egyszerre műsorra” – nyilatkozta az igazgató, aki azt is elmondta, hogy ez az együttműködés annak a bizonyítéka, bárkivel tudnak partnerek lenni, az intézményük világszínvonalon tud teljesíteni. 

Selmeczi György művészeti vezető és karmester kiemelte, bár ezeket a darabokat az operavilág nem nagyon játssza, egyértelműen elmondható, hogy remekművekről van szó. „Nem kétséges, hogy ezek a művek Verdi alkotói életének különleges darabjai. Az 1840-es években, a Nabuccóval és a Lombardokkal már a sikerei csúcsán lévő alkotó egyszerűen rájött, hogy az addigi szerzői, zenei nyelve nem beszélhető egy életen át, ezért egy gazdagabb, a maga korában avantgárd szerzői nyelvet alakított ki” – magyarázta Selmeczi, aki azt is elmondta, a darab rendezőinek a kiválasztásánál amellett, hogy fiatalokkal szerettek volna dolgozni, arra figyeltek leginkább, hogy meglegyen a műfajjal szembeni kellő érzékenységük. 

Zakariás Zalán, a Szent Johanna rendezője elmondta, bár tíz évvel korábban már dolgozott operában, de ez lesz az első rendezése. Kifejtette, a zene romantikus ereje erős hatással van rá, a megérzéseire hallgatva pedig megpróbálta képileg is kifejteni ezeket. A közös díszletről pedig úgy nyilatkozott: „érdekes volt nem kitalálni, hanem felhasználni a díszletelemeket.” 

Göttinger Pál, A haramiák rendezője szintén azzal kezdte, hogy először rendez operát, bár már nagyon rég szeretne profi módon ezzel foglalkozni, de előbb meg kellett tanulnia, rá kellett éreznie a rendezés fortélyaira. Elmondása szerint a próbafolyamat során az új emberekkel való találkozás volt számára a legfontosabb, hogy olyan tehetséges énekeseket ismerhetett meg, mint a már említett Hector Lopez-Mendoza, és nagyon szórakoztatónak találta, hogy különböző helyszíneken próbáltak az énekesek és a kórus. Szerint az opera egy „csúcsműfaj, a legtöbb, amire a színházasdi képes: a képzőművészet, a mozgásművészet, az irodalom és persze a zene találkozik lenyűgöző egységben.” „Az életben és az előadásban is a szerelem és a halál motívuma jelentette számomra a nagy találkozást: mindkettővel álmodom, mindkettőt hajszolom, a Luisa Millerben pedig jelen vannak ezek a motívumok” - mondta Szőcs Artúr, a Luisa Miller rendezője, aki állítása szerint szintén kezdőnek számít operarendezésben.

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed